Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Hlavolamy a bludiště
Odborný článek

Hlavolamy a bludiště

29. 3. 2011 Základní vzdělávání
Autor
Jaroslava Pachlová

Anotace

Příspěvek obsahuje čtyři praktické návody na výrobu hlavolamů a prostorového bludiště. Jejich výrobu a využití uplatníte i v rámci mezipředmětových vztahů.

Lidé už pradávna rádi řeší různé typy hlavolamů. Hlavolamy neslouží jen k zábavě, ale i k procvičení logického uvažování, pomáhají zlepšit soustředění, jemnou motoriku, paměť a v neposlední řadě i trpělivost.

Pokud si žáci sami hlavolamy vyrobí, je jejich nadšení do řešení větší, protože mohou sami zasáhnout do konečné podoby výrobku. Obecně žáci nejsou trpěliví, pokud se řešení nenabízí rychle a samo. Zde se zapojí všichni. Někteří projeví své schopnosti spíše při výrobě, někteří zase více při jejich řešení.

Snažím se, aby práce motivovala všechny žáky, tzn. nejenom ty nadanější a ty, kteří si rádi procvičují svoje rozumové schopnosti.

Zde jsou návody na výrobu jednoduchých hlavolamů a bludišť, které se mi v praxi osvědčily. Uvádím i další nápady na jejich využití nejen při výuce, ale i v družinách a školních klubech.

3D bludiště

Využití

Tento výrobek se dá využít mnoha způsoby. Při prostorovém vytváření musí žáci přemýšlet nad budoucí dráhou kuličky, jak postavit překážku, kudy udělat průnik apod. Vznikne výtvarný objekt, který můžeme dle fantazie a možností dotvořit. Při manipulaci s bludištěm procvičujeme motoriku, předvídání a soustředění.

Pomůcky

  • plochá krabice nebo kartonová přepravka, různé krabičky a kelímky, lepidlo nebo tavná pistole, kulička (skleněná či kovová), barva ve spreji

Postup

  • do ploché krabice na dno klademe různé krabičky, ruličky či kelímky tak, aby tvořily překážky pro kuličku, ale zároveň tak, aby se kulička dostala z jednoho konce krabice na druhý
  • z krabiček můžeme tvořit mosty, tunely, slepé uličky, dělat otvory a vytvářet pasti na kuličku apod.
  • po poskládání všechny díly přilepíme ke dnu krabice, popř. ke stěně
  • teď vyzkoušíme, zda jsme dráhu zvolili dobře, provedeme úpravy

    Před barevnou úpravou - Obměny a další využití Upravit sekci      * můžeme samozřejmě udělat závody
    1. Před barevnou úpravou – žáky nesmírně baví tvoření pastí, překážek, vymýšlejí různé fígle apod.
    Autor © Jaroslava Pachlová
    Po barevné úpravě
    2. Po barevné úpravě
    Autor © Jaroslava Pachlová
  • můžeme nechat bludiště jen takto nebo jej můžeme přestříkat barvou ve spreji, různě dozdobit apod.
  • popíšeme START a CÍL
  • kuličku vložíme na místo startu, krabici uchopíme do obou rukou a pohybujeme tak, aby se kulička dostala do cíle

Naše další obměnyUpravit sekci

  • udělali jsme si závody na čas: úkolem bylo projet kuličkou jenom tam, v dalším kole tam i zpět,
    k další soutěži jsme využili více bludišť s různou obtížností, žáci si zaznamenávali do tabulky časy, ty porovnávali a vyhodnotili, kdo byl nejrychlejší
  • jednotlivé "stavby" (pasti) jsme popsali čísly, úkolem pak bylo projet kuličkou do cíle, ale s "návštěvou" v jednotlivých "stavbách" od jedničky do konečného čísla
  • na dno vybraného bludiště jsme fixem nakreslili předepsanou dráhu, kudy se má kulička kutálet

Hmatové bludiště

Využití

Tento výrobek byl součástí celotýdenní akce „smyslový týden“, kdy každý den byl věnován jednomu smyslu. Zde předkládám návod na výrobu hmatového bludiště.

Při plnění tohoto úkolu možná budete překvapeni, protože hmat vás dovede k cíli rychleji, zrak musí analyzovat a srovnávat množství linek a na to je potřeba více času.

Pomůcky

  • čtvrtka, jehla, tužka, fixy, tkanina (deka), stopky, šátek

PostupUpravit sekci

  • na čtvrtku si žáci nakreslí labyrint, stačí změť čar s obrázkem na startu a cíli, který mohou vystřihnout a nalepit, aby byl trošku vystouplý = hmatatelný
  • žáci teď vyzkouší spolužáka, aby našel správnou cestu bludištěm pouze zrakem
  • pak mu předloží stejný labyrint, kde ale teď cestu k východu propíchali jehlou, a to udělali tak, že čtvrtku položili na tkaninu (složený ručník nebo deku), ale pozor náležitou cestu museli obkreslit na zadní stranu, využili k tomu světla v okně, aby po propíchání byly hrbolky hmatatelné na přední straně
  • teď spolužákovi zavázali oči a požádali ho, aby cestu našel pouze hmatem
  • měřili čas v prvním (zrakovém) i druhém (hmatovém) kole, časy porovnali

    Za jak dlouho hasiči uhasí požár? - jedno z hmatových bludišť
    3. Za jak dlouho hasiči uhasí požár? – jedno z hmatových bludišť
    Autor © Jaroslava Pachlová

Kouzelná květina – hlavolam

Využití

Tento hlavolam může posloužit jako otevření brány do tajemného světa, procvičí kombinace a plošnou představivost.

Pomůcky

  • obrys květiny (viz obrázek 5) na kartonu či čtvrtce – doporučuji zafóliovat, barevná kolečka 4 barev nejméně po 3 ks v krabičce

PostupUpravit sekci

  • žáci si narýsují vnější kružnici a vystřihnou ji, podle předlohy dokreslí nebo dorýsují obrys vnitřní květiny
  • dále si narýsují, případně obkreslí kružnice na malá barevná kolečka, vystřihnou je a barevně upraví
  • úkolem je pomocí barevných koleček označit = vybarvit jednotlivé plochy květiny tak, aby nikde nesousedily stejné barvy
  • obměna: květinu mohou žáci nakreslit na menší plochu a jednotlivé okvětní lístky vybarvit 4 pastelkami různých barev podle předchozího pravidla
    Kouzelná květina - připravený hlavolam
    4. Kouzelná květina – připravený hlavolam
    Autor © Jaroslava Pachlová

Obrázkový hlavolam 6 v 1

Využití

Poslední uvedený hlavolam může posloužit i jako školní reklama či upomínkový předmět.

Pomůcky

  • papír, pravítko, tužka, nůžky, pastely, fixy, fotografie, lepidlo

PostupUpravit sekci

v tomto případě postupují žáci podle tohoto návodu

  • narýsujte si čtverec 20 cm x 20 cm s pěticentimetrovou sítí
  • čtyři čtverečky uvnitř vystřihněte a zůstane vám obvod čtverce široký 5 cm
  • připravte si 6 stejných čtverců 10 cm x 10 cm, opět s pěticentimetrovou sítí (je to vlastně ten předchozí vystřihnutý čtverec, ale potřebujeme 6 ks)
  • nakreslete na ně 6 různých obrázků se společnou tematikou (hračky, zvířata, dopravní prostředky, školní pomůcky s názvem školy a jejím logem...) nebo si připravte a upravte do požadované velikosti 6 obrázků ze školních akcí apod.
  • obrázky rozstřihejte na 4 menší čtverečky 5 cm x 5 cm
  • podle vložené fotografie poznáte, kam se jednotlivé dílky (rozstřihané obrázky) vlepí na budoucí hlavolam, tři obrázky na jednu stranu a tři obrázky na druhou stranu (hlavolam je tedy polepený z obou stran)
Rozložení dílků v hlavolamu
5. Rozložení dílků v hlavolamu
Autor © Jaroslava Pachlová
  • nechte zaschnout
  • hotový hlavolam překládejte a vytvořte 6 obrázků
6 obrázků v 1 hlavolamu
6. 6 obrázků v 1 hlavolamu
Autor © Jaroslava Pachlová
  • další fotografie můžete najít zde ve wiki

Závěr

Z příspěvku je patrné, že uvedené příklady hlavolamů a bludišť mají daleko širší využití a přesahy do různých předmětů. Pracovní činnosti se doplňují s výtvarným tvořením, využití geometrie se objeví v ploše i prostoru, žáci se učí kombinovat a předvídat. Výhodou výroby je, že už při přípravě hlavolamu či bludiště žáci musí přemýšlet, jak na to. Vlastně již v této přípravné fázi řeší problémy a musí postupovat pozorně mnohem dříve než při předložení koupeného produktu, kde už plní jen jeden zadaný úkol.

Uvedené hlavolamy a bludiště procvičují i smyslové vnímání.
Žáci se učí zaznamenávat své výsledky, porovnávají je s ostatními. Vidí svá zlepšení, když některý úkol procvičují, a to je povzbuzuje k plnění obtížnějších úkolů.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslava Pachlová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
29. 3. 2011
Lidé už pradávna rádi řeší různé typy hlavolamů. Pokud si žáci sami hlavolamy vyrobí, je jejich nadšení do řešení větší, protože mohou sami zasáhnout do konečné podoby výrobku. Z příspěvku je patrno, že uvedené příklady hlavolamů a bludišť mají daleko širší využití a přesahy do různých předmětů. Pracovní činnosti se doplňují s výtvarným tvořením, využití geometrie se objeví v ploše i prostoru, žáci se učí kombinovat a předvídat. Výhodou výroby je, že už při přípravě hlavolamu či bludiště žáci musí přemýšlet, jak na to. Vlastně již v této přípravné fázi řeší problémy a musí postupovat pozorně mnohem dříve, než při předložení koupeného produktu, kde už plní jen jeden zadaný úkol. Uvedené hlavolamy a bludiště procvičují i smyslové vnímání. Žáci se učí zaznamenávat své výsledky, porovnávají je s ostatními. Vidí svá zlepšení, když některý úkol procvičují, a to je povzbuzuje k plnění obtížnějších úkolů.

Hodnocení od uživatelů

Mgr. Lenka Říhová
29. 3. 2011, 19:37
Jarko, tvoje nápady mě přiměly k založení nové kolekce, s podtitulem "zábavné a ještě navíc užitečné činnosti v případě náhlého suplování". Díky, hned zítra supluji a vyzkouším květinu :-)
Jaroslava Pachlová
29. 3. 2011, 21:31
Lenko, jsem zvědavá, jak se to uplatní v praxi. A díky za komentář!
RNDr. Božena Rytířová
31. 3. 2011, 15:42
Ahoj Jarko!
Máš skvělé nápady. Určitě to vyzkoušíme na schůzce debrujárů.
Jaroslava Pachlová
31. 3. 2011, 18:41
Ahoj Božko, je to takový malý výcuc...

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída