Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Výchova k sociálním dovednostem – inspirace k realizaci
Odborný článek

Výchova k sociálním dovednostem – inspirace k realizaci

6. 9. 2004 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Doc. PhDr. Josef Valenta Csc.

Anotace

Autor nabízí několik cest k začlenění průřezového tématu do práce školy. (Pozn. red.: Nynější verze RVP GV používá pro toto průřezové téma název Osobnostní a sociální výchova.)

Pozn. red.: Nynější verze RVP GV používá pro toto průřezové téma název Osobnostní a sociální výchova.


Průřezové téma může být prakticky začleněno do práce školy několika cestami:

  • Prostoupit výukou různých předmětů
    Obvykle se tak děje prostřednictvím:
    • obsahů (učiva), které mají vazbu na témata Výchovy k sociálním dovednostem. Taková témata najdeme ve společenských vědách (viz část Člověk a společnost), v estetické výchově (literární texty pojednávající o lidských vztazích, komunikaci atd.; témata dramatické výchovy apod. - viz část Umění a kultura), ale i ve vědách přírodních (viz např. oblast Člověk a příroda: "biochemie" mezilidských vztahů atd.);
    • zvolených metod vyučování v kterémkoli předmětu (např. metody kooperativního učení vedou bez ohledu na učivo k rozvoji sociálních dovedností a prosociálních postojů, k seberegulaci a přesné komunikaci apod.).

    Mají-li být témata pro osobnostní a sociální rozvoj ve výuce jiných předmětů zhodnocena, je užitečné věnovat jim v těchto předmětech určitý čas jejich reflexi (např. čas pro reflexi způsobů komunikace mezi studenty ve spolupracujících skupinách i ve výuce např. předmětu biologie).

  • Samostatný časový blok
    Dalšími možnostmi uvedení průřezového tématu do vzdělávací praxe školy jsou: nepovinný - volitelný předmět, zájmový kroužek, víkendové soustředění, projekt atd. Výhodou je, že v těchto blocích se neváží témata Výchovy k sociálním dovednostem na témata jiného předmětu. Lze tedy koncentrovat práci učitele i studentů jen k tématům osobnostního a sociálního rozvoje. Řada metod a postupů pro takovou práci je dostupná prostřednictvím nemalého množství k tomu určených vzdělávacích seminářů a knih.

    Obvyklé schéma práce je pak založeno na těchto krocích:

    • instrukce navozující činnost studentů, resp. učební situaci pro osobnostní a sociální rozvoj
    • sama akce, aktivita, hra
    • cílená reflexe zkušenosti (dění, prožitků atd.), která v průběhu aktivity nastala (vesměs debatní forma)

    U této formy je předností volitelnost. I když jde o organizačně o okrajovou formu, její efektivita bývá vysoká a ověřitelná.

  • Vytváření příznivého vztahového a komunikačního klimatu, které se váží ke škole

    Nejedná se o formu vázanou pouze na vyučovací jednotky, ale na kulturu mezilidských vztahů (učitelé - učitelé, učitelé - studenti, studenti - studenti atd.) a interakce mezi lidmi v konkrétní škole.


Možnosti vzdělávání v oblasti témat Výchovy k sociálním dovednostem:
  • Kurzy typu tzv. celoživotního vzdělávání na vysokých školách (viz např. www.ff.cuni.cz - katedry pedagogiky a psychologie).
  • Specializované kurzy osobnostní a sociální výchovy v rámci projektu Dokážu to? (www.dokazuto.cz)
  • Kurzy pedagogických center, občanských sdružení atd. se zaměřením na osobnostní a sociální výchovy, na dramatickou výchovu (např. ARTAMA Praha), systému Čtením a psaním ke kritickému myšlení (www.kritickemysleni.cz), interkulturní výchovu a vzdělávání (www.varianty.cz), globální výchovu, etickou výchovu atd.

Některé z publikací, jež lze pro výuku Výchovy k sociálním dovednostem použít:

Bakalář,E.: Psychohry. Praha, Mladá Fronta 1989 a Psychohry 2. Praha, Vyšehrad 1992.
Belz,H. - Siegrist,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál 2001.
Canfield,J. - Siccone,F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998.
Canfield,J. - Wells,H.C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha, Portál 1995.
Carnegie,D.: Jak získávat přátele a působit na lidi. Bratislava, Bradlo 91.
Grecmanová,H.-Urbanovská,E.-Novotný,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc, Hanex 2000.
Interkulturní vzdělávání. [CD] Praha, Projekt Varianty, 2002. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader 5.0.
Karnsová,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.
Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál 97.
Kirst,W. - Diekmeyer,U.: Trénink tvořivosti. Praha, Portál 98.
Kjaergaard,E. - Martineine R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha, STROM 97.
Komárková,R. a kol..:Aplikovaná sociální psychologie III (Soc.psy.výcvik), Praha, Grada 2001.
Konflikt-koření života. Praha, Partners for Dem.Change+Tereza 96.
Křivohlavý,J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988.
Křivohlavý,J.: Jak zvládat stres. Praha, Avicenum 1994.
Langer,A.: Úspěch veřejné promluvy. Praha, Fortuna 1993.
Machková,E.: Metodika dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 1999.
Neumann,J.: Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha, Portál 98.
Portmannová,R.: Jak zacházet s agresivitou. Praha, Portál 1996.
Rückerová-Voglerová,U.: Učení bez stresu. Praha, Portál 1994.
Šišková, T. a kol.: Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha, Portál 98.
Valenta,J.: Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování. In: Kasíková-Vališová: Pedagogické otázky současnoti. Praha, ISV1994, s.38.
Valenta,J.: Metody a techniky dramatické výchovy. 2.vyd. Praha, Strom 98.
Valenta,J.: Rovnačka na pokračování (osobnostní a sociální výchova). Knihovnička metodických pomůcek. Moderní vyučování, 3-4-5, 2002.
Valenta,J.: Učit se být. 2. vyd. Kladno-Praha, AISIS-STROM 2003.
Vališová,A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha, H&H 1992.
Vališová,A.: Hry s odkrytými kartami. Praha, Pansofia 1996.
Vyskočilová,E.-Hermochová,S.: Cvičení z pedagogické praxe.III. Praha, UK 1992.
Zlatý fond her. Praha, MF 1990; // II. díl. Praha, Portál 98.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Doc. PhDr. Josef Valenta Csc.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova