Odborný článek: Barva a světlo v obraze
Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Barva a světlo v obraze
Odborný článek

Barva a světlo v obraze

26. 2. 2018 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Simona Svatošová
Spoluautor
PaedDr. Markéta Pastorová ,

Anotace

Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.

Výtvarná lekce: 3–4 dvouhodinové celky, studenti 16–17 let, 3. ročník šestiletého studia, Gymnázium Jana Nerudy, Praha 1

Lekce probíhala v rámci výuky oboru Umění a kultura – estetická výchova – výtvarná.

Výtvarná výchova je zařazena kontinuálně od 1. do 4. ročníku šestiletého studia. V časové dotaci 2 hodiny týdně od 3. ročníku. V případě zájmu mohou studenti z oboru maturovat na úrovni školní maturity.

Technika – malba – akvarel, tempera

Inspirace – moderní a současné umění – malířství 19., 20. století

Pro studenty víceletého gymnázia bylo toto téma zvoleno jako výchozí pro praktickou lekci z toho důvodu, že se zdá přiměřeným pro jejich průpravu, s kterou na střední školu přicházejí. Teoretické znalosti i praktické zkušenosti v oblasti kresby a malby jsou většinou velmi omezené. Ukazuje se, že role současného výtvarného pedagoga tkví nejen v předávání znalostí a zkušeností, ale především v orientaci ve vyhledávání zdrojů informací. Dnes jsou kromě knihoven velkým zdrojem informací v oblasti Umění a kultury oficiální weby muzeí umění a galerií, které nabízejí výukové materiály a různé projekty, včetně Artproject (https://www.google.com/culturalinstitute/about/artproject/).

Atraktivním z hlediska emocionální roviny je abstraktní expresionismus, proto je nutné tuto oblast malířství studentům představit, pokusit se narušit jejich stereotypy vnímání reality a dát prostor k imaginaci.

Výukovou aktivitu naleznete v přiloženém souboru.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
534.18 kB
PDF
Výuková aktivita

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Simona Svatošová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek pro obor:

Výtvarný obor