Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > > > > > > > > Jak na internet: Mailová etiketa

Ikona teoreticky

Jak na internet: Mailová etiketa

Ikona odbornost
Autor: Akademie CZ.NIC
Anotace: Podobně jako v osobní či telefonické komunikaci, tak i v té e-mailové je třeba dodržovat jistá pravidla a zásady slušného chování. Na toto poměrně nové téma nebyla zatím sepsáno mnoho knih, existují však nepsaná a všeobecně uznávaná pravidla. Úroveň chování při psaní e-mailových zpráv se odvíjí od etikety obecné.
Téma příspěvku:Informační a komunikační technologie
Klíčová slova: pravidla slušného chování, etiketa, e-mail, netiketa, jak na internet, e-mailová komunikace

Než se pustíte do psaní e-mailu, je třeba si uvědomit, komu a co chcete sdělit, z jaké pozice jednáte a jaký vztah máte k adresátovi zprávy. E-mail kamarádovi se bude nést v mnohem odlehčenějším tónu než formální zpráva nadřízenému. Navíc, píšete-li zprávu z pracovního e-mailu, nesmíte zapomínat, že je majetkem firmy. Osobní a důvěrné informace bychom měli psát ze své soukromé e-mailové adresy, ne z pracovní.

E-mail by měl obsahovat stejné náležitosti jako „papírový“ dopis, tedy počáteční oslovení – pozdrav (pozor si přitom dávejte na správné skloňování příjmení mužů – např. „pane Nováku“, ne „pane Novák“). E-mail zakončete závěrečným pozdravem a v případě oficiálních e-mailů nezapomeňte připojit své kontaktní informace.

V porovnání s papírovým dopisem skýtá e-mail mnohé výhody, např. uchovávání odeslaných e-mailů nebo možnost vyhledávání. Pro snazší vyhledání určitého e-mailu mezi stovkami vašich zpráv vám pomůže, když budete správně vyplňovat kolonku „předmět/subject“ e-mailu. Předmět má sloužit jako krátké, výstižné shrnutí obsahu zprávy.

K e-mailu je možné připojit i tzv. přílohy – textové dokumenty, ale i obrázky a videa. Větší soubory nejdříve zkomprimujte, ne každý e-mailový klient totiž dokáže přijmout stejné množství dat jako ten váš. Opravdu velké soubory – videa, větší množství fotografií – uložte do některého z online úložišť, jako je např. Uschovna.cz, Speedfile nebo Dropbox. Adresátovi pak pošlete e-mailem pouze odkaz, ze kterého si soubory snadno stáhne.

Před odesláním e-mailu důkladně zkontrolujte text zprávy i e-mailovou adresu příjemce. Nespoléhejte na automatickou kontrolu pravopisu – slovník nemusí obsahovat všechna vámi použitá slova, překlep může opravit na jiné slovo, podobné tomu, které jste měli na mysli.

Kromě e-mailů od vám známých osob se může ve vaší e-mailové schránce objevit i dopis od neznámého odesílatele. Podobné e-maily většinou obsahují reklamní zprávy a bývají automatizovaně rozesílány na obrovské množství adres. Takovéto nevyžádané e-maily označujeme jako spam a kromě toho, že Vám zbytečně berou čas jejich čtením, mohou obsahovat i počítačové viry. Proto je raději vůbec neotevírejte.

Mezi další zásady pro psaní e-mailu patří:

  • jednoduché formátování (ne každý e-mailový klient ho správně zobrazí).
  • Uvážlivé používání psaní pouze velkými písmeny (mohou působit agresivně).
  • Funkci Odpovědět všem/Reply All používejte pouze pokud je to nezbytně nutné.
  • Pozor na emoce, zvláště na sarkasmus a ironii. Písemný projev bohužel nemůžete doplnit mimikou, gestem – adresát si pak váš e-mail může vysvětlit úplně opačně, než jste chtěli. Znáte-li se s příjemcem zprávy trochu lépe, můžete pro výraz emocí použít tzv. emotikony, „smajlíky“, ale šetřete s nimi, v oficiální korespondenci jsou považovány za projev neprofesionality.
  • A samozřejmě nepište v citovém rozrušení. Odeslanou zprávu již nemůžete vzít zpět!

Tento multimediální soubor je umístěn v modulu AudioVideo na Metodickém portálu RVP.CZ pod licencí CC-BY-NC-ND

Text je dostupný také na www.jaknainternet.cz.
V případě nápadů či komentářů pište prosím na e-mail akademie@nic.cz.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak na internet.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 14. 01. 2015
Zobrazeno: 3386krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
CZ.NIC, Akademie. Jak na internet: Mailová etiketa. Metodický portál: Články [online]. 14. 01. 2015, [cit. 2019-09-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/etiketa/19545/JAK-NA-INTERNET-MAILOVA-ETIKETA.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.