Gramatika
Slovní zásoba
Očekávané výstupy
Organizace časová
5 min: Učitel napíše na tabuli: le clown, le chien a le professeur. Žáci chodí k tabuli a písemně navrhují, jaké vlastnosti by měl mít ideální pes, klaun a učitel. Doporučujeme volit formu, kdy si žáci předávají mezi sebou křídu.
5 min: Učitel napíše na tabuli vhodné výrazy pro vyjádření přání a potřeby. Zdůrazní, že po nich následuje subjonctif. Je dobré nechat žáky, aby některé výrazy učiteli sami poradili:
5 min: Žáci se rozdělí do párů. Páry jsou budoucí novomanželé. Navzájem si říkají, jaké vlastnosti chtějí, aby ten druhý měl. Nakonec každý řekne nahlas před třídou jednu větu, kterou použil.
15 min: Žáci se rozdělí do skupin. Buď na základě losování, nebo dle pokynů učitele.
Podle počtu žáků je možné dát k jedné princezně jednoho či dva rádce nebo snížit počet princů. Genderové rozložení je možné také uzpůsobit.
Učitel rozdá čisté listy papíru a požádá, aby se každý žák podepsal a napsal svou roli. Další písemnou práci pak žák povede na tento papír.
Skupiny se dají dohromady. Princezny si vymyslí každá svou charakteristiku. Je dobré žákům zdůraznit, aby každá byla jiná a nebyla jen pozitivní. Princové si připraví různé texty svých požadavků na princezny. Rádci využijí slovní zásobu a napíší svou charakteristiku princezen. Rozsah by měl být u princů a princezen 5 vět, u rádců 3 věty.
15 min: Žáci se rozestaví tak, aby princové seděli, naproti stály princezny. Rádcové si stoupnou za prince. Princové přečtou své požadavky. Rádcové přečtou své požadavky. Nakonec princezny přečtou své charakteristiky. Je třeba, aby všichni pečlivě naslouchali a případně si i dělali poznámky. Princové i rádci si označí svou favoritku. Po dočtení princezen nastane improvizace, ve které se princové a rádcové nahlas dohodnou na zvolené kandidátce.
5 min: Učitel zadá domácí práci na téma: Jak to dopadlo. Žáci tedy napíší, jak si myslí, že budou šťastná manželství jednotlivých princů. Vhodný rozsah je od 3 vět na prince. Zároveň vybere od žáků podepsané texty.
10 min: Učitel s využitím pracovního listu zopakuje se studenty slovní zásobu týkající se divadla (viz příloha č. 1). Společně si vysvětlí, jakou úlohu má jaký člen divadla v jeho provozování.
3 min: Učitel doma zpracoval odevzdané texty. Opravil případné chyby, doplnil slovní zásobu a přepsal do jednoho divadelního textu, kterému chybí konec. Na začátku hodiny texty rozdá. Žáci si pro sebe přečtou každý svou repliku a ujistí se, že všemu rozumí.
10 min: Žáci přečtou své verze konce. Společně s učitelem se pak v diskuzi či demokratickým hlasováním shodnou na koncích pro jednotlivé prince. Zároveň doladí jednotlivé přechody mezi postavami.
15 min: Žáci se znovu rozmístí jako v divadelní hře a přečtou své repliky. Učitel kontroluje správnou výslovnost.
Žáci si na závěr zatleskají. Právě stvořili divadelní hru a to je nutné ocenit. (příklad finální verze textu naleznete v příloze č. 3.)
8 min: Žáci vyplní se svými kolegy anketu (viz příloha č. 2). Je dobré, aby měl každý žák alespoň dva respondenty. Učitel koordinuje diskuzi a hlídá, aby se všichni zapojili.
Prezentovaná aktivita je velmi tvůrčí. Od žáků je vyžadována kreativita a spolupráce ve skupině. Učitel by měl činnost žáků koordinovat, ale hlavní část rozhodnutí a aktivní práce leží na nich. V uvedené aktivitě se procvičuje schopnost použít v praktické komunikaci konjunktiv. Žáci by proto měli tento tvar již na dobré úrovni ovládat. Touto formou se pak nenásilně setkají s některými příklady konkrétního využití nabytých znalostí.
Velmi pozitivní je konkrétní výsledek, který by bylo možno i dále využít jako divadelní hru pro širší publikum, nebo jako motivační prvek k tématu manželství a rodiny.
Doporučujeme také žákům finální verzi aktivity v hezké formě rozdat, nebo vyvěsit text ve třídě. Je možné ve spolupráci s učitelem výtvarné výchovy dále použít motivy z divadelní hry jako inspiraci pro jiný druh tvorby.
Na závěr je třeba zdůraznit, že uvedená aktivita klade vysoké nároky na kázeň a organizaci žáků. Vzhledem k faktu, že výsledek nelze předjímat, je nutná také občasná improvizace. Žáci musí být tedy dobře motivováni, aby pracovali i v rámci méně vymezeného zadání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Divadelní aktivity ve výuce francouzkého jazyka.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: