Odborný článek

Výtvarné inspirace

14. 5. 2010 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Anotace

Výtvarné inspirace jsou didaktickou pomůckou pro pedagogy v mateřských školách. Jejich pomocí lze u dětí předškolního věku rozvíjet jemnou motoriku, estetické vnímání a vzájemnou kooperaci. Všechny techniky uvedené v článku jsem si osobně s dětmi vyzkoušel a měly veliký ohlas. Při výtvarných činnostech s dětmi jsem zde využíval jak techniky tradiční, tak techniky, se kterými se mnozí z nás setkají poprvé.

Článek nabízí učitelkám v předškolním vzdělávání deset výtvarných technik, které mohou uplatnit ve své praxi. Zásobník je zaměřen na využívání různých materiálů, ať už přírodních nebo klasických, při výtvarné činnosti dětí, která doprovází jejich každodenní trávení času v mateřské škole. Osvědčilo se mi, když jsem při výtvarných činnostech popisoval jednotlivé materiály, se kterými jsem s dětmi pracoval. Děti samy projevovaly zájem dozvědět se více o barvách, materiálech i třeba o námětech a podkladech výtvarné činnosti. Dobré je také děti dostatečně a kvalitně motivovat.

1. Vodovky nanášené vatovými tyčinkami

Cíl: Seznámit děti s technikou nanášení barev, experimentování s barvami, procvičování jemné motoriky. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Vodové barvy, vatové tyčinky, čtvrtka A4.

Postup: Na čtvrtku si slabě světlou barvou předkreslíme vzor obrázku. Poté namáčíme vatové tyčinky do vodových barev a tzv. tečkováním nanášíme na obrázek. Nanášet barvu můžeme buď jednou anebo několika tyčinkami najednou (viz obrázek 1. v příloze).

2. Technika „Klovatina + kmín”

Cíl: Děti si procvičí práci s drobným materiálem (špetkový úchop), citlivost při nanášení kmínu na klovatinu. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Tuš, klovatina, kmín, štětec, špejle nebo pero na tuš, čtvrtka A4.

Postup: Na čtvrtku si nakreslíme třeba tuší obrys sněžného muže Yettiho. Poté vnitřek postavičky natřeme klovatinou a posypeme celým kmínem. Po zaschnutí pak ještě domalujeme pozadí, například zasněžené hory (možno namalovat i před začátkem). Postavička posypaná kmínem pak působí jako hodně chlupatá (viz obrázek 2. v příloze).

3. Technika „Klovatina + barevná krupice”

Cíl: Procvičovat u dětí práci se sypkým materiálem (špetkový úchop), procvičit citlivé nanášení barev na krupici. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Krupice, klovatina, vodové barvy, jemný stěteček, čtvrtka A4.

Postup: Čtvrtku formátu A4 po celém povrchu natřeme klovatinou a posypeme jemnou krupicí, kterou dostaneme v jakémkoli obchodě s potravinami. Po zaschnutí zapustíme do krupice vodové barvy tak, že vytvoříme obrázek. Štětcem musíme zapouštět jemně, abychom krupici neodrolili (viz obrázek 3. v příloze).

4.  Kolorovaná perokresba

Cíl: Procvičení správného úchopu pastelu, uvolňování zápěstí, procvičování kresby detailu. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Suché pastely, tuš, špejle nebo pero na tuš, voda, štětec, čtvrtka A5.

Postup: Na čtvrtku papíru nakreslíme tuší obrázek – jen obrysy a detaily. Suchými pastely obrázek vybarvíme. Potom barvy rozmyjeme vodou pomocí štětce, na každou barvu si musíme štětec vymáchat, aby se nám barvy nepromíchaly. Osvědčilo se mi začít od nejsvětlejší barvy. Nevyplatí se malovat obrázek na velký formát papíru, protože papír potom vypadá prázdně. Osvědčil se mi je formát A5 (viz obrázek 4. v příloze).

5.  Vosková kresba

Cíl: Rozvíjet u dětí kreslení s dostatečným přítlakem na voskovku, experimentování s barvami. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Voskovky, vodové barvy, štětec, čtvrtka A4.

Postup: Na bílý papír bílou voskovkou nakreslíme obrázek. Celý papír natřeme vodovými barvami – buď jednou barvou nebo barvy můžeme střídat. Co bylo nakresleno voskovkou, nám krásně vystoupí, protože vosk odpuzuje vodu. Raději své voskovky nejprve vyzkoušejte, jestli opravdu vodu odpuzují, protože se mi stalo, že voskovky vodu neodpuzovaly a tudíž obrázek nevyšel (viz obrázek 5. v příloze).

6. Otiskování molitanovou houbičkou (válečkem)

Cíl: Seznámit děti s netradiční technikou nanášení barev, experimentování s barvami. Vhodné pro menší skupinu dětí od 4 let.

Materiál: Vodové barvy, papírová šablona, tuš, špejle nebo pero na tuš, molitanová houbička nebo váleček, čtvrtka A4.

Postup: Ze čtvrtky si vystřihneme obláčky, které namočíme do vody a přiložíme na jinou čtvrtku. Potom namočíme houbičku anebo molitanový váleček do barvy a celou ji přes obláčky přebarvíme. Po odlepení obláčků nám vzniknou tělíčka oveček, a těm tuší už jen domalujeme hlavičky a nožičky. Takto můžeme dělat jakýkoli motiv. Jednoduché a přitom hezké (viz obrázek 6. v příloze).

7.  Kresba zmizíkem

Cíl: Seznámit děti s působením zmizíku na inkoust. Vhodné pro menší skupinu dětí od 4 let.

Materiál: Inkoust, zmizík, štětec, čtvrtka A4.

Postup: Inkoustem natřeme celý papír a po zaschnutí na něj kreslíme zmizíkem. Tato technika je dobrá, protože se dá použít téměř na cokoli, nejlepší jsou ale zimní motivy. Není dobré si předkreslovat obrázek tužkou, protože jak budete „zmizíkovat”, tak tužka bude vidět (viz obrázek 7. v příloze).

8.  Kolorovaná perokresba

Cíl: Procvičit u dětí grafomotoriku, dbát na přesné kreslení čar. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Vodové barvy, štětec, tuš, špejle nebo pero na tuš, barevný papír, čtvrtka A4.

Postup: Na čtvrtku si nakreslíme černou tuší pavučinu. Po zaschnutí prostory mezi pavoučími vlákny vybarvíme vodovkami různých barev. Na závěr si z černého papíru vyrobíme jednoduchého pavouka tak, že zmuchláme černý papír a vystřihneme z něho nohy, které přilepíme k tělu pavouka. Nakonec pavouka přilepíme na pavučinu lepidlem (viz obrázek 8. v příloze).

9.  Technika „Omývaná voskovka + tuš”

Cíl: Rozvíjet u dětí kreslení s dostatečným přítlakem na voskovku, pozorovat změnu, kterou obrázek doznal na závěr. Vhodné pro menší skupinu dětí od 4 let.

Materiál: Voskové pastely, tuš, štětec, čtvrtka A4.

Postup: Na papír si nakreslíme libovolný obrázek nejprve tuší obrys obrázku a potom jej voskovými pastely vybarvíme. Potom papír zmuchláme a natřeme černou tuší. Nakonec obrázek omyjeme pod tekoucí vodou. Dílko pak získá nádech starého obrazu (viz obrázek 9. v příloze).

10.   Technika „Omývaná klovatina”

Cíl: Rozvíjet u dětí vnímání při práci s kontrastním prostředím (prašná křída x voda). Vhodné pro menší skupinu dětí od 3 let.

Materiál: Klovatina, křídy, voda, čtvrtka A4.

Postup: Na bílou čtvrtku si nakreslíme klovatinou libovolný motiv obrázku. Poté, co klovatina zaschne, vezmeme barevné křídy a obrázek plošně vybarvíme přes celou plochu čtvrtky podle své fantazie tak, aby nám křída zakryla celou plochu čtvrtky. Pak vezmeme obrázek a omyjeme ho pod tekoucí vlažnou vodou. To, co jsme nakreslili klovatinou, pak po omytí zůstane bílé a zbytek obrázku bude barevný. Jednoduché a zároveň hezké. Pro svoji nenáročnost je proto tato technika vhodná i pro nejmenší děti (viz obrázek 10. v příloze).

Závěr

Tyto techniky se mi při práci s dětmi velice dobře osvědčily. Děti velice rády vyvíjejí vlastní iniciativu při výtvarných činnostech a dovedou aplikovat do výtvarného projevu svoji náladu a velice pestrou fantazii. Například u činnosti „vosková kresba” děti velice pozorně sledovaly, jak se obrázek mění pod tekoucí vodou. Spoustu dotazů zase měly při činnosti, kdy mizela inkoustová barva pod zmizíkem, zajímavé zjištění pro ně bylo, že barvy se můžeme zbavit také jinak než klasickým „gumováním”. Při nanášení barvy vatovými tyčinkami děti velice pečlivě dělaly jednu tečku vedle druhé. Při technice sněžného muže, který má tělo z kmínu, zase pro děti bylo zajímavé tím, že si teď dovedou kmín spojit nejenom s vařením.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
2.92 MB
Dokument
Výtvarné inspirace

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
14. 5. 2010
Článek může sloužit učitelkám v mateřské škole jako "zásobník nápadů".

Hodnocení od uživatelů

Lujza Svobodová
21. 5. 2010, 20:36
.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Nůžky, lepidla, čtvrtky, barvy, štětce, špejle, vosk, žehlička, voskovky, pastelky, jehly, křídy.