Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > > > > > > >

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > > > > > > > > Lidská sídla

Lidská sídla

Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Autor Mgr. Markéta Přibylová

Problematika sídelních systémů a urbanizace je nesmírně složitá, ale zároveň nabízí spoustu možností, jak toto téma uchopit. Jednu takovou praktickou aktivitu vám nabízím ve svém příspěvku. Lze ji realizovat v rámci výuky zeměpisu nebo informatiky v 8. nebo 9. ročníku ZŠ, popřípadě ve 3. nebo 4. ročníku osmiletého gymnázia.

Světová velkoměsta a jejich problémy

Předpokládaný časový rozsah: 2 vyučovací hodiny

Při této aktivitě žáci pracují ve skupinách. Každá skupina dostane dvě „slepé" mapy světa (viz mapa 1) a jednu okopírovanou tabulku (viz tabulka 1). Do první mapy podle obrázků ve Školním atlase dnešního světa (mapy s názvem Kořeny civilizace) zakreslí historicky první města a napíše názvy států nebo říší, kde tato města vznikla. Než začnou žáci pracovat na druhé mapě, musí vyplnit tabulku 1, kde mají k počtu obyvatel přiřadit největší aglomerace světa a státy, ve kterých leží.

Poznámka: Informace na internetové adrese de.wikipedia.org/wiki/Agglomeration.

Vyberte si z těchto aglomerací: Jakarta, Ciudad de México, Manila/Quezon City, Mumbai (Bombaj), Tókyó/Jokohama (Tókjó/Jokohama), Soul/Ičchon, Shanghai (Šanghaj), New York, São Paulo (Sao Paulo), Delhi (Dillí), Calcutta (Kalkata), Los Angeles, Karáchi (Karáčí), Osaka/Kobe (Ósaka/Kóbe), al-Qahiráh (Káhira/Gíza).

Po vyplnění tabulky zaznamená každá skupina polohu těchto měst a jejich názvy do druhé „slepé" mapy světa. První a druhou mapu porovná a napíše úvahu o tom, jaké faktory ovlivňují rozvoj urbanizace.

Poté dostanou žáci od učitele další tabulku (viz tabulka 2), kde jsou uvedené názvy a počet obyvatel deseti největších velkoměst světa v roce 1950 a v roce 1990. Porovnají tuto tabulku s tabulkou 1 a ve skupinách vypracují následující úlohy:

  • 1. Doplňte do tabulky, ve kterých státech tato velkoměsta leží.
  • 2. Sečtěte počet obyvatel 15 největších měst světa v roce 1950, 1990 a 2007 a vyřešte tento úkol: Zvýšil se podíl městského obyvatelstva mezi roky 1950 a 2007, když víte, že počet obyvatel v roce 1950 byl zhruba 2,5 miliardy a v roce 2007 6,5 miliard?
  • 3. V roce 2007 nově postoupily mezi první desítku aglomerací: ...
  • 4. Naopak v roce 2007 první desítku opustily tyto aglomerace: ...
  • 5. Která města z tabulky pro rok 1950 chybí v první desítce v roce 2007? Jaké závěry z toho můžete vyvodit?
  • 6. Ve kterém světadílu bylo v roce 1990 nejvíce měst, jež patřily k největším aglomeracím světa?
    7. Ve kterém státě byly v roce 2007 zastoupeny dvě světové aglomerace?
  • 8. Označte v tabulce aglomerace, které již dnes mají dvakrát větší počet obyvatel než ČR, tzn. ......... mil. obyvatel.

Na závěr práce skupiny své výsledky, úvahy a mapy prezentují před spolužáky.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf275 kBMapa
pdf50 kBTabulka 1
pdf58 kBTabulka 2
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám