Článek je zaměřen na rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti, tedy na období 1. a 2. ročníku základní školy. Cílem této etapy je položit základy čtení a psaní. Právě označení gramotnost vyjadřuje, že se nejedná pouze o rozvoj počátků těchto dovedností ve smyslu jejich technického zvládnutí a osvojení. Důraz je kladen především na jejich rozvoj z hlediska funkčního využití. Zároveň je širším pojmem než počáteční čtení, protože zahrnuje vedle dovednosti čtení také rozvoj psaní, vyjadřování a aktivního poslechu.
V souvislosti s rozvíjením čtenářské gramotnosti bývá používán termín roviny (složky) čtenářské gramotnosti. Různí autoři přistupují k jejich definování různě. V zásadě se jedná o rovinu techniky čtení a psaní, o rovinu budování vztahu ke čtení, o rovinu doslovného porozumění textu, rovinu vyvozování, rovinu sdílení, rovinu aplikace a rovinu metakognice (uvědomění si). Všechny tyto složky je třeba mít na paměti, žádná z nich by neměla být upřednostňována ani zasunuta do pozadí, i když v 1. a 2. ročníku ZŠ vzhledem ke specifikům toho věkového období není možné dosáhnout jejich plného zvládnutí.
K metodám vhodným pro rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti patří všechny tzv. aktivizující metody. Tedy postupy, které vedou výuku tak, aby stanovených cílů bylo dosahováno na základě vlastní učební činnosti žáků s důrazem na jejich myšlení a vlastní řešení problémů. S ohledem na požadavek komplexnosti a prolínání jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti patří mezi vhodné metody RWCT (Reading Writing Critical Thinking). Podrobnější rozpracování jednotlivých složek čtenářské gramotnosti, čtenářských strategií s příklady vhodných metod a forem práce v kontextu s očekávanými výstupy uváděnými ve školních vzdělávacích programech je uvedeno v přiloženém dokumentu.
Podstatnou součástí výzkumné práce bylo sepsání a ověření konkrétních metod a aktivit a poskytnutí metodické podpory učitelům, kteří chtějí směřovat a podporovat své žáky v rozvoji čtenářské gramotnosti v jejím komunikativním pojetí. Přiložený dokument uvádí 7 aktivit využitelných v 1. ročníku a 11 aktivit pro 2. ročník ZŠ, některé z nich je možné po drobné úpravě realizovat v obou ročnících. Každý námět zahrnuje vytyčený cíl, předpokládanou časovou dotaci, potřebné pomůcky, námět pro motivační úvod, průběh a závěr dané činnosti. Je uveden možný přesah do dalších vzdělávacích oblastí, poznámky k realizaci s uvedením možných rizik a ukázky žákovských prací.
Předkládaný text si neklade za cíl komplexně postihnout problematiku rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Pokud se stane pomocníkem pro konkrétní učitele v konkrétních školách, bude jeho záměr naplněn.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.