Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Kooperace – Paragraf 11/55
Odborný článek

Kooperace – Paragraf 11/55

19. 11. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.
Spoluautor
Mgr. Jan Zouhar

Anotace

V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS materiál věnující se problematice kooperace, nebo také českému ekvivalentu tohoto slova, skupinové práci. Součástí tohoto textu je definice a dobré zásady týmové práce. Dále je zde popsána teorie Belbinovy typologie týmových rolí. Nejdůležitější částí je velké množství aktivit, které mají pomoci naučit žáky kooperovat – pracovat ve skupinách. Materiál se může stát inspirací učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis. Připravil kolektiv autorů pod vedením Mgr. Jana Zouhara, pro potřeby portálu RVP.cz upravil Mgr. Jan Kotík.


Celý materiál:
Kooperace

Jednotlivé kapitoly:
Belbinova typologie týmových rolí
Kočkodům
Kouzelný tunel
Minové pole
Pohádka ve dvojicích
Prázdniny- práce skupiny
Společná kresba při hudbě
Stavíme věž
Tše - tše - kule
Uzavřený kruh
Žákovské zasedání obecného zastupitelstva

Použitá literatura a zdroje:
BERAN V.: Jak na žákovskou samosprávnou demokracii. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2, č. 3, příloha I-II.
BŮŽEK, A.: ŽÁKOVSKÁ samospráva jako významný prostředek mravní a občanské výchovy. In: Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, s. 9-15, ISBN 80-7041-07-X.KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - I. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2  č. 2, str. 9-10.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - II. část. Učitelské listy, roč. IX,  2001/2  č. 3, str. 10-11.

Literatura a použité zdroje

[1] – BANFIELD, E.c. Občanské ctnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995.
[2] – BEETHAM, D.; BOYLE, K. Úvod do demokracie. Praha : UNESCO, 1996.
[3] – DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha : Victoria Publishing, 1989.
[4] – DAHL, R. O demokracii. Průvodce pro občany. Praha : Portál, 2001.
[5] – DOSTÁLOVÁ, R. Civitas. Text pro učitele občanské výchovy. Praha : ISV nakl., 2001.
[6] – JANIŠ, K.; ŠTURMA, J. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové : Gaueamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-507-X.
[7] – KJAERGAARD , Eigil; MARTINENIENE, Rima. Pětkrát hurá demokracii. O demokracii v každodenní praxi školy. Praha : Strom, 1997.
[8] – et al. Nové horizonty výchovy k občanství. Olomouc : UP, 2001.
[9] – KUNC, J. Demokracie a ústavnost. Praha : UK, 1996.
[10] – Příklady efektivní komunikace.
[11] – KOPŘIVA, P. et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005.
[12] – ŠTURMA, J.; SKLENÁŘOVÁ, R. K historii a problematice žákovské organizace v našich školách. In: Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové XLVIII. Pedagogika-psychologie. Praha : SPN, 1987.
[13] – Výchova k demokracii, konstitucionalismu a občanství. Sborník z Letní školy pro učitele OV a ZSV 1998. Olomouc : UP, 1998.
[14] – ZOUHAR, J. et al. Metodická příručka pro učitele na podporu celonárodní soutěže Paragraf 11/55. Kladno : AISIS, 2006.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
39.06 kB
PDF
Belbinova typologie týmových rolí
pdf
38.09 kB
PDF
Kočkodům
pdf
135.74 kB
PDF
Kooperace
pdf
44.92 kB
PDF
Kouzelný tunel
pdf
31.25 kB
PDF
Minové pole
pdf
25.39 kB
PDF
Pohádka ve dvojicích
pdf
37.11 kB
PDF
Prázdniny- práce skupiny
pdf
25.39 kB
PDF
Společná kresba při hudbě
pdf
32.23 kB
PDF
Stavíme věž
pdf
31.25 kB
PDF
Tše - tše - kule
pdf
41.02 kB
PDF
Uzavřený kruh
pdf
38.09 kB
PDF
Žákovské zasedání obecného zastupitelstva

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • "respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída