1. hodina |
Teoretická příprava |
Motivace |
Představte si, že od příští hodiny se stanete členy speciálního týmu, který má za úkol měřit v přírodě různé vzdálenosti a délkové rozměry bez použití délkových měřidel. Dříve než se naučíte měřit délku za pomoci svého těla, musíte správně zvládnout práci s délkovými měřidly, abyste své výsledky mohli zkontrolovat. |
Pracovní postup |
Výklad: Základní pravidla při práci s délkovými měřidly:
Praktické procvičení měření: Učitel vybere těleso, které má být měřeno. Vybraný žák zvolí adekvátní měřidlo a provádí měření. Ostatní kontrolují správnost postupu. Rozhovor: Jakým způsobem lze měřit přibližně délku bez použití měřidel (učitel se snaží žáky navést, aby použili různé části svého těla). Práce ve skupinách: Žáci jsou rozděleni do pětičlených skupinek a v nich si určí, které části těla budou využívat k měření délek, rozměrů a vzdáleností. Dále změří určené části a hodnoty zapíší do sešitu, aby je mohli příští hodinu využít. Opakování: Bez pomoci sešitů se žáci snaží zopakovat rozměry částí těla, ktreré naměřili. |
Evaluace |
Žáci si vybírají různé předměty a vzdálenosti a měří je bez pomoci měřidel. Své výsledky následně kontrolují pomocí měřidel a z případných nepřesností spolu s vyučujícím vyvozují následky. |
2. hodina |
Praktické měření bez pomoci měřidel. |
Motivace |
Dnešní hodinu si ověříme v praxi, zda jsou metody měření objevené minulou hodinu použitelné a dostatečně přesné. |
Pracovní postup |
Vysvětlení organizace hodiny: Do skupin budou rozdány připravené pracovní listy. Každá skupina zvlášť má za úkol snažit se co nejpřesněji dané délky změřit, následně měřidlem ověřit jaká vznikla chyba a odůvodnit proč se tak stalo. Odchod ze školy do přírodní učebny: Zároveň probíhá první úkol, změřit vzdálenost učebny od školy. Kontrola výsledku se může udělat pomocí GPS navigace, případně měřením vzdálenosti na mapě. Měření v přírodní učebně: Žáci pracují ve skupinách podle připravených listů. |
Evaluace |
Když mají skupiny určeny rozměry a vzdálenosti, jednotlivci začnou ověřovat rozměry délkovými měřidly. Vyhodnotí si chyby a určí, jak by příště pracovali přesněji. Nejúspěšnější skupina bude mít přednostní právo ve sběru plodů v okolí přírodní učebny. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.