Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zodpovědnost za nenarozený život
Odborný článek

Zodpovědnost za nenarozený život

8. 2. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Anna Doubková

Anotace

Příspěvek obsahuje námět do vyučovacího předmětu Rodinná výchova na zařazení tématu nechtěného těhotenství a odpovědnosti za něj. V aktivitě se žáci učí také chápat názory druhých a tolerovat jiné etické hodnoty.


Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Metodika je jednou ze závěrečných prací účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy B, který je částí projektu „Dokážu to?". Autory metodik jsou učitelé, kteří už využívají poznatků těchto výchov v praxi a dál se v nich chtějí zdokonalovat.

Stěžejním bodem aktivity je prezentace vlastních názorů žáků a diskuze k dané problematice. Žák dokáže po poslechu vyhodnotit text (prózu i poezii) a převyprávět danou životní situaci vlastními slovy, zdůvodnit vlastní rozhodnutí a vyvodit obecný model pro chování a jednání.

Cíl vyučujícího

Činnost

Organizační forma

Pomůcky

Čas

1) seznámení s problematikou

1) žákům jsou čteny úryvky z literatury

1) sezení v kruhu

1) úryvky z literatury - Variace na renesanční téma (Václav Hrabě), Balada o nenarozeném dítěti (Jiří Wolker), Past na kočku (Lenka Lanczová)

15 minut

2) empatie, naslouchání

2) jednotlivci (3 - 6 dobrovolníků) reprodukují to, co vyslechli, jak tomu rozuměli, co na ně zapůsobilo

2) sezení v kruhu

5 minut

3) spolupráce, otázky:

Co mají tyto ukázky společného?
Dokážete sestavit vlastní příběh, s jakým dějem?

3) třída je náhodným výběrem rozdělena do skupin po čtyřech; skupiny zpracovávají a odpovídají na otázky položené učitelem

3) práce ve skupinách

3) tabule s otázkami

20 minut

4) diskuse prezentace

4) prezentace vlastních závěrů a zhodnocení práce skupiny

4) sezení v kruhu

45 minut

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence

Kompetence komunikativní:

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Kompetence sociální a personální:

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Integrace průřezových témat OSV – Sociální rozvoj (Mezilidské vztahy, Komunikace, Kooperace a kompetice)
Mezioborové přesahy a vazby Výchova k občanství
Přírodopis
Český jazyk a literatura
Organizace řízení učební činnosti Skupinová
Organizace prostorová Školní třída
Organizace časová Blok více hodin
Vyučovací metoda Komplexní - kooperativní učení, brainstorming
Nutné pomůcky a prostředky Papíry, psací potřeby, básně – Variace na renesanční téma (Václav Hrabě), Balada o nenarozeném dítěti (Jiří Wolker)
Použitá literatura a zdroje Lanczová, L.: Past na kočku. 1. vyd. Praha: Víkend, 1996.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Anna Doubková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy

Mezioborove presahy:

  • Předškolní vzdělávání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Papíry, psací potřeby, básně – Variace na renesanční téma (Václav Hrabě), Balada o nenarozeném dítěti (Jiří Wolker)