Přípravy poskytlo občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na www.odyssea.cz. Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze. Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Pondělní první vyučovací hodinu vždy začíná třídní učitel v kruhu na koberci třídním rituálem, kdy se všichni držíme za ruce a postupným stiskem ruky si posíláme pozdrav pro celý začínající týden. Učitel je vždy laděn pozitivně, s náznakem toho, co nás tento týden čeká a jak se s tím vypořádáme (3 minuty). Následuje reflexe uplynulého týdne, kdy žáci postupně po kruhu odpovídají na otázky:
Po oznámení metod práce společně s žáky vyvozujeme dovednosti potřebné pro úspěšné zvládnutí úkolu a naplnění oborových cílů. Dovednosti zapisuje učitel na tabuli (naslouchání, spolupráce, soustředění na práci, „půlmetrový hlas", zapojení všech členů skupiny...).
Podtrhává soustředění na práci a udržení pozornosti. Žáci vysvětlují, proč právě tento cíl je důležitý pro naplnění oborového cíle (5 minut).
Každá skupina obdrží od učitele obálku, která obsahuje pro každého list se dvěma různými texty. Dále obsahuje sadu dvanácti lístků, na nichž jsou napsány různé výroky, vztahující se k textu (viz příloha). Úkolem žáků je rovnoměrně si lístky rozdělit. Jednotlivé výroky žáci postupně čtou a společně hledají řešení. Cílem práce je zjistit, ke kterému textu přiřadíme více platných výroků.
Žáci se domlouvají na efektivní strategii, jak úkol zvládnout v časovém limitu, zopakovat a případně dovysvětlit kategorie ohebných slovních druhů.
Žáci společně řeší zadaný úkol, učitel je v roli pozorovatele, případného konzultanta či kouče.
Jakmile je skupina hotova, obdrží od učitele list se správným řešením a provede si sama zpětnou kontrolu a vyhodnotí úspěšnost, popřípadě se snaží zdůvodnit příčiny neúspěchu a naznačit možná řešení.
Číslovky (25 minut)
Připomenutí si práce z minulé hodiny:
Žáci připomínají, že číslovkami jsme se v opakování nezabývali detailně. Pokusíme se tuto situaci napravit.
Otázky na téma Číslovky
Každý žák obdrží list s otázkami, na něž samostatně písemně odpoví (8 minut). Cílem samostatné práce je uvědomit si vlastní povědomí o tomto slovním druhu. Po vypracování žáci navzájem konzultují své odpovědi ve skupině, hledají argumenty, které podpoří správnost jejich odpovědi, především ve chvíli, kdy v dílčích odpovědích nedochází ke shodě (5 minut).
Zápis informací na Flip chart (5 minut)
Učitel zapisuje na flip chart nejdůležitější informace o číslovkách, které postupně diktují zástupci jednotlivých skupin. Platí pravidlo, že stejné informace se neopakují. Ostatní skupiny kontrolují správnost předávaných a zapisovaných informací. V případě nesouhlasu s prezentovanou informací přinášejí argumenty podporující správnou odpověď.
Zápis do sešitu (5 minut)
Probíhá individuálně podle potřeb žáků. Každý si zapisuje tu část týkající se číslovek, kterou nemá dostatečně zažitou, procvičenou a bude potřeba se ji doučit. Pro žáky, kteří mají toto učivo zažité a upevněné a nedělají si zápis, je připraveno krátké opakování pravopisu formou doplňování y/i do textu. Ostatní žáci dostávají toto cvičení jako domácí úkol.
Reflexe oborových cílů (5 minut)
Žáci se přesouvají na koberec, sedí v kruhu v pracovních skupinách a hodnotí strategii, kterou zvolili při přiřazování výroků, úspěšnost řešení, své znalosti ohebných slovních druhů. Pojmenovávají dílčí neúspěchy a zamýšlejí se nad možnostmi zlepšení.
Reflexe cílů OSV (10 minut)
Žáci popisují, jak se jim ve skupinách pracovalo, co napomáhalo udržovat soustředění a pozornost při práci. Často napomáhal ten, kdo přijal roli hlídače tématu a vracel skupinu zpět k úkolu. Soustředění umožnilo skupině zvládnout práci v daném čase a podrobněji si vysvětlit problémy, na něž žáci při řešení narazili, např. vyjasňování si rozdílů mezi slovesnými vidy, hromadnými a pomnožnými podstatnými jmény apod. Žáci sami poznávají, že naplňování cílů OSV jim pomáhá při naplňování oborových cílů.
Škály
Žáci pomocí škály vyjadřují míru naplnění stanoveného cíle. Společně hledáme, co by ještě pomohlo jednotlivcům, aby soustředěnost a pozornost byla co největší.
Závěr
Poslední slovo učitele, zhodnocení a poděkování za odvedenou práci.
Doplňující informace k příspěvku
Metody vyučování
|
|
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a - číslováno podle hlavních cílů OSV popsaných výše |
|
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace) |
|
Závěrečná reflexe a evaluace uskutečněného vyučování | |
Co se mi osvědčilo během vyučování (co fungovalo, mělo úspěch, z čeho jsem měl/a radost) | Kooperace mezi žáky ve skupinách, jejich nasazení při společném řešení úkolu |
Škola | ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka 958 |
Přílohy:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.