Odborný článek

Hrad

15. 1. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Šenfelderová

Anotace

Skupinová výuka v hodinách matematiky

Následující úlohu jsem zadala žákům 9. ročníku jako jednu z mnoha komplexních úloh, na kterých předvedou jednak umění pracovat efektivně a soustředěně ve skupinách, jednak využijí osvojené vědomosti a dovednosti při společné práci.


Úloha má kromě myšlení algebraického, geometrického, analytického, syntetického a kombinatorického rozvíjet i myšlení normální.

Calda: Pedagogická zásada č. 114


HRAD

Pročtěte si společně pozorně zadání a rozdělte si práci ve skupině tak, aby práce byla hotová za vyučovací hodinu.
Rozdělení ve skupině: vedoucí (rozděluje úkoly, vše kontroluje a odpovídá za výsledek práce skupiny), projektant (črtá a rýsuje), 2 počtáři (veškeré výpočty).

  • Z modelů těles (hranoly, jehlany) postavte hrad.
    modely těles přinese vyučující; podílí se všichni členové skupiny
  • Načrtněte pohled na hrad zepředu, zleva, zprava a shora.
    každý člen skupiny jeden pohled + vzájemná pomoc
  • Ve volném rovnoběžném promítání narýsujte v měřítku 1:1 tuto stavbu (pohled si zvolte).
    projektant
  • Vypočítejte, kolik cm3 modelovací hmoty bychom potřebovali na vymodelování této stavby.
    počtář
  • Vypočítejte, kolik cm2 čtvrtky potřebujeme k tvorbě hradu.
    počtář
  • Představte si, že před vámi stojí maketa hradu ze 14. století. Hrad ve své historii vystřídal mnoho majitelů a teď se pánem hradu máte stát vy. Polovinu hotovosti jste schopni splatit ihned, ale zbytek budete splácet peněžnímu ústavu, a to s roční úrokovou mírou 6,5 %. Cena 1 m2 pozemku, na kterém stojí hrad, je (měřítko 1:500) 20 000 Kč. Jaká je skutečná cena pozemku pod budovami? O kolik přeplatíte na úrocích cenu pozemku?
    vedoucí skupiny - obvykle nejzdatnější počtář, který zároveň kontroluje výpočty ostatních členů
  • Z kartonu postavte model hradu.
    společná práce členů skupiny - vedoucí rozdělí jednotlivé úkoly
V následující vyučovací hodině se nesmí zapomenout na hodnocení práce ve skupinách. Já jsem členům jednotlivých skupin vždy položila otázku: Co se vám při takto zadané práci dařilo a co by se dalo na vaší spolupráci příště vylepšit? Ideální je, pokud tato výuka proběhne v bloku dvou vyučovacích hodin, kdy sebehodnocení proběhne v závěrečné části tohoto bloku.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Šenfelderová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací a rýsovací potřeby, čtvrtky, balicí papíry, lepenka, připravené modely těles (hranoly a jehlany)