Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Soutěž – Moderní dějiny
Odborný článek

Soutěž – Moderní dějiny

19. 9. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Na konci školního roku si mohou žáci zasoutěžit a zopakovat si nové poznatky z moderních dějin zábavnou formou.

Na konci školního roku si mohou žáci zasoutěžit a zopakovat si nové poznatky z moderních dějin zábavnou formou. Žáky rozdělíme do dvou soutěžních skupin, ve kterých pracují celou hodinu.

Cíl hodiny

Znalosti, schopnosti, dovednosti
Žák:

  • vyjmenuje české i světové osobnosti moderních dějin
  • pamatuje si významné roky událostí moderních dějin
  • dokáže vysvětlit základní pojmy týkající se moderních dějin
  • zná základní údaje o evropských moderních dějinách, rozumí jim, dokáže je propojit a vydedukovat z nich závěry

Hodnoty, postoje
Žák:

  • umí obstát v konkurenčním boji
  • pracuje ve skupině, radí, pomáhá svým spolužákům

Realizace

Rozdělení do skupin

  • učitel si připraví lístečky se jmény českých a světových osobností, o kterých se žáci učili (počet lístečků musí odpovídat počtu žáků, polovina osobností bude světových, polovina českých) - viz příloha Osobnosti
  • učitel rozdá každému žákovi jeden lísteček, ten ho nikomu neukazuj
  • na vyzvání učitele se žáci rozdělí do dvou skupin, v jedné skupině budou žáci s českými a ve druhé se světovými osobnostmi
  • každá skupina si najde své pracovní místo, dostane papír, psací potřeby, vymyslí si své soutěžní jméno
  • učitel napíše na tabuli soutěžní jména skupin, bude zapisovat jejich úspěchy - každá skupina dostane jeden bod za každou správnou odpověď

Kdo to je

  • každá skupina má před sebou jiné lístečky se jmény osobností (z předchozího rozdělování)
  • úkolem každé skupiny je říci, o koho se jedná
  • za každou správně určenou osobu dostanou žáci jeden bod

Roky

  • každá skupina píše na papír roky, kdy se která událost stala
  • učitel předčítá tyto události:
    • 1. světová válka
    • Mnichovská dohoda
    • 2. světová válka
    • obsazení Československa vojsky Varšavské smlouvy
    • pád komunismu u nás
    • rozdělení Československa
  • každá skupina přečte své odpovědi, za každou správnou dostane bod

Hádej, kdo jsem

  • učitel se vžije do role jiných osob, neřekne žákům, o koho se jedná
  • jde postupně o:
    • V. Havla
    • T. G. Masaryka
    • A. Hitlera
  • žáci se postupně ptají na údaje o osobě - skupiny se střídají (učitel vyvolává jednotlivé žáky), používají otázky zjišťovací
  • učitel odpovídá pouze ANO - NE
  • cílem žáků je uhádnout, kterou postavu učitel představuje
  • skupina, která je na řadě s kladením otázek, může zároveň hádat, za uhádnuté jméno získávají žáci jeden bod

Hádej sousloví

  • bude se jednat o tato sousloví:
    • Železná opona
    • Varšavská smlouva
    • Blesková válka
  • učitel postupně vysvětluje jednotlivá sousloví, a to tak, že každé slovo vysvětlí zvlášť, jakoby slova nepatřila k sobě (např. je to závěs v divadle, je z těžkého kovu)
  • každá skupina se snaží sousloví uhádnout a samostatně napsat
  • obě skupiny přečtou své odpovědi, za každou správnou jim opět přísluší bod

Ve kterém městě se nacházím?

  • učitel si představí, že se právě nachází na těchto třech místech:
    • Pearl Harbor
    • Sarajevo
    • Mnichov
  • neprozradí žákům, o jaká města se jedná, jen jim vylíčí situaci, při které se nachomýtl
  • žáci hádají název města
  • poté obě skupiny přečtou své odpovědi, učitel je bodově ohodnotí

Vytvoř hádanku

  • každá skupina dostane tři pojmy, které nesmí prozradit skupině druhé
  • pojmy první skupiny:
    • holocaust
    • luftwaffe
    • emigrace
  • pojmy druhé skupiny:
    • kolaborant
    • heydrichiáda
    • cenzura
  • úkolem každé skupiny je vymyslet tři hádanky (popsat tyto tři pojmy) tak, aby správnou odpovědí byly tyto tři pojmy
  • jakmile žáci vymyslí hádanky, pokračuje se dál
  • první skupina přečte své hádanky, druhá skupina hádá
  • poté se obě skupiny vystřídají
  • body skupiny obdrží za správně formulované hádanky i za správné odpovědi

Závěr

  • učitel sečte všechny body na tabuli a vyhlásí výsledky
  • skupina, která vyhrála, si zaslouží malou odměnu - například jít první na oběd
Hodnocení

Tato hodina je pro žáky i pro učitele velmi zábavná. Její zařazení na konci školního roku vřele doporučuji především těm pedagogům, kteří stihli probrat požadované učivo dříve a zbyl jim na konci roku čas. Pokud učitel nestihne probrat všechny úkoly v rámci jedné vyučovací hodiny, může v nich pokračovat hodinu další, popřípadě soutěž doplnit o další podobná cvičení.


Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
13.67 kB
PDF
Osobnosti

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Lístečky se jmény osobností, papíry, psací potřeby, tabule, křída