V následujícím textu je popsána příprava na vyučovací jednotku, jejímž cílem je zavedení písmene Š při čtení v prvním ročníku základní školy. Postup činností a jednotlivé aktivity vychází z genetické metody výuky čtení. Výhodou této metody je, že žáci nejprve čtou to, co je jim nejbližší a nejznámější - velká tiskací písmena a zároveň se je učí i psát. Žáci nejprve slovo hláskují, např. Š-Á-L-A, a pak přečtou ŠÁLA. Velmi rychle se tak seznámí s celou abecedou a přibližně v listopadu již dovedou přečíst texty velkými tiskacími písmeny. Přechod k malým je pak snazší a rychlejší, v prosinci už téměř zvládnou přečíst jakýkoli text. To vše je velmi významné z hlediska motivace, která je hnacím motorem pro další práci žáků.
Na tabuli jsou nakreslené následující obrázky:
Vyučující žáky vyzve, aby si obrázky prohlédli a promysleli si, jaké písmeno se dnes budou učit poznávat, ale ať ho neříkají nahlas. Kdo bude vědět, vezme si papír (formát A4 nebo A5), na který zkusí nakreslit obrázek nějaké věci, která v sobě toto písmenko ukrývá. Žáci sledují tabuli a kreslí obrázky, které pak připevní na magnetickou tabuli. Kdo je hotov, může zatím promýšlet, co nakreslili jeho spolužáci. Když jsou všichni hotovi, společně si pojmenují jednotlivé obrázky a vyvodí, že dnes se budou učit písmeno Š. Tuto aktivitu je možné provádět i ve dvojicích nebo ve skupinách. Vyučující otevře tabuli, kde je písmeno Š napsáno různými barvami a velikostmi a také tam jsou napsaná slova, která písmeno Š obsahují. Ta si žáci přečtou (šiška, šašek, šipka, šnek, šroub, šaty).
Práce s učebnicí Učíme se číst
V učebnici je nové písmeno zaváděno prostřednictvím známých pohádek. U písmene Š to je pohádka O Budulínkovi (Učíme se číst, s. 24). Jsou zde obrázky Budulínka, hrášku, houslí a lišky, u nich jsou napsány krátké věty velkými tiskacími písmeny a rámečky, do kterých žáci zapisují věty.
Žáci čtou z učebnice a slova zapisují. Slovo Budulínek je potřeba dobře procvičit. Vyučující se žáků zeptá, kdo pohádku zná a zda by ji dovedl vyprávět (je možné, že vypráví více žáků po sobě - jeden začne, další pokračují). Úkoly pod čarou čte vyučující: Ukaž, jak se hraje na housličky, jak na bubínek. Předveď i jiné nástroje, které v pohádce nejsou (např. klavír, trumpeta). Jak prosila liška Budulínka o hrášek? (Učíme se číst, s. 24).
Práce s pracovním sešitem Učíme se číst
V pracovním sešitě jsou zadány dva úkoly. V prvním jsou napsaná slova, ve kterých se vyskytuje písmeno Š na různé pozici, žáci mají písmeno buď doplnit, nebo barevně obtáhnout. V druhém úkolu mají žáci barevně oddělit slova, která jsou napsaná v šále, a říci, jakou hláskou první slovo končí a další začíná. Jde o princip slovní kopané, kterou si pak lze zahrát. Žáci čtou slova a obtahují písmeno Š nebo ho doplňují (Učíme se číst, PS, s. 64).
Žáci dále čtou napsaná slova a říkají, jakou hláskou začínají a končí (Učíme se číst, PS, s. 64):
Následuje vybarvování pruhů na šále a slovní kopaná.
Zadání domácí úlohy
Vystřihni z novin, časopisů nebo letáčků slova, která obsahují písmeno Š, a nalep je na papír.
Podle časových možností je možné zařadit tyto aktivity:
Závěr této části patří shrnutí a rozhovoru se žáky o tom, jaké písmeno se dnes naučili, jak se píše, v jakých slovech je obsaženo.
Návrh dalších aktivit
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.