Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Starověké Řecko v datech - hra
Odborný článek

Starověké Řecko v datech - hra

1. 12. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Žáci si formou hry, při které se pohybují po třídě, opakují učivo o starověkém Řecku.

Žáci si formou hry, při které se pohybují po třídě, opakují učivo o starověkém Řecku. Jejich úkolem je nejen zjistit požadované letopočty od spolužáků, ale též jejich zapracování do časové přímky.

Cíl hodiny

Znalosti, schopnosti, dovednosti:
Žák:

  • naučí se použít nabyté znalosti v nové situaci,
  • umí vytvořit časovou osu a přiřadit časové údaje na správné místo,
  • dokáže přiřadit letopočet k vybrané události a přiřadit je k časové ose,
  • chápe kontext a souvislosti jednotlivých událostí.

Hodnoty, postoje:
Žák:

  • uvědomuje si souvislosti evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje,
  • chápe nutnost spolupráce k dokončení své práce,
  • buduje si pocit zdravého sebevědomí tím, že celou hodinu pracuje samostatně a dochází sám k hmatatelným výsledkům.

Kroky realizace

1. Časová přímka

  • Všichni žáci si otevřou sešit dějepisu (A5) tak, aby před sebou měli volný dvojlist, tím jim vznikne plocha o velikosti A4, kterou si připraví na výšku.
  • Každý žák si na levý okraj sešitu narýsuje svislou časovou přímku a označí na ní roky 2500 let př. Kr. - 1 př. Kr (100 let = 1 cm) - přímka bude tedy dlouhá cca 25 cm.

2. Pracovní materiál

  • Učitel rozdá každému žákovi jeden lísteček s událostí a letopočtem, každý žák má jiný lísteček (Příloha č. 1).
  • Učitel rozdá každému žákovi pracovní list, na kterém jsou napsány události bez letopočtu, všichni žáci mají stejný pracovní list (Příloha č. 2).
  • Každý žák si svůj pracovní list nastříhá na lístečky.
  • Události na pracovních listech se shodují s událostmi na samostatných lístečcích.

3. Zjišťování letopočtů

  • Žáci se na pokyn učitele začnou pohybovat po třídě a zjišťovat od ostatních spolužáků, kdy se která událost odehrála - každý žák zná jen jeden letopočet, proto se musí setkat každý s každým.
  • Všechny zjištěné letopočty si žáci zapíší k událostem na rozstříhaném pracovním listu.
  • Jejich cílem je doplnit letopočet ke všem událostem.

4. Dotvoření časové přímky

  • Každý žák si do sešitu k časové přímce dolepí události se zjištěnými letopočty.

Hodnocení

Tato hodina je připravena pro 18 žáků - 18 událostí v pracovních listech. Učitel vždy musí dopředu zjistit počet žáků ve třídě a přizpůsobit tomu počet údajů v pracovních listech (ubrat nebo přidat další).

Pro žáky je tento styl výuky zajímavý, klade důraz na jejich samostatnost a schopnost komunikovat s ostatními. Většina z nich zvládla celou práci zcela samostatně, některým pomáhal asistent a pedagog.

Literatura a použité zdroje

[1] – AUGUSTA, P.; HONZÁK, F. Dějiny starověkého Řecka a Říma - učebnice pro základní školy. 1. vydání. Praha : SPN, 1994. 107 s. ISBN 80-208-0314-9.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
20.51 kB
PDF
Příloha č. 1 - Události s letopočtem
pdf
13.67 kB
PDF
Příloha č. 2 - Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Dlouhé pravítko, psací potřeby, rozstříhaná Příloha č. 1, nakopírovaná Příloha č. 2, sešity do dějepisu, nůžky, lepidlo