Jedním z prostředků, jak efektivně hospodařit, je naučit se optimálně rozhodovat při nákupu spotřebičů. Při řešení úlohy si žák uvědomí souvislost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni a naučí se hledat cesty k úsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu.
Žák:
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Tu vhodnou vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
Příklad:
Za jak dlouho se nám vrátí investice do nákupu nové chladničky s menším příkonem, předpokládáme-li při výpočtu stálou cenu elektrické energie v následujících letech?
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
projekt |
vstupní údaje |
|
|
|
spotřeba stávající chladničky |
učitel |
učitel |
žáci |
spotřeba nové chladničky |
učitel |
učitel |
žáci |
cena nové chladničky |
učitel |
učitel |
žáci |
cena za elektrickou energii |
učitel |
učitel |
žáci |
|
|
|
|
řešení |
|
|
|
rozdíl ve spotřebě elektrické energie za 1 den |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
rozdíl ve výdajích za spotřebovanou elektřinu chladničkou za 1 den |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
návratnost investice - dny |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
návratnost investice - roky |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
Závěr |
|
|
|
Je vypočítaná návratnost argumentem podporujícím nákup nové chladničky? |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Motivačně zajímavá úloha bývá řešena se zájmem. Většinou jsou žáci překvapeni finanční efektivitou při použití úspornějších elektrických spotřebičů. V závěrečné diskusi aktivně uvádějí další příklady nákupů úspornějších spotřebičů do domácností.
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.