Žák se naučí řešit náklady na provoz automobilu. Při řešení úlohy získá představu o výši částky, jakou část rodinného rozpočtu tvoří výdaje na dopravu a jaké jsou možnosti úspor v této oblasti.
Žák:
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
Text úlohy:
Při plánování cesty např. na dovolenou určete náklady na jednoho cestujícího a rozhodněte o výhodnosti použití dopravního prostředku zejména z hlediska ekonomického a časového, popř. uveďte další argumenty pro použití daného dopravního prostředku.
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
projekt |
|
základní údaje o trase |
|
|
|
|
místo pobytu |
učitel |
učitel |
žáci |
|
vzdálenost místa pobytu od výchozího bodu |
učitel |
učitel |
žáci |
|
trasa (jednoduše vzdálenost x2) |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
automobil |
|
|
|
|
typ automobilu |
učitel |
učitel |
žáci |
|
průměrná spotřeba paliva |
učitel |
učitel |
žáci |
|
výpočet spotřeby paliva na trasu (tam+zpět) |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
typ paliva automobilu (benzín/nafta) |
učitel |
učitel |
žáci |
|
cena paliva u čerpacích stanic (u více stanic stačí průměr) |
učitel |
učitel |
žáci |
|
náklady na palivo na celou trasu tam i zpět |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
náklady na palivo na celou trasu pro jednoho cestujícího |
|
|
|
|
- když jede sám |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
- při cestě ve dvou |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
- při cestě ve třech |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
- při cestě ve čtyřech |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
|
|
autobus |
|
|
|
|
místo nástupu |
učitel |
učitel |
žáci |
|
cílové místo |
učitel |
učitel |
žáci |
|
celková cena za cestu (zpáteční jízdenka) pro cestujícího |
učitel+žáci |
učitel+žáci |
žáci |
|
vlak |
|
|
|
|
místo nástupu |
učitel |
učitel |
žáci |
|
cílové místo |
učitel |
učitel |
žáci |
|
celková cena za cestu (zpáteční jízdenka) pro cestujícího |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
předpokládaná doba cesty |
|
|
|
|
automobil |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
autobus |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
vlak |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
závěr |
|
|
|
|
Pro který dopravní prostředek jsem se rozhodl/a |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
Důvody |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Úloha je pro žáky dostatečně motivující, při jejím řešení je nutno zvolit vhodnou metodu řešení zejména s ohledem na složení třídy, aby byla pro žáky přiměřeně obtížná.
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň (6. - 9. ročník) |
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanská
|
Integrace průřezových témat |
Osobnostní a sociální výchova
|
Mezioborové přesahy a vazby | Matematika, Informační a komunikační technologie, Zeměpis |
Organizace řízení učební činnosti | dle zvolené varianty |
Organizace prostorová | školní třída, specializovaná učebna |
Organizace časová | do 45 minut, blok více hodin |
Vyučovací metoda | komplexní |
Nutné pomůcky a prostředky | podle zvolené metody práce pracovní listy, výpočetní technika, internet |
Použitá literatura a zdroje | původní úloha |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.