Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > 20 otázek k Agresi Německa, Itálie a Japonska za II. světové války
Odborný článek

20 otázek k Agresi Německa, Itálie a Japonska za II. světové války

15. 5. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jarmila Boudová

Anotace

Žáci získají nové a trvalejší vědomosti z období II. světové války aktivní formou. Aktivita oživí výuku při získávání nových informací prací ve skupinách.
Kupka plná otázek

Metoda se mi osvědčila ve výuce dějepisu a matematiky. Její předností je zapojení žáků do vzájemného učení v rámci pracovní skupiny, možnost odlišit množství a úroveň řešených úkolů podle individuálních schopností. Žáci mají šanci na uplatnění při společné práci a na osobní úspěch. Seznamují se s různými typy odborných historických publikací, orientují se v odborném textu, dokáží formulovat sdělení svými slovy, nestydí se prezentovat svou práci.
Metodu mám ověřenou při výuce žáků 2. stupně základní školy. Osvědčilo se použít spíše menší počet úkolů a hodnocení a reflexi provést ještě v téže vyučovací jednotce, protože žáci mají to, co se jim povedlo nebo s čím měli potíže, v živé paměti.

Činnost učitele

Před hodinou připraví lístky s úkoly, arch papíru pro lepení otázek a zapisování odpovědí a pro jistotu lepidla.
Na začátku hodiny připomene pravidla práce ve skupině a pomůže rozdělit žáky do pěti vyvážených skupin. Každé skupině přidělí barvu, kterou žáci budou zapisovat své odpovědi. Na volnou lavici položí společný záznamový arch a rozprostře lístky s úkoly zadáním dolů, načež vyzve zástupce každé skupiny, aby si přišli pro čtyři úkoly. V další části hodiny pozoruje práci skupin a upozorňuje na nedostatky v organizaci jejich práce, kontroluje čas. Aktivitu ukončí po dvaceti minutách.

Činnost žáků

Žáci se s pomocí učitele rozdělí do skupin. Ve skupině si rozdělí role tak, aby nikdo nebyl vyloučen ze společné práce nebo se práci nevyhnul. Na pokyn učitele zástupci skupin vyberou z kupky čtyři úkoly, které pak řeší celá skupina. Žáci ve skupině kooperují při čtení a rozboru úkolů, určení zdroje informací, prací se zdrojem informací, výběru, třídění a porovnávání informací z různých zdrojů, porovnávají si názory, sestavují odpovědi. Nalepí otázku na společný záznamový arch a pod ni napíší svou odpověď.

Jakmile je aktivita ukončena, ve spolupráci s učitelem každá skupina seznámí ostatní se svými zjištěními a společně doplňují nebo opravují ty odpovědi, u nichž došlo k chybě nebo je odpověď neúplná. Po ukončení celé aktivity je záznamový arch vyvěšen na nástěnce.

Reflexe:

  • Ohlídat, aby se někdo příliš nezačetl!
  • Byl problém získat nějakou informaci?
  • Kdo ve vaší skupině řídil činnost?
  • Kdo se snažil „ulejvat"?
  • Komu práce ve skupině vadila?
  • Chtěli byste ve stejné skupině pracovat i příště?

Pro žáky je získávání nových informací ve skupině přijatelnější než samostatná práce, také diskuse ve skupinách o správnosti odpovědí je pro žáky přínosná, často přerůstá i v diskusi mezi skupinami.

Dějepis: 9. ročník
Druhá světová válka - Agrese Německa, Itálie a Japonska

1. Od kdy do kdy trvala 2. světová válka?
2. Které státy a kým byly okupovány během září 1939?
3. Proti kterým státům směřoval německý útok na jaře 1940?
4. Proč Němci na jaře 1940 zaútočili severním směrem?
5. Co byl Dunkerqueský zázrak?
6. Kdo byl Petain?
7. Jak reagovali francouzští námořníci na kolaboraci J-Francie s Německem?
8. Jak dlouho trvala letecká bitva o Anglii?
9. Jak se do Anglie dostali čeští letci?
10. Kdo rozpoutal válku v S-Africe?
11. Co byl Afrikakorps a kdo byl E. Rommel?
12. Kde leží El Alamain a co se u něj stalo?
13. Vojáci kterých zemí bránili Němcům k přístupu k blízkovýchodní ropě?
14. Kdo a kdy napadl Řecko a Albánii?
15. Které státy tvořily Commonwealth?
16. Kdy a kým byla okupována Jugoslávie?
17. Co byl plán Barbarossa?
18. Kdy a proč do války vstoupil SSSR?
19. Kde leží a komu patří Pearl Harbor?
20. Proč 7. 12. 1941 Japonci zaútočili na Pearl Harbor?

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jarmila Boudová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

•arch papíru •nastříhané otázky •lepidlo knihovna s odbornou literaturou – encyklopedie, atlasy, monografie, tabulky, slovníky (ve třídě) •přístup na internet (není nutný) •psací potřeby