Odborný článek

Sparta a Athény

Anotace

Žáci se seznámí se základními fakty o Athénách a Spartě v klasickém období řeckých dějin a zamyslí se nad výhodami a nevýhodami rozdílných systémů politických, hospodářských a kulturních a vyvodí z nich možné důsledky pro praktický život v tehdejším Řecku. Hodina je založená na modelu E–U–R, využívá metody RWCT.

Cíl

Žáci se seznámí se základními fakty o Athénách a Spartě v klasickém období řeckých dějin. Zamyslí se nad výhodami a nevýhodami rozdílných systémů politických, hospodářských a kulturních a vyvodí z nich možné důsledky pro praktický život v tehdejším Řecku.

E – Asociace na slovo Sparta (Každý si připraví v duchu a pak postupně všichni řeknou svou první asociaci.)

U – Dvojitý zápisník (upravená metoda RWCT) – Každý žák dostane text (polovina o Spartě, polovina o Athénách v klas. období st. Řecka). Pročtou si a vypíší/zformulují si otázky (nejlépe vždy vedle patřičného místa v textu), na které získali v textu odpovědi (Lze doporučit slova jako: Kdo? Co? Proč? Jak?). V textu si pak podtrhnou odpovědi. Přibližně na každý odstavec 1 otázka, min. 5 otázek. Měli by uvažovat tak, že vzápětí budou na tytéž otázky hledat odpovědi u druhé skupiny.

R1 – Srovnávání – Každá skupina (Sparta x Athény) dostane balicí papír s tabulkou, kde do prostředního sloupce ze tří (viz příloha) sepíše své otázky a do jednoho z krajních odpovědi o svém státě (Sparta x Athény). Celá skupina prodiskutuje nejdůležitější otázky, na něž získala odpovědi, a tyto odpovědi si ujasní. Každý člen musí pak být schopen tyto odpovědi reprodukovat.

V další fázi vysílá skupina své členy, aby zjistili odpovědi na své otázky u druhého státu. Tato část je nejnáročnější. Předně žáci zjistí, že na většinu otázek nezná jejich protějšek odpovědi, protože ty se týkají pouze jejich státu. Je třeba tedy vymýšlet, proč na tuto otázku nemá ten stát odpověď, jak to tam funguje jinak. Je třeba také vymýšlet nové otázky, na které budeme moci získat odpověď u obou států. Nové otázky a odpovědi se vepisují na baličák. Zde je třeba pomoci a vedení učitele.

R2 – Diskuze – V této fázi žáci aplikují získané poznatky, vyvozují důsledky, odhadují praktické dopady a hodnotí. Je možné využít následující otázky a úkoly:

  • Kdo by spíš vyhrál válku Sparta vs. Athény? Proč?
  • K čemu směřovala škola a vzdělávání v S/A? Jaké asi měli v S/A předměty? (vytvořte denní rozvrh – 4 hodiny/předměty u každého státu) (možno ve dvojicích)
  • Kdo asi častěji vyhrával olympijské hry? Jaké disciplíny by musely být na OH, aby se dalo předpokládat, že budou častěji vyhrávat ti druzí? (několik návrhů)
  • Proč si fotbalový klub dá název Sparta? Co tím chce vyjádřit?
  • Čemu jinému byste dali název Athenaeum/Athény/Athénští? Proč? Ke kterým hodnotám byste se tím hlásili?
  • Kde byste chtěli žít? Proč? Možno využít škálu (na jedné straně třídy je Sparta a na druhé Athény – žáci se postaví mezi oba krajní póly.
  • Kdo byste tam chtěli být? Komu by se tam asi nelíbilo?

Závěr – zápis – každý žák si vlepí do sešitu svůj papír, do kterého vepisoval otázky a podtrhoval odpovědi. Na druhou stranu si napíše nejdůležitější fakta o druhém státě – podle instrukcí učitele. Např. graf rozložení moci a úřadů ve spodní části pracovních listů.

Reflexe

  1. Co se týče upraveného dvojitého zápisníku, je možné tuto fázi uložit za domácí úkol. Pro jistotu jsem podobnou techniku v mnohem jednodušší podobě udělal v jedné z předcházejících hodin. Vyberte jakýkoliv odstavec textu, tabulku, graf, a vyzvěte žáky, aby formulovali (napsali si fyzicky do sešitu) otázky, na které získali v tom textu, tabulce, grafu odpověď. Tu odpověď by pak měli také přečíst.
  2. Fáze srovnávání je opravdu velmi náročná, protože žákům bude dělat velké problémy zformulování otázek, na které najdou odpověď u druhé skupiny. Učitel může pomoci, navést, nevrhnout, případně přímo vymyslet otázku a vyslat s ní žáky ke druhé skupině. Nakonec může sám poskytnout odpovědi na nezodpovězené otázky. Balicí papíry se pak vystaví na nástěnku, aby všichni měli možnost si je průběžně připomínat aspoň další 2 týdny.
  3. Na celou tuto lekci je třeba si vyhradit alespoň 3 vyučovací hodiny (1 – Asociace a dvojitý zápisník, možná i vyplňování baličáku jen za svou skupinu, 2 – Reflexe 1 – srovnávání, baličáky, 3 – Reflexe 2 – diskuze a vyvozování důsledků, závěrů a hodnocení).

Literatura a použité zdroje

[1] – MICHOVSKÝ, Václav. Pravěk a starověk pro základní školy. 7. vydání. Praha : SPL – Práce, 1999. 94 s. ISBN 80-86287-07-6.
[2] – MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. 1. vydání. Liberec : Dialog, 2001. 184 s. ISBN 80-86218-57-0.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
29.3 kB
Dokument
Sparta + Athény – tabulka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lukáš Tvrďoch

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
13. 6. 2012
Článek nabízí poměrně tradiční pohled na dějiny klasického Řecka. Konkrétně vzájemné srovnání života ve Spartě a Athénách. Učitelé, kteří se rozhodnou přiblížit toto období tímto způsobem dobře využijí pracovní listy.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Formy participace občanů v politickém životě

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

balicí papíry (flipchart), tlusté fixy