Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Integrace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura
Odborný článek

Integrace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura

24. 4. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Vladimíra Neužilová

Anotace

Pracovní listy s metodikou pro výuku komunikace a slohu s integrací OSV pro 6. ročník.

Téma Osobnostní a sociální výchovy může prolínat do všech vzdělávacích i výchovných aktivit na škole i mimo ni. Zařazováním aktivit do výuky rozvíjíme klíčové kompetence žáka v oblasti rozvoje jeho osobnosti, sociálního růstu i morálního rozvoje. Komunikační a slohová výchova nabízí prostor pro pravidelné včleňování praktických aktivit OSV tím, že rozvíjí základní dovednosti komunikovat, tj. formulovat a vyslovit vlastní myšlenku, respektovat pravidla diskuse, naslouchat partnerovi a přiměřeně reagovat na jeho sdělení.

Dalším přínosem vzájemného prolínání předmětu český jazyk a OSV je široká nabídka literárních textů, ve kterých nacházíme paralely s vlastními životními zkušenostmi nebo se o nich zprostředkovaně z krásné literatury dozvídáme. Žáci tak mají možnost učit se poznávat prožitky jiných lidí, vyslovovat vlastní názory, zaujímat vlastní stanoviska a reflektovat nejrůznější lidské situace. Dobře zvládnutý způsob práce aktivizujícími metodami a metodami OSV dává žákovi možnost poznávat vlastní hodnoty, zdokonalovat se ve vlastní práci, učí ho spolupracovat, přijímat zodpovědnost za sebe i za práci skupiny. Konfrontací osobních názorů dáváme žákům možnost učit se řešit situace, zaujmout vlastní postoj k problematice a formovat osobní hodnoty a postoje. Tím, že se žáci vyjadřují nejen v mluvené podobě, ale i písemně, splňujeme požadavky vzdělávacího oboru komunikační a slohová výchova. Žáci svoje postřehy, pocity i poznatky zapisují, pravopisně, syntakticky i stylisticky upravují a učí se zaměřovat svůj písemný projev směrem k adresátovi, to znamená, že pro vyjádření svých záměrů volí odpovídající slohové postupy.

Struktura vzdělávací lekce

CV

METODA/POSTUP

UČIVO

SEŠIT

Komunitní kruh

Zvuková stránka jazyka
JAZYK

Motivace, naladění, vstup
- samohlásky

1.

Volné psaní

Spisovná norma
Příručky
morfologie
tvarosloví
JAZYK

Rozeznáš spisovný jazyk od nespisovného?
- ověřuji v Pravidlech, SCS
- volím správnost koncovek
- předponová slovesa

2.

Kreslení obrázků
Grafické ztvárnění
Pohyb těla v rytmu

Sebepoznání
Sebepojetí
OSV

Co o mně vypovídá moje jméno
- moje vlastnosti
- co rád/a dělám
prezentuji, mluvím srozumitelně

3.

Tvořivé psaní

lexikologie
tvarosloví
JAZYK

Kdy je moje jméno nejhezčí?
- zdrobněliny
-oslovení

4.

Navození pocitů

Sebepoznání
OSV

Zaznamenávám pocity, vnímám více smysly

6.

Dialog, monolog

KOMUNIKACE

Vedu monolog, dialog, vypovídám o sobě

7.

Přiřadit obrázek a vlastnosti

JAZYK
přirovnání
OSV tvořivost

Tvořím přirovnání

8.

Vlastnosti, cizí slova, Slovník

Hodnocení lidských vlastností

Učím se hodnotit lidské chování, i svoje

9.

Jak získal pan František příjmení

PRAVOPIS
velká písmena

V psaní uplatňuji pravopis, přirovnání

10.

Oslovení

TVAROSLOVÍ

Správně oslovuji

11.

INSERT

Práce s textem
plánování

Zaznamenám do tabulky výroky, učím se strukturovat text

12.

Anketa

ŽÁNR
OSV postoj

Naučím se vytvořit anketu
Vytvořím si názor na kmotrovství

13.

Kdo jsem já
Z mého života

ŽÁNR, popis
přirovnání, nové info, PRAVOPIS

Tvořím podle naplánovaného postupu
Ověřuji
Konzultuji se sousedem
Prezentuji, hodnotím

Literatura a použité zdroje

[1] – BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Portál, 2001.
[2] – MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
[3] – VALENTA , J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : Aisis, 2006.
[4] – VALENTA , J. Metody a techniky dramatické výchovy. Agentura Strom , 1997.
[5] – Seminář Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
164.06 kB
PDF
Metodika pro učitele
pdf
159.18 kB
PDF
Pracovní list pro žáky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vladimíra Neužilová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace a sebeorganizace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní list, psací potřeby