Téma hodiny: Vláda královny Viktorie
Ročník: 8. ročník
Čas: 45 minut
Předmět: Dějepis
Cíl hodiny: Žák se studiem textu a spoluprací se spolužáky dobere k potřebným informacím.
Žák si je vědom toho, že znalosti historie můžou sloužit k pochopení současných událostí (nejen historických mezníků a velkých událostí, ale např. i obyčejného článku v novinách).
Čtenářský výstup: 2.2 Nalezení důležitých informací a myšlenek textu a shrnutí, budování celkového porozumění textu
Pomůcky: Pracovní list, obrázek poštovní známky, zeměpisný atlas nebo nástěnná mapa, Slovník cizích slov nebo SSČJ – aby měl každý žák nebo dvojice k dispozici (internet není vhodný, žáci by mohli vyhledat souvislosti, které mají odhalit sami), dvě obálky s texty.
ROZVRŽENÍ HODINY:
Na co se navazuje
Nenavazujeme na předešlou látku, žáci by měli pouze znát informace o tom, že Anglie vlastnila kolonie.
Motivace
Učitel zapíše na tabuli nadpis hodiny – Viktoriánská Anglie a nalepí na tabuli obrázek poštovní známky modrý Mauricius. Vyzve žáky, aby se stali detektivy a odhalili souvislost mezi obrázkem a tématem hodiny.
Text v PL
Žáci čtou článek z bulvárních novin o aukci známky, mělo by je překvapit, že se text nevztahuje k historii. Text obsahuje řadu cizích slov, proto je vyhledávají ve slovníku, pracují metodou INSERT.
Pokud budou tápat, učitel nabídne žákům nápovědu v obálce. Ve dvou obálkách jsou uloženy krátké texty o známce modrý Mauricius. V každé obálce jsou jen dva texty, proto se žáci musí rozdělit do skupin a spolupracovat, aby se dostali k informacím.
Protože spolupracují, mohou také na odpověď přijít společně. (Žáci by měli mít vyplněné odpovědi k textu, není účelem, aby opsali to, co mohli sami najít.)
Doporučuji nechat naprostou volnost v tvoření skupin (Jakýkoli počet žáků ve skupině, celkem skupiny čtyři – na čtyři texty). Je na žácích, zda si texty skupiny po přečtení vymění, nebo jestli si informace vzájemně předají. Způsob práce je na žácích.
Kontrola práce
Nejdřív žáci zkusí vysvětlit svou domněnku, jak souvisí text s tématem Viktoriánské Anglie.
Odpověď – známka, o které se píše v článku, pochází z dob královny Viktorie. Tiskla se na ostrově, který patřil mezi anglické kolonie.
Zkontrolujeme také odpovědi na otázky v textu.
Pokud bude žáky zajímat, kdo je vyobrazen na známce, nebudeme prozrazovat (viz druhá hodina – úvod).
Reflexe
Žáci se zamyslí nad tím, co jim práce v této hodině přinesla.
Smysl této práce byl v tom, aby si žáci uvědomili, jak je důležité znát historii, můžeme se s historickými tématy setkat v dnešní době, dokonce v bulvárních denících.
Také by si také měli z hodiny odnést důležitou dovednost – když budou číst text, kde je nějaká neznámá věc, historická souvislost, je vždy dobré si alespoň základní informace vyhledat, abychom věděli, kam téma zařadit.
Závěrečné slovo
Snažím se ve svých hodinách po malých krůčcích ukazovat (dokazovat) dětem, že je třeba znát alespoň základní mezníky v historii, aby rozuměli článkům, filmům apod. a světu kolem sebe.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.