Odborný článek

Sinice a řasy

9. 3. 2020 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Benediktová
Spoluautoři
Mgr. Petra Vágnerová
Mgr. Jiří Kout Ph.D.
prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Sinice a řasy, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí zajímavé možnosti do výuky těchto okruhů. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

Sinice

Co by žáci měli určitě vědět o sinicích?

  • Patří mezi bakterie – mají tedy podobně jednoduchou stavbu buňky.
  • Na rozdíl od bakterií jsou schopné fotosyntézy stejného typu jako rostliny.
  • Jsou velmi odolné, žijí ve všech typech prostředí na Zemi – ve vodě mořské i sladké, na souši, v půdě, v horninách (ano, i uvnitř), v termálních pramenech, v ledu i v srsti některých savců (lenochod, lední medvěd).
  • Význam pro člověka: z některých se vyrábí potravinové doplňky – Spirulina – nebo se využívají pro hnojení rýžových polí v Asii.
  • V českých rybnících a jiných vodních nádržích mohou vytvářet vodní květ, tedy jev, kdy dochází k přemnožení sinic. Následkem je jednak zhoršení kvality vody (voda hnije a smrdí) a kvůli produkci toxických látek sinicemi se mohou u koupajících se osob vznikat alergické reakce.
  • Vodní květ ale vytvářejí jen některé druhy, ostatní sinice problémy nezpůsobují.
  • Příčinou vodního květu je často činnost člověka – např. splach hnojiv do vody a vysoký obsah živin (fosfor a dusík) ve vodě.

Sinice pod mikroskopem

Pro mikroskopování lze použít vzorek vody s vodním květem, což ale vzhledem k obvyklému času, kdy se sinice probírají, většinou není možné.

Je také možné najít a sebrat venku stélky sinice Nostoc (česky Jednořadka), které lze usušit a uchovávat. Pro mikroskopování stačí jen na několik hodin namočit do vody a poté udělat preparát a mikroskopovat. 

Sinice pod mikroskopem
1. Sinice pod mikroskopem
 
Sinice
2. Sinice
 

Řasy

S řasami je trochu problém – jsou to skupiny organismů, které si nejsou úplně příbuzné, a jejich reálný systém je složitý.

Jak s nimi na základní škole? Co by si měli žáci pamatovat?

  • Jsou to organismy schopné fotosyntézy, ale nejsou to rostliny, alespoň ne všechny.
  • Mohou mít různou barvu – podle barvy je můžeme rozdělit.
  • Jsou to organismy často mikroskopické, ale ne vždy.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Benediktová

Hodnocení od uživatelů

Ahmed Malik
14. 9. 2022, 22:35
Komentář byl odstraněn, protože porušoval pravidla užívání Metodického portálu.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému