Mediální výchova nabízí základní poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace. Média a komunikace představují velmi významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků. Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité využít podněty, které přicházejí z okolního světa prostřednictvím médií. Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života vůbec. Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti. Především se jedná o schopnost volby odpovídajícího média jako prostředku pro naplnění nejrůznějších potřeb − od získávání informací přes vzdělávání až po naplnění volného času.
Mediální výchova se podílí na utváření podob a hodnot moderní doby, na vnímání mluveného i psaného projevu, využívání tištěných i digitálních dokumentů jako zdroje informací.
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností:
V oblasti postojů a hodnot:
Reklama je jakákoliv placená forma propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky mající za cíl především zvýšení prodeje. Reklama může být televizní, novinová, internetová, rozhlasová, plakátová nebo jiná.
Znáš reklamu na nějaký výrobek?
Informace může být obsah zprávy, informace jsou různého typu (sport, věda, umění…)
Zpráva obecně je jakákoliv nová, souhrnná nebo cílená jednorázová informace, kterou jeden člověk nebo skupina lidí předává jiným lidem. Používá se v nejrůznějších oblastech lidského života a společenského styku, jako např. ve zdravotnictví, v politice, v podnikání apod.
V žurnalistice je základním žánrem zpravodajství. Informuje o události nebo jevu, který přináší alespoň jeden dosud neznámý fakt (anebo známý, ale vystupující v nových souvislostech), přičemž daný jev se stal nebo nestal, popřípadě stane nebo nestane.
O čem mohou být zprávy? Z jakých oblastí?
Zábava je takový druh trávení času, do něhož se lidé nemusí nutit, protože je sama přitahuje, přináší radost, uspokojení nebo oddech. Odtud také přídavné jméno zábavný/zábavní.
Zábava může být pasivní, kdy se člověk "nechává bavit" jako divák nebo posluchač, anebo aktivní, kdy je například účastníkem nějaké hry nebo sportu. Zábava souvisí s odpočinkem a s volným časem. Činnosti jako hra, aktivní sport nebo četba literatury ale patří spíše k rekreaci, neboť vyžadují i jistou dovednost a aktivní účast.
Dříve se "zábavou" rozuměla především taneční zábava. Rostoucí podíl volného času v moderních společnostech vedl ke vzniku zábavního průmyslu, což je významné odvětví hospodářství, které nabízí lidem pasivní zábavu.
film
divadlo
cirkus
komedie
tanec
četba
společenské hry
deskové hry
počítačové hry
hudba
televize
rozhlas
revue
sport
iluzionismus (kouzelnictví)
internet
společenský tanec
Čím se bavíš ve svém volném čase? Co tě zajímá? Jaké zájmy mají rodiče? Co je baví? Čemu se věnují?
Rozlišení: pasivní x aktivní zábava (roztřiď obrázky)
Připravené výstřižky z novin a časopisů – obrázky, fotografie zachycující:
(obrázky mohou být doplněny průvodním textem: foto – titulek, žáci přiřazují k sobě)
Žáci se učí vnímat rozdíl mezi jednotlivými mediálními sděleními, společné rozlišování, třídění.
Obměna – mediální sdělení má učitel připravená v PC, žáci sledují na multimediální tabuli – učí se rozlišovat rozdíly.
Žáci si mohou některé druhy sdělení "přehrát" – reklamu na zboží, zpravodajství, moderování zábavního pořadu, soutěže…
Reklama je jakákoliv placená forma propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky mající za cíl především zvýšení prodeje. Reklama může být televizní, novinová, internetová, rozhlasová, plakátová nebo jiná.
Zpráva obecně je jakákoliv nová, souhrnná nebo cílená jednorázová informace, kterou jeden člověk nebo skupina lidí předává jiným lidem. Používá se v nejrůznějších oblastech lidského života a společenského styku, jako např. ve zdravotnictví, v politice, v podnikání apod.
V žurnalistice je základním žánrem zpravodajství. Informuje o události nebo jevu, který přináší alespoň jeden dosud neznámý fakt (anebo známý, ale vystupující v nových souvislostech), přičemž daný jev se stal nebo nestal, popřípadě stane nebo nestane.
Jak mě ovlivní zprávy o počasí?
Jak mě ovlivní zprávy o dopravě, průjezdnosti silnic?
Jak mě ovlivní reklama na nějaký výrobek?
Jak mě ovlivní úspěch českého sportovce v mezinárodních soutěžích?
Znám některé české sportovce (sportovce jiné národnosti, z jiných zemí)?
Kolik času trávíš u televize?
Díváš se na televizi každý den? Na jaké pořady?
Pouštíš si doma rádio? Co v rádiu posloucháš? Pouštíš si rádio každý den?
Posloucháš písničky? Jaké hudební skupiny, zpěváky posloucháš? Umíš kousek nějaké písničky?
Kolik času trávíš u PC?
Pouštíš si PC každý den? Jaké programy tě zajímají? K jakým účelům PC využíváš?
Jaká jiná média ještě využíváš? (MP3, MP4, videopřehrávač, CD přehrávač, DVD přehrávač, mobil…).
Tisk, noviny, časopisy, knihy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.