Škrtaná
Po probrání tématu Staré pověsti české, Přemyslovci a Lucemburkové lze využít k opakování a procvičování znalostí hru ŠKRTANÁ.
Postup:
- zopakovat si pojmy, které se objeví v tabulce (například postavy ze starých pověstí českých)
- rozdat tabulky a přečíst jednotlivé pojmy (viz např. Příloha č. 1 - Staré pověsti české)
- učitel čte informaci o některém pojmu (např. uměla dobře věštit budoucnost)
- žáci škrtnou pojem, o kterém si myslí, že patří k uvedené informaci (Libuše)
- postup se opakuje
- v tabulce nakonec zůstane 1 pojem, o kterém žáci napíší na druhou stranu tabulky informaci, která k němu patří (Vlasta - vedla ženy v dívčí válce)
- společná kontrola: učitel znovu čte informace, žáci uvádějí škrtnutý pojem, čtení zbylého pojmu s vysvětlením
- při kontrole je vhodné vyznačovat odpovědi jinou barvou (větší přehlednost o správnosti řešení)
Stejný postup je možné využít při procvičování dalších témat:
Příloha č. 2 - Období přemyslovských knížat
Příloha č. 3 - Období přemyslovských králů
Příloha č. 4 - Období Lucemburků
Příloha č. 5 - Zadání s řešením
Obměna
1. varianta
- informace k zadaným pojmům si vymýšlejí sami žáci
- vylosovaný žák řekne informaci (např. měl koně Šemíka) a ostatní si škrtají správný pojem (Horymír)
- tento žák vylosuje nebo vyvolá dalšího žáka, který pokračuje
- postup se opakuje, dokud v tabulce nezbude poslední pojem
2. varianta
- učitel přečte postupně 3 informace (např. přemohl divokého kance, oklamala Ctirada, patřil vladykovi Horymírovi)
- žáci škrtnou 3 pojmy stejnou barvou (např. modře - Bivoj, Šárka, Šemík)
- společná kontrola (za správnou odpověď si žáci počítají body)
- učitel čte další 3 informace (např. vzala si ho za manžela Libuše, měl tři dcery Kazi, Tetu a Libuši, uměla dobře věštit budoucnost)
- žáci škrtnou pojmy jinou barvou (např. zeleně - Přemysl, Krok, Libuše)
- postup se opakuje, dokud není vyškrtaná celá tabulka
- společná kontrola: žáci si počítají body za správné odpovědi, vyhodnocení nejlepších
3. varianta
- žáci dostanou prázdnou tabulku (viz Příloha č. 6 - Tabulka se souřadnicemi - prázdná) + nabídku pojmů například:
Durynk, Šárka, Šemík, Horymír, Vlasta, Bivoj, Libuše, Krok, Přemysl - pojmy zapisují do tabulky podle diktování učitele, například:
- do políčka se souřadnicemi [2,3] zapiš jméno dívky, která oklamala Ctirada
- do políčka se souřadnicemi [3,3] zapiš jméno koně, který patřil Horymírovi
- do políčka se souřadnicemi [1,1] zapiš jméno ženy, která uměla věštit
3 |
|
Šárka |
Šemík |
2 |
|
|
|
1 |
Libuše |
|
|
0 |
1 |
2 |
3 |
- po vyplnění tabulky provedeme společnou kontrolu
Závěr
Uvedené činnosti slouží k zábavnému opakování a procvičování znalostí, nabytých při probírání jednotlivých témat. Připravené tabulky vedou k efektivnímu využití času. Aktivita zabere asi 10 - 15 minut podle varianty, kterou učitel zvolí. Problémy mohou nastat u třetí varianty, protože někteří žáci mají problémy se zápisem podle souřadnic.