Odborný článek

Zdraví

10. 12. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Lucie Hubená

Anotace

Zajímavé činnosti s tematikou zdraví. Jednou z částí bloku je pohádka O medvědu Peciválovi, tzv. pohádka s otevřeným koncem, kde děti dostávají prostor pro slovní vyjádření již získaných zkušeností z oblasti ochrany zdraví a znalostí těla, pro logické uvažování nad situací v pohádce, ale i pro svou fantazii.


Dílčí témata:

  • Pohádka O medvědu Peciválovi
  • Moje tělo
  • Přísloví
  • Hygiena
  • Zdravý životní styl
  • Prevence

Pohádka: O Medvědu Peciválovi

Jde o pohádku s otevřeným koncem, kdy děti dostávají prostor pro slovní vyjádření již získaných zkušeností, pro logické uvažování nad situací v pohádce, ale i pro svou fantazii.


Byl jednou jeden medvěd a tomu říkali Pecivál. Doopravdy se jmenoval Brumla, ale proto, že byl velký lenoch, zvířátka mu začala říkat Pecivál. Od rána do večera se povaloval ve svém pelechu, ládoval se medem a jinými lahůdkami a ještě ke všemu měl pořád špatnou náladu. Nerad se stýkal s ostatními zvířátky z lesa a už vůbec se nerad zapojoval při jakýkoliv hrách a aktivitách. A tak celý den projedl, prospal a neustále byl nevrlý. Postupně kynul a kynul, až z něj byl opravdu mohutný medvěd. Čím více ležel, tím méně měl do čehokoli chuť. Ze začátku to byl celkem pohodlný způsob života, jenže ejhle - najednou mu jeho lenost začala brát. Tu se ráno probudil a začalo ho tuze bolet bříško. Pomyslel si, že má asi hlad, stěží se zvedl a šel najít ve spíži nějaký další med. Celý ho spořádal, ale nepomohlo to. Co víc, udělalo se mu ještě hůř. Braly ho křeče a nevěděl, co má učinit. Zavolal si tedy na pomoc zajíce. Zajícovi se moc nechtělo, po tom co byl na něj týden předtím medvěd nepříjemný, když ho přišel navštívit, ale zželelo se mu Brumly a zavolal na pomoc doktora. Doktor Sova urychleně přiletěl a začal vyšetřovat. ,,Hm, hm, je to jasné," řekl doktor.


Následuje otevřená diskuze na téma - jak předcházet nemocem, co děláme pro své zdraví (oblečení, strava, sport, pravidelná návštěva lékaře), kdo nám pomůže, když jsme nemocní.

Moje tělo:

  • Pojmenovat jednotlivé části těla - např. kombinujeme mluvené slovo s dotekem či pohybem příslušné části těla.
  • Děti stojí v kruhu a učitelka zpívá a ukazuje na jednotlivé části těla, děti po ní opakují:
    Hlava, ramena, kolena, palce, kolena, palce, kolena, palce,
    hlava, ramena, kolena, palce, oči, uši, pusa, nos.
  • Jedno ouško, druhé ouško, jedno očko, druhé očko, pusinka a nosánek
    ....crrrm crrrrrrrrrm konec pohádek.
  • Děti se pohybují po prostoru a na znamení se musí spojit tou částí těla, jakou jim učitelka zadá. Mohou se spojovat v libovolném počtu:
    Mám dvě očka na koukání,
    a dvě ouška k poslouchání,
    dvě nožičky na běhání,
    dvě ručičky na mazlení
    .

Přísloví:

Řada přísloví, které se zmiňují o zdraví, jejich výklad

Čistota - půl zdraví
Ve vaně to tolik pění,
že mě ani vidět není.
Mamka o mně ale ví -
pokaždé mě objeví.

Není na světě bylina, aby na něco nebyla
Na nemoci, lidé zlatí,
bylinky i dneska platí.
Z hrnku voní černý bez -
bídná chřipko, jen se třes.

V zdravém těle zdraví duch
Cvičím, protože mě baví
mít dost síly a být zdravý.
Naopak být churavý -
to mě vůbec nebaví.

Veselá mysl - půl zdraví
Ráda si hraju, ráda cvičím
a netrápím se vůbec ničím.
Směju se každé hlouposti,
jsem zkrátka smíšek od kosti.

Hygiena:

  • Návštěva zubní lékařky v MŠ, přednáška o správné zubní hygieně, názorná ukázka, osvojování hygienických návyků.
  • Pohybová hra - Bolavý zoubek (honička s pravidly)
    Jedno z dětí představuje kaz, který se snaží dohonit zdravé zoubky. Pokud se jich dotkne, je zapotřebí kartáčku, které představuje jedno z dětí a svým dotekem osvobozuje chycené děti. Ten, koho se „kaz" dotkl, se může pohybovat pouze po jedné noze, protože ani čistění zubů není snadné.
  • Pokus: Jak odhalit nebezpečí špinavých rukou.
    Oloupeme brambor, rozřízneme ho napůl a sterilizujeme dvě skleněné zavařovací sklenice i s uzávěry. Necháme děti, aby si pořádně ušpinily ruce, a potom jim dáme ohmatat jednu bramboru, poté, co ji všichni vezmou do ruky, ji vložíme do sklenice s nápisem Špinavé ruce. Nyní si děti důkladně omyjí ruce a opět si ji každý vezme do rukou. Poté vložíme bramboru do sklenice s nápisem Čisté ruce. Pozorujeme po několik dní obě sklenice. Plíseň na bramboře označené Špinavé ruce by měla být daleko vydatnější než na té s označením Čisté ruce.

Zdravý životní styl:

  • Vysvětlíme si pojem životní styl, který děti slýchávají z reklam, jinak vše, co nás činní zdravými, co do této kategorie můžeme zařadit (stravu, sport, péči o své tělo, hygienu, prevenci, pitný režim).
  • Kreslíme obrázek na téma: Co dělám, abych se cítil dobře.
  • Shromáždíme obrázky různých jídel a děti třídí, co je zdravé a co ne.
  • Vytvoříme mamince seznam nákupu, během kterého chce pro svou rodinu nakoupit zdravě.
  • Naučíme se vařit zdravé pokrmy.

Literatura a použité zdroje

[1] – KUKAL, P. Říkejme si přísloví. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-953-4.
[2] – MARÁKOVÁ, I. Pranostiky a hry na celý rok. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-164-6.
[3] – WEAVER, M. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lucie Hubená

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída