Odborný článek

Můj kamarád tma

14. 9. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Tereza Čunátová

Anotace

Charakteristika: Námět na usnadnění odstraňování strachu ze tmy, prostorová orientace, orientace v prostoru prostřednictvím smyslů, vztah k handicapovaným lidem.
Očekávané výstupy:
  • respektovat pravidla;
  • reagovat na pokyn učitelky;
  • být ohleduplný k ostatním.
Časový rozsah: Krátkodobé, dílčí - 0,5 hodiny
Věková skupina: 5 - 6 let

Naše školka navštěvuje pravidelně každou středu tělocvičnu v Bugi-Fitu. Máme zde možnost poznat a děti naučit něco nového. Na začátku hrajeme několik her na zahřátí, posléze máme lehkou rozcvičku, po níž následuje cvičení v družstvech, ve dvojicích, s nářadím atd. Na řadu přijdou i hry na přání dětí a na závěr relaxace. A právě při relaxaci mě napadla jednoduchá hra.

Po cvičení si děti lehly na podložky a já zhasla světlo. Tělocvična se ponořila do úplné tmy a já se stala světluškou. Jen malým světýlkem mobilního telefonu jsem svítila na strop, procházela jsem mezi dětmi a jako světluška jim vyprávěla příběh o klidné noci v lese, o stezce odvahy a o noční obloze.

Dětem se vyprávění natolik líbilo, že jsme si na stezku odvahy museli zahrát. Rozsvítila jsem světlo a poslala děti na druhou stranu tělocvičny. Když byly na místě, opět jsem zhasla. Děti se proměnily v noční stopaře a měly mne v té tmě najít. Sem tam jsem vydala zvuk, abych jim hledání ulehčila. Našlapovaly jako myšky a opravdu každé dítě se o splnění úkolu snažilo ze všech sil. Po chvilce hledání jsem se proplížila ke světlu a rozsvítila. Děti si promnuly oči a jen s lítostí se mne ptaly, kde jsem se schovávala.

Od té doby tuto hru zařazujeme na závěr každého cvičení. Dětem se velmi líbí, protože se v ní učí orientaci ostatními smysly, jako je sluch, hmat a případně čich.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Tereza Čunátová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna