Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Podzimní les sovičky Jůly

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Jana Mlynková
Anotace: V dětech se snažíme probouzet potřebu pobývat v podzimní přírodě, hledat její krásy a zákonitosti, učit je přírodu chránit, rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, vnímat přírodu a její proměny všemi smysly.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  3. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první destíky, poznat víc
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Očekávané výstupy:

  • umět pojmenovat, rozlišit, třídit volně žijící, domácí a exotická zvířata;
  • osvojovat si poznatky o volně žijících zvířatech, o soužití s nimi, jak jim pomáhat před zimou;
  • vědět, co do lesa patří x nepatří, co se vyrábí ze dřeva;
  • rozvíjet pohybové dovednosti;
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou;
  • určovat počáteční písmena slov;
  • stříhat papír, skládat dle vzoru, procvičovat jemnou motoriku;
  • orientovat se v číselné řadě do 6, orientovat se v prostoru - před, za, pod, nad, vedle, mezi;
  • rozvíjet fantazii a představivost.

Vzdělávací nabídka:

Kamarádka sova a její úkoly

  • každý den plníme nějaký úkol od sovičky Jůly:
    • v ranním bloku malujeme stromy (smrky) a instalujeme je s dětmi do herny;
    • "Sova houká po lese, pojďte děti, pojďte sem" - návštěva sovičky Jůly (učitelka je převlečena do masky sovy), sova hledá "les";
  • veverky čiperky:
    • Jůle bylo smutno, že zde děti nebyly, vyjádříme si pocity: radost, veselí, smutek, čekání, stýskání - letěla tedy za kamarádkou - moudrou sovou, od které dostala dárek (keramickou sovičku sedící na knihách - v komunikačním kruhu si ji děti pošlou, zmáčknou, aby byly také tak moudré, vše probíhá potichoučku, aby kouzlo fungovalo);
    • učitelka zazpívá dětem písničku "Seděly dvě veverky na vysoké jedli" - děti drží veverce pěsti, aby vylezla co nejvýš (na žebřiny, děti dávají záchranu);
  • papírové kamarádky:
    • z papíru vyrábíme kamarádky sovičky - překládání, stříhání, dokreslování ....

Lesní zvěř

  • "Která zvířátka patří do mého lesa?" - třídíme obrázky zvířat na volně žijící, domácí, exotická (obrázky připevňujeme na šňůrku k papírové sově nebo je dáváme do ZOO vytvořené ze stavebnice či do domácího statku, který děti postavily během odpoledních činností).

Zásoby na zimu:

  • slyšíme pláč - přemýšlíme, kdo by mohl v lese plakat, odkud se zvuk ozývá - úvahy dětí, zamyšlení, nacházíme plačící smutnou veverku, dramatizace, improvizační scénka: "Proč veverka pláče?" "Nenachystala si zásoby na zimu. Pomůžeme jí?" (kamarádství, sounáležitost, cítění, vztah k živé přírodě);
  • jak ještě můžeme zvířátkům pomoci - kaštany, krmelec, krmítka - rozhovory o přírodě týkající se přezimování zvířat a jejich obživy.

Pelíšky:

  • děti se promění na veverky, nasadí si čelenky vyrobené v ranním bloku, doskáčí si pro pelíšky - kroužky, podle pokynů nosí do pelíšků zásoby (daný počet - 3 šišky, 2 oříšky apod.).

Počty:

  • vzájemně se představujeme - ptáme se na věk dětí;
  • počítáme - sově je šest let a cestou poztrácela šest obálek - hledáme v prostoru, řadíme dopisy podle počtu nakreslených stromů;
  • jak to uděláš, aby bylo všechno stejné, počítáme čeho je více x méně apod.

Dobrý skutek:

  • "Lesní pexeso" - vyrobeno z nařezaných koleček silnějšího klacíku, doplněno kresbou fixem, hledáme dvojice, pokud někdo najde věc, která do lesa nepatří nebo se v lese nedělá (plastová, skleněná láhev, papírky, noviny, kelímek od jogurtu, hořící cigareta, hrající rádio, křičící pusa, oheň, ...), odstraníme ji; ostatní děti dotyčného za dobrý čin pohladí, děti vědí kam a proč s tímto odpadem;
  • chceme vykonat dobrý skutek - Co je to? Už jsi ho někdy udělal? My ano. Děti se zapojují a vypráví o svých zážitcích - jsme rádi, že jsme veverce pomohli, ona nás zve na lesní ples - I. Rybářová MC - "Skákaly si veverky hop sem, hop tam" - cvičení, tanec na závěr, hodnocení.

Obora se zvířátky:

  • vyrobíme lesní oboru - malujeme tuší a temperou, vystřihujeme, nalepujeme na pomalované čtvrtky - strom, veverka, ježek, sova, myška, pařez apod.;
  • o vycházce nacházíme samorosty, snažíme se vyjádřit, co nám připomínají.

Lesní puzzle:

  • sestavujeme rozstříhané obrázky zvířat, pomáháme kamarádovi při nesnázích se skládáním.

Výrobky ze dřeva

  • vyprávíme si, co je vyrobeno ze dřeva (hledáme v prostoru, při pobytu venku), využíváme didaktické pomůcky "Z čeho se vyrábí" (Komenium);
  • ze dřeva jsou i hudební nástroje - zahrajeme a zazpíváme si písničky: "Seděly dvě veverky", "Já do lesa nepojedu", "Sedí liška", písně ztvárňujeme i pohybem a hrou na tělo.

Knihy o přírodě

  • u stolečku prohlížíme knihy s lesní tematikou.

Tajemná věc

  • "V kouzelném lese, na zelené pasece spí tajemná věc začínající na písmeno S" - hledáme podle začátečních písmen nebo určujeme podle názvu.

Co do lesa patří X nepatří:

  • určujeme, co do lesa patří x nepatří - obrázky, předměty, hledáme i o vycházce do parku v Podstrání - "úklid", pozorování veverek a lesního prostředí.
  • Lesní labyrint

    • "navigátor v lese" - labyrint v prostoru vymezen lanem, starší děti procházejí se zavázanýma očima cestu dle navigace - otoč se vlevo, vpravo (ke dveřím, k oknu), jdi rovně apod. až k cíli, kde podle hmatu vyber z ošatky věc, která patří do lesa.

    Další činnosti a hry:

    • grafomotorické cviky na tabuli - ///// (jednoduché smrčky);
    • při pobytu venku sbíráme šišky, děti na vlastní žádost stále ve veverčích maskách (i při svačině);
    • určujeme polohu šišky - Kam spadla? (před, za, pod, nad, vedle, mezi, kolik ...);
    • hrajeme si se šiškou - hod na cíl, čáru, prohazování obručí, překážková dráha v lese;
    Hodnocení dětí

    Příroda, zvířátka a živočichové jsou dětem blízcí. Děti připomínaly plnění úkolů, abych na některé nezapomněla. Děti se těšily na další setkání se sovičkou Jůlou a zadání dalšího úkolu. Plnily vše s radostí, chutí, vymýšlely další nápady týkající se pomoci nejen lesnímu, ale i okolnímu prostředí a zvířátkům. Některé děti s rodiči navštívily minizoo v Mladé Boleslavi a odnesly tam kaštany pro lesní zvěř. Jedno dítě dokonce vysadilo s babičkou a dědou na zahrádce malý smrček (při pobytu venku jsme se na něj šli podívat a vysvětlili pojem "lesní školka"). Každý měl další a další zážitky s přírodou. Česká televize v té době vysílala Večerníček Krkonošské pohádky, mohli jsme tedy zhodnotit Trautenberkovy postoje k přírodě a lidem.

    Realizace projektu

    Úkoly, které jsme s dětmi plnili, jsme zároveň i prožívali. Citový prožitek u dětí byl tak trvalejší a pro vytvoření kladného vztahu k přírodě nutný. Poznatky dětí se stupňovaly a děti začínaly přemýšlet samostatně, vytvářely si základní ekologické postoje. Plnili jsme s dětmi drobná "pomáhání přírodě". Všechny úkoly a činnosti týkající se přírody se prolínaly s ostatními výchovnými oblastmi, odrážely se ve většině činností dětí a byl jim dán dostatečný prostor k aktuálním podnětům. Děti již samy upozorňovaly na to, co je v přírodě zajímá, co je živé, co je hezké, ale i na to, co přírodě škodí.

    Obrázek

    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 20. 06. 2006
    Zobrazeno: 23600krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    MLYNKOVÁ, Jana. Podzimní les sovičky Jůly. Metodický portál: Články [online]. 20. 06. 2006, [cit. 2019-04-23]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PO/425/PODZIMNI-LES-SOVICKY-JULY.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.