Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

"Čtvero ročních období" Keramika

Ikona inspiraceIkona dlouhodobe
Autor: Ilona Hojerová
Anotace: Projekt rozvíjí výtvarnou fantazii a tvořivost při prostorovém vytváření z hlíny, podporuje získávání vědomostí o přírodě kolem nás i charakteristických znacích čtvera ročních období a rozvíjí technickou dovednost dětí.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí
Klíčová slova: spolupráce, společné zážitky, důvěra, sebedůvěra, zodpovědnost, propojenost poznatků s praxí

PŘÍPRAVA, REALIZACE PROJEKTU:

  • seznámit s projektem zaměstnance MŠ;
  • seznámit s projektem rodiče (individuálně, formou nástěnek v šatně) a zapojit je vhodným způsobem (sběr přírodnin atd.);
  • při pobytu venku celoroční sběr přírodnin určených k otiskování do hlíny.

ORGANIZACE PROJEKTU:

Práce je rozvržena do průběhu celého školního roku a navazuje na vědomosti získané z třídních vzdělávacích plánů, pobytů v přírodě a sběru různých přírodnin charakteristických pro jednotlivá roční období. Samotná práce s hlínou je rozvržena do dvou po sobě jdoucích dnů (následné sušení a vypálení přibližně do 14 dnů).

POMŮCKY:

  • keramická hlína;
  • látky na podložky a vyválení plátu;
  • dřevěné válečky;
  • špachtle;
  • nože s kulatou špičkou;
  • aranžérské špendlíky;
  • vykrajovátka;
  • špejle;
  • šlikr (blátíčko);
  • štětce na šlikr;
  • různé předměty na otiskování;
  • přírodniny podle ročního období;
  • skleněné korále popř. glazury.

POUŽITÉ TECHNIKY:

  • válení plátu;
  • vykrajování z plátu;
  • otiskování přírodnin a předmětů různých profilů;
  • šňůrkování (práce s válečky hlíny);
  • slepování šlikrem (blátíčkem);
  • zdobení korálky;
  • dozdobení glazurou (pouze dospělí);
  • vypálení.

Očekávané výstupy (výtvarné dovednosti):

  • umět tvořit z hlíny; zacházet s materiálem, zpracovat větší kus hmoty do plátu;
  • uplatnit technické dovednosti, pevné spojování částí šlikrem, uhlazení povrchu;
  • tvůrčím způsobem používat otiskování přírodnin a předmětů různého profilu do vyhlazeného plátu;
  • rozvrhnout kompozici;
  • vykrajovat z plátu podle šablony i z "volné ruky";
  • zpracovat váleček vyvinutím stejnoměrného tlaku mezi dlaní a podložkou.

Téma: JARO

ORGANIZACE:

  • sběr přírodnin (na vycházce, na výletě, z domova);
  • příprava činnosti a pomůcek;
  • motivace;
  • vlastní práce dětí.

MOTIVACE:

"Dotyky jara" - navázat na pozorování v přírodě a na znalosti o charakteristických znacích ročního období, rostlinách a květech jara. Opakování písní s jarní tematikou.

ČINNOSTI DĚTÍ:

  • Děti sedí na koberci kolem "louky" - batikované látky, kterou doplní kamínky, šnečími ulitami, větvičkami, obrázky květin (nakreslí je fixou) a vypráví si o jaru a svých vzpomínkách na vycházky do přírody, co všechno kolem sebe v přírodě vidí.
  • Lehnou si "do trávy", zavřou oči a poslechnou si relaxační skladbu (zpěv ptáčků, zurčící potůček ...).
  • Zopakují si písničku s jarní tematikou ("Travička zelená" atd.).
  • Děti se posadí ke stolům, kde jsou připravené gumové ubrusy a látkové podložky.
  • Učitelka dětem rozdá hlínu a předvede jim techniku válení plátu (hlína se válí dřevěným válečkem mezi látkami na tloušťku 1 cm).
  • Učitelka vysvětlí dětem pojem "RELIÉF".
  • Vlastní práce dětí - válení plátu, následuje okrojení plátu do daného tvaru (čtverec) a rozměru (10 x 10cm) podle lišty (případná pomoc dospělého).
  • Uhlazení ořízlých okrajů plátu vodou a prsty (popř. vlhkou houbičkou).
  • Otiskování přírodnin do připraveného plátu.
  • Další jarní motivy (ptáčci, beránci, sluníčko, šnečci, housenky, kuřátka, motýli, ovečky …) vykrojíme podle šablony vykrajovátky z dalšího slabšího plátu nebo plošně a vytvoříme je z hliněných válečků (šňůrkování) a přilepíme šlikrem na připravený plát.
  • Dozdobíme otiskováním různých předmětů (korálky).
  • Po usušení možné dozdobit glazurou a vypálit.
  • Vypálené kachle pak děti spojí v kompozici, kterou upevní na větev stromu provázky a doplní navázanými kamínky.

POMŮCKY:

  • batikovaná látka;
  • papír, fixy;
  • nahrávka jarní přírody;
  • přírodniny, hlína, šlikr, štětce na šlikr;
  • misky na vodu;
  • špachtle, korálky ...

Téma: LÉTO

ORGANIZACE:

  • děti a učitelka přinesou z domova přírodniny od moře (kamínky, mušle, ulity, provázky, větvičky, trávy ...);
  • příprava činnosti a pomůcek;
  • motivace;
  • vlastní práce dětí.

MOTIVACE:

Potichu zní relaxační hudba - moře.
"Na břehu moře ležela mušle, voda ji omývala, sluníčko na ni svítilo. Vedle ní ležela další mušle, mnoho jiných mušlí a také kamínky a mořská tráva. Slunce svítilo silněji a silněji, zem vysychala. Tu na břeh přiběhly děti, sbíraly mušle a kamínky. Když odešly, zůstaly na zemi pouze otisky po mušlích, kamíncích, trávě, ale i otisky dětských nohou."

ČINNOSTI DĚTÍ:

  • Děti sedí u modré látky představující moře, kladou na látku mušle, ulity, kamínky, provázky (mořská tráva).
  • U stolu s gumovým ubrusem si vyrobí kachel vyválením kusu hlíny mezi dvěma látkami o tloušťce 1 cm (10 x 10 cm).
  • Do připraveného kachle začnou otiskovat přírodniny podle vlastní fantazie.
  • Do několika kachlí otisknou děti chodidlo.
  • Další možností je sestavování otisků do určeného tvaru např. slunce, ryby, trávy atd. (využití předmětů s různým profilem).
  • Poslední variantou je vyřezávání tvaru (např. ryby) podle šablony či vykrajovátky a přilepení šlikrem na kachel.
  • Možno dozdobit korálky nebo po zaschnutí glazurou.
  • Po usušení a vypálení děti sestaví kachle do "letní" kompozice navázáním kachlů provázky a zavěšením na větev.

POMŮCKY:

  • látkové sluníčko;
  • čtvrtky papíru;
  • přírodniny (kamínky, mušle, trávy, větvičky atd.);
  • předměty různých profilů;
  • keramická hlína, látky, gumové ubrusy, špachtle, misky na vodu;
  • šlikr, štětce na šlikr;
  • korálky ...

Téma: PODZIM

ORGANIZACE:

  • sběr přírodnin charakteristických pro podzim (listy, větvičky, ovoce - jablko, hruška);
  • příprava činnosti a pomůcek;
  • motivace;
  • vlastní práce dětí.

MOTIVACE:

"Na nebi nám svítí podzimní sluníčko, svítí trochu méně než v létě, ale přesto dokáže vykouzlit ty nejkrásnější barvy na listech i jablíčkách. Listy i jablka padají k zemi a obtisknou se do měkké hlíny. Když pak vítr odfoukne listí a jablíčko snědí děti, zůstává stopa v hlíně jako poděkování sluníčku, že tak pěkně hřálo."

ČINNOSTI DĚTÍ:

  • Děti sedí kolem batikované kruhové látky a sestavují z přírodnin a jablíček "podzimní sluníčko".
  • U stolu s gumovým ubrusem si připraví kachel o rozměru 10 x 10 cm vyválením mezi dvěma látkami a zarovnáním podle lišty nožem nebo špendlíkem.
  • Následuje otiskování listů, větviček a rozpůlených jablíček do hlíny.
  • Jiné kachle vytvoříme vykrojením motivu (ježek ...) z plátu a následným přilepením šlikrem na podklad. Dozdobíme otištěním předmětů různých profilů.
  • Po usušení a následném vypálení je možno kachle spojit do společné "podzimní" kompozice provázky a zavěsit je na větev.

POMŮCKY:

  • batikovaná látka;
  • přírodniny (listy, větvičky, jablíčka ...);
  • gumový ubrus, látky, váleček, špachtle, nůž, špendlíky, špejle, šlikr;
  • misky na vodu;
  • štětce na šlikr;
  • různé předměty na otištění;
  • provázek, větev.

Téma: ZIMA

ORGANIZACE:

  • sběr přírodnin (jehličnaté větvičky, šišky, ořechy, ...);
  • příprava činnosti a pomůcek;
  • motivace;
  • vlastní práce dětí.

MOTIVACE:

"Sluníčko dnes pozdě vstalo, duchny sněhu natřepalo ..."
Co všechno schoval bílý sníh - vyprávění dětí.
Hra s přírodninami.

ČINNOSTI DĚTÍ:

  • Děti sedí na koberci kolem bílé látky, pod látkou jsou položené různé přírodniny, děti hmatem poznávají, co je pod "sněhem".
  • U stolku s gumovým ubrusem si děti připraví plát hlíny silný 1 cm a zarovnají ho do čtverce 10 x 10 cm podle lišty.
  • Otiskují do něj různé přírodniny, mohou zkombinovat s otiskováním krajky.
  • Další možnost je vykrajování zimních motivů tvořítky (nebo vykrojených podle šablony či z "volné ruky") a přilepení tvaru na kachel šlikrem a dozdobení otiskováním předmětů různého profilu.
  • Po usušení a vypálení se kachle spojí provázky v "zimní" kompozici, která se zavěsí na větev a zakončí vykrojenými zimními motivy (např. hvězdičky ...).

POMŮCKY:

  • bílá látka;
  • přírodniny;
  • látky, krajka;
  • hlína bílá;
  • váleček, špachtle, šlikr bílý, štětce na šlikr;
  • špejle, misky na vodu;
  • tvořítka zimních motivů;
  • předměty různých profilů;
  • provázek.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 15. 11. 2005
Zobrazeno: 18590krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HOJEROVÁ, . "Čtvero ročních období" Keramika. Metodický portál: Články [online]. 15. 11. 2005, [cit. 2019-04-23]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PO/392/"CTVERO-ROCNICH-OBDOBI"-KERAMIKA.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.