Odborný článek

Kosprd a Telecí

25. 9. 2013 Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Papoušková

Anotace

Humorný příběh vypráví o přátelství dvou předškoláků. Malý chlapec s podivným příjmením Kosprd je přiveden proti své vůli do školky, kde se setkává s předškolačkou se stejně podivným příjmením Telecí. Spolu vymýšlí a provádějí spoustu neuvážených nápadů, které vyvrcholí útěkem z mateřské školy. V článku nabízíme náměty na aktivity pro práci s první kapitolou knihy včetně odkazů na inspiraci z dalších modulů Metodického portálu RVP.CZ. Kniha získala 1. místo v literární soutěži o nejlepší původní českou prózu vyhlášené nakladatelstvím ALBATROS ve společnosti Albatros Media a. s. v roce 2012.

"Tak nemluv,“ povídá holčička, „ale když mi nepomůžeš, bude k svačině sardinková pomazánka a ta je pěkně hnusná…“

NÁMĚTY PRO PRÁCI S TEXTEM:

  • rozhovory - "Co mi chutná x nechutná", "Co je zdravé x nezdravé"
  • ochutnávání jídel se zavřenýme očima - "Hádej, co jíš", "Je to sladké x slané x kyselé"
  • vystřihování různých jídel z letáků, nalepování na papírový tácek - "Co mám rád", "Co je sladké ..." 
  • třídění a pojmenovávání potravin - pečivo, ovoce, zelenina, uzeniny, ryby
  • výroba sardinkové pomazánky s dětmi

DOPORUČENÉ MATERIÁLY:

Zdravá a nezdravá jídla, autor: Žij zdravě, spoluautor: Mgr. Kristýna Vadassová
Pyramida zdravé výživy, autor: Michal Marád
Jídlověda: Jak podpořit zdravé stravování, autor: Margit Slimáková
Jídlo, základ zdraví, autor: Ing. Lenka Čekalová
 

Kosprd nic nechápal. Proto se pro jistotu zeptal: „Jak se jmenuješ?“  Holčička si povzdychla. „Už je to zase tady…“ a dodala: „Telecí.“ „Cože?“ „Te-le-cí.“ Kosprd kývl a řekl: „Zvláštní jméno, to jsem teda ještě neslyšel.“ „Jo,“ řekla Telecí, „je jako řízek.“

NÁMĚTY PRO PRÁCI S TEXTEM:

  • "Jak se jmanuješ, co je jméno, co příjmení"
  • "Jak se jmenuje tvůj kamarád?"
  • vymýšlení zvláštních příjmení
  • vymýšlení příjmení dle věcí ve třídě
  • seznamovací hry - např. "Na bubínek zaťukám, na Jiříka zavolám"
  • hra - "Na lisonoše" - předávání obálek se sladkostí dle jména
  • PH "Na Ludvíka" - uč. hází míč dětem a říká přitom jména, pokud řekne Ludvík, dítě nesmí míč chytit

DOPORUČENÉ MATERIÁLY:

Jméno jako dar mému já, autor: Simona Šedá
Křestní jména, autor: Ingelore Oomen-Welke
Brouček ze jména 
 

Řekla to velmi smutně. Tak smutně, až Kosprd pocítil, že ji musí nějak potěšit. „Nevypadáš
na takový jméno.“ Telecí se na něj usmála a nějak samozřejmě mu stiskla ruku. „Tak se budeme jmenovat blbě spolu.“

NÁMĚTY PRO PRÁCI S TEXTEM:

  • chůze po herně, na znamení vytvoření dvojic - "Kamarádi"
  • cvičení ve dvojicích - "Kamarádi"
  • relaxace - vzájemná masáž ve dvojicích
  • hra v komunitním kruhu - "Alenka je moje kamarádka, protože ..."
  • kresba x malba - "Můj kamarád/-ka/
  • báseň - "Kamarád je ten, kdo mě má rád"
  • píseň s hrou na tělo - "Kdo je kamarád"

DOPORUČENÉ MATERIÁLY:

Mám nové kamarády - pojďte si, děti, hrát
Moji spolužáci = moji kamarádi, autor: Šárka Mikesková
Já a moji kamarádi, autor: Ivana Hořejší
Jsme kamarádi, autor: Zuzana Bečvářová


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Albatros z publikace Kosprd a Telecí.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
6.17 MB
PDF
Kosprd a Telecí

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Eva Papoušková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit