Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Statek v MŠ

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Miroslava Strakatá
Anotace: Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.

Očekávané výstupy:

  • umět vyjádřit své myšlenky

  • nebát se experimentu

  • využívat svoji fantazii

Časový rozsah: 2 dny

Věková skupina: 3 - 6 let
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  2. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  3. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída
Klíčová slova: práce s různým materiálem, hodnocení činností

Text článku:


Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.
Očekávané výstupy:

  • umět vyjádřit své myšlenky
  • nebát se experimentu
  • využívat svoji fantazii

Časový rozsah: 2 dny
Věková skupina: 3 - 6 let


Zkoumání a hry s odpadovým materiálem

Ze svých mnohaletých zkušeností víme, že děti rády zkoumají netradiční materiály, rády si s nimi hrají a tvoří z nich. Truhlářská firma věnovala naší mateřské škole drobné dřevěné odřezky velmi rozličných tvarů i barevných odstínů. Odřezky byly opracované, dětem tedy nehrozilo žádné zranění v podobě zadření třísky apod. Shodou okolností jsme dostali téměř ve stejné době darem od textilní firmy, která se zabývá šitím plyšových hraček, množství větších či menších odstřižků látek různých barev i druhů. Zkoumání netradičních materiálů bylo na světě.

Velkou krabici s dřevěnými odřezky jsme položili na stolek s tím, že ji uložíme do kabinetu s pomůckami a vymyslíme, k jaké činnosti s dětmi dřívka použijeme. Ovšem děti nás předběhly. Krabici samozřejmě nepřehlédly a se svou přirozenou zvědavostí začaly zkoumat její obsah. V tu chvíli nám bylo jasné, že krabici do kabinetu již uklízet nebudeme. Rázem sloužila ke hrám dětí jako ta nejbáječnější stavebnice. Díky velmi rozličným tvarům i barevným odstínům dřeva vznikaly velmi zajímavé stavby hradů, věží, měst, silnic, mostů apod.

S textilním materiálem to mělo podobný průběh, s tím rozdílem, že - poučené předešlou situací - jsme se ani nesnažily látky někam uklízet a rovnou jsme je daly k dispozici dětem. Nechaly jsme jim je prozkoumat do té chvíle, dokud je to bavilo a zajímalo. Po té jsme část uklidily a část daly do koše, kde je děti měly k dispozici a mohly si dle své potřeby a fantazie s nimi hrát a tvořit z nich. Částečně děti tvořily během volných her dle své vlastní fantazie a částečně při výtvarných a pracovních činnostech vznikaly pod vedením učitelek konkrétní výtvory.

Tvoření z odpadového materiálu

Nakonec děti díky své tvořivosti a fantazii začaly oba materiály různě spojovat, slepovat a vymýšlely, co by v kombinaci dřeva a látek mohly vyrobit.

Výrobky, které vznikaly, jsme s dětmi začali dávat na stolek, který slouží k různým dekoracím (velikonoční výzdoba, vánoční výzdoba, letní dekorace apod.). Nejprve vznikl z placatých dřívek plot, poté z dřevěných válečků a bílého plyše několik oveček. Tak se zrodil nápad, že si vytvoříme statek. Statek vznikal přibližně 4 - 5 týdnů, a to většinou během volných činností dětí - při ranních hrách a při odpoledních činnostech a dle zájmu dětí. Do této aktivity se zapojila také naše paní uklízečka, která má kromě pěkného vztahu k dětem také inspirující výtvarné nápady. Bylo velmi zajímavé pozorovat, jakým směrem se představivost dětí ubírá - k ovečkám potřebovaly přistavit přístřešek, na který se krásně hodila červená dřívka, která barvou i tvarem připomínala střešní tašky. Na statku se chovají také prasátka a my máme růžový plyš - a prasátka už bydlí v chlívku. K prasátkům přibyly slepice (jedno z dětí pro ně přineslo z domova dokonce zrní), husy, za další ohrádkou přibyl kůň. O celý statek se musí přeci někdo starat - a kdo jiný než sedlák, který veze trakař s trávou? A protože práce na statku je hodně, pomáhá mu ještě selka, která má právě v rukou ošatku a sype slepičkám dobroty. Na správném statku je v prostoru dvora seno a tráva, okolo statku jsou stromy, na kterých sedí látkoví ptáčci a veverky. Nechybí ani ptačí budka.

Hodnocení činností dětí

Celý statek vznikal postupně, nenásilně, vždy, když děti během her nebo volnějších činností projevily zájem. Paní učitelky i paní uklízečka se jim věnovaly, s dětmi stříhaly, lepily, šily. Vždy se zapojila různě velká skupinka dětí, některé děti tvoření statku oslovilo více, některé měly zájem menší a zapojovaly se jen zřídka a některé byly jen v roli pozorovatele. Statek ale neslouží jen jako pěkná dekorace, ale je především předmětem ke hrám dětí. Děti si statek různě obměňují, přemisťují zvířátka a ohrádky a občas ještě vymyslí, co tam ještě chybí a co by mohly vyrobit.

Chtěla bych podotknout, že výroba statku vznikla zcela neplánovaně a nápad vzešel výhradně z fantazie dětí. Možná to někdy bylo trošičku na úkor jiné plánované činnosti, což nás ale v tomto případě vůbec nemrzí. Myslím si, že ani ty detailně naplánované a dobře myšlené činnosti nemusí vždy mít z různých příčin ten správný efekt z hlediska vzdělávacího dopadu. Naopak činnosti, které plánované nejsou a vzejdou jen tak mimochodem, mohou dětem udělat nejen spoustu radosti, ale díky tomuto zaujetí, pokud dětem umíme "naslouchat" a necháme se jimi "vést", se u dětí rozvíjejí aktivně různé složky předškolního vzdělávání.

Rozvíjené kompetence

Během vyrábění statku a hraní si s ním se u dětí rozvíjela fantazie, představivost, tvořivost, logické myšlení, hledání souvislostí, spontánnost, schopnost vzájemné spolupráce, tolerance a domluvy, estetické cítění, jemná motorika. Další významnou složkou je samozřejmě potěšení dětí z vlastního tvoření a radost z hotového celku, kterým se mohou pochlubit svým kamarádům a svým rodičům.

Literatura:
STRAKATÁ, M.: Statek v MŠ. Informatorium: časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD. Červen 2007, roč. XIV., s. 17.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 26. 10. 2007
Zobrazeno: 10347krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
STRAKATÁ, Miroslava. Statek v MŠ. Metodický portál: Články [online]. 26. 10. 2007, [cit. 2019-03-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PO/1677/STATEK-V-MS.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.