Odborný článek

Zaťukalo jaro

21. 6. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Ukázka integrovaného bloku ve ŠVP PV rozvíjí výtvarnou fantazii a tvořivost, podporuje získávání vědomostí o přírodě kolem nás i charakteristických znacích ročního období jara a rozvíjí manuální dovednost dětí.
Očekávané výstupy:
  • získat a využívat poznatky o přírodě
  • uplatňovat poznatky a zkušenosti
  • rozvíjet komunikaci a spolupráci
Časový rozsah: 1 den
Věková skupina: 3 - 6 let

Záměry integrovaného bloku

Cílem je vést děti k lásce k přírodě, seznamovat je s novým prostředím, upevňovat jejich tělesnou zdatnost, podporovat kamarádství, toleranci, rozvíjet estetické cítění. Děti se učí vnímat přírodu, která je obklopuje, a je v nich rozvíjen pocit sounáležitosti s ní.

Budeme se snažit rozvíjet zvídavost, zájem a radost dětí z objevovaného. Na prožitky z poznávání květin a stromů v jarní přírodě navážeme dalšími aktivitami. Nabídneme činnosti, tematicky propojené vítáním jara. Děti seznámíme s novými básněmi, říkadly, procvičíme si orientaci v prostoru, sladíme pohyb s rytmem písní o jaru. Při třídění přírodního materiálu si děti zopakují základní matematické pojmy. Prostřednictvím výtvarných a pracovních činností budeme rozvíjet jejich fantazii a tvořivost, při zacházení s nástroji zlepšíme jejich koordinaci ruky a oka. Předpokládáme, že se děti budou těšit z přírodních krás a své zážitky vyjádří slovně, výtvarně, pohybem a dramatickou improvizací.

Hlavní cíle integrovaného bloku:

  • získávání a využívání poznatků o přírodě;
  • uplatňování poznatků a zkušeností;
  • rozvíjení komunikace a spolupráce.

Očekávané kompetence integrovaného bloku:

  • vnímat přírodu všemi smysly;
  • všímat si změn v přírodě a umět je slovně vyjádřit;
  • seznámit se s ročním obdobím - jarem;
  • dokázat koordinovat pohyby s rytmem;
  • vnímat přírodu všemi smysly;
  • ovládat správný úchop kresebného a psacího nástroje;
  • uvědomovat si rytmus;
  • rozšířit si slovní zásobu;
  • uvědomovat si prostorovou orientaci a správně používat příslovce místa;
  • mít přiměřeně k věku rozvinutou hrubou i jemnou motoriku;
  • umět klást otázky a hledat na ně odpovědi;
  • být ohleduplný k druhému, umět spolupracovat ve skupině;
  • být tvořivý, mít rozvinutou fantazii a představivost.
Příprava integrovaného bloku
  • vytvoření myšlenkové mapy pro plánované činnosti;
  • zajištění bezpečnosti dětí při činnostech na zahradě.
Motivace

Součástí záměrů tématu je i rozvíjení sociálních kompetencí sloužících k poznání toho, že jsou mezi námi lidé, kteří jsou nějakým způsobem v životě znevýhodněni (např. nevidí). Proto děti sbírají květy pro dívku Andulku, která nevidí. I když je nevidomá, pozná květy dle jejich vůně, po hmatu. Nevidomou dívku - loutku naučíme, jak uplést z květů věneček.

Vzdělávací nabídka

Místo

  • zahrada MŠ.

Na zahradě MŠ jsou připravena 4 stanoviště. Stanoviště jsou označena dle barev vybraných jarních květů. Děti mají samy nebo po skupinách v libovolném pořadí obejít všechna stanoviště. Ta pro ně nabízejí atraktivní činnosti. Za splnění dané činnosti děti na stanovišti získávají obrázek květu, samotný květ nebo barevnou pentli v barvě daného stanoviště. Děti nasbírají od každé barvy jednu věc (1 žlutá, červená, modrá a zelená barva).

Stanoviště (rozdělena dle barev květů)
  • Žlutá (smetanka lékařská/pampeliška, narcis) - kresba v písku
    Zde si děti s pedagogem procvičí grafomotoriku, uvolnění zápěstí, správné držení psacího nebo kresebného nástroje. Děti si vše procvičují pomocí pohybů prstů v bedýnce s pískem. Prst dítěte nahrazuje kresebný nebo psací nástroj. Činnost postupně graduje, tedy od nejjednodušších tvarů k obtížným. Například rovná čára - vlnovka - ovál - spirála. Děti se také snaží prstem do písku zaznamenat tvar vejce. Vejce představuje symbol jara, znovuzrození. Žlutou barvu zde představuje žloutek a kuře. Děti po splnění činnosti na stanovišti získávají květ smetanky lékařské nebo její obrázek či žlutou pentli. Procvičování básně: báseň "Sluníčko".

    Podívej se, babičko, namaluji sluníčko,
    sluníčko má očka, jak nějaká kočka,
    sluníčko se usmívá a tiše si povídá:
    "Svítím, svítím na stromy, posvítím i na domy,
    svítím také kotěti, nejvíc svítím na děti."

  • Modrá (pomněnka) - chůze na chůdách
    • pohybové činnosti:
      • chůze na dětských chůdách (jejich výška musí být optimální k výšce dítěte);
      • koordinace pohybů, překonání strachu;
    • motivace:
      • přišla velká voda po jarní oblevě a my si nechceme namočit kalhoty;
    • nácvik písně:
      • lidová píseň Holka modrooká;
      • hra na Orfovy nástroje, správné držení hudebního nástroje, udržení rytmu písně;
    • výtvarné aktivity:
      • zachycení pohybu na téma "Holka modrooká, nesedávej u potoka";
      • modelování figury, vyřešení proporcionálních vztahů jednotlivých částí těla;
      • zachycení figury v kresebném seriálu, zachycení myšlenky, rozvíjení fantazie;
    • výtvarný úkol a (nebo) řešený problém:
      • při modelování v práci s materiálem snaha o uvědomění si jednotlivých částí figury, jejich velikostí;
      • zachycení a promítnutí vlastní zkušenosti a představy do kresebného seriálu "Holka modrooká, nesedávej u potoka";
    • klíčová slova:
      • zachycení figury, proporcionální cítění, pohyb, prostředí, čas, představy, vlastní zkušenost, fantazie;
    • druh(y) výtvarné činnosti:
      • modelování lidské postavy;
      • kresba seriálu "Holka modrooká, nesedávej u potoka" - proč holka neměla sedět u potoka a jak její putování dopadlo;
    • technické a realizační prostředky:
      • instrumenty - modelína, fix se silnou stopou;
      • materiály - čtvrtky formát A4.
  • Červená (planá růže)
    Procvičení smyslů čichu a hmatu - děti mají za úkol se zavřenýma očima z pytle vybrat předmět, po hmatu ho identifikovat a popsat ostatním. Děti nesmí říct název předmětu, ale popsat ho jeho vlastnostmi a užitím. Děti po hmatu vyhledávají tzv. ježky. Z pytle, dětského nafukovacího bazénku nebo jiné vhodné nádoby vyberou předmět, který mají svým spoluhráčům popsat tak, aby ho odhalili. V nádobě se nacházejí umělohmotné kuličky a kuličky na masírování dlaně, které připomínají ježka.
    Prostřednictvím frotážování pozorování struktury listu - děti frotážují nejen přírodniny od listů, přes kůru stromů, ale i předměty běžného užití.
    Kalendář přírody, herbář, sběr přírodnin a rostlin a jejich poznávání.

  • Zelená (tráva)
    • lidová píseň "Travička zelená":
      • hra na tělo;
      • hra na Orfovy nástroje, správné držení hudebního nástroje;
      • rytmus;
    • píseň "Uvíjíme věneček":
      • rytmus, rozvoj slovní zásoby, sladění pohybu s hudbou:

        Uvíjíme věneček ze všech našich kytiček.
        Svážeme si do věnečku kvítek, lístek i větvičku.
        Jaké jméno máš?
        Pojď, Ty, mezi nás!

    • zaplétání věnečku pro Andulku:
      • děti představují kytičky;
      • po místnosti chodí zahradník, zpívá píseň a postupně se zastavuje u každého dítěte, které na část písně: "Které jméno máš?" odpoví název libovolné rostliny;
    • dramatizace:
      • děti si vyberou květ, který se pokusí napodobit pohybem;
    • procvičování představivosti:
      • umístění květů v místnosti, prostorová představivost, určování příslovcí místa.

Pomůcky

  • pracovní listy - grafomotorické cvičení;
  • chůdy (optimální k výšce dětí);
  • masírující kuličky;
  • nafukovací dětský bazén nebo jiná vhodná nádoba;
  • obyčejné kuličky;
  • pentle;
  • květy živé nebo jejich obrázky.

Zpětné hodnocení činností dětmi

  • v komunikativním kruhu, kdy děti zaplétají získané květy do věnečku, hodnotí předešlé činnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Nutné pomůcky:

* pracovní listy - grafomotorické cvičení; * chůdy (optimální k výšce dětí); * masírující kuličky; * nafukovací dětský bazén nebo jiná vhodná nádoba; * obyčejné kuličky; * pentle; * květy živé nebo jejich obrázky.