Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Dramatika v mateřské škole: Hry na řešení neobvyklých situací a netradiční vyjadřovací techniky
Odborný článek

Dramatika v mateřské škole: Hry na řešení neobvyklých situací a netradiční vyjadřovací techniky

12. 3. 2012 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Anotace

Inspirativní seriál článků Dramatika v mateřské škole nabízí učitelkám mateřských škol zásobník dramatických her, jednoduše aplikovatelných v každodenní vzdělávací nabídce.

Hry na řešení neobvyklých situací

  1. „Co dělat, když se ztratíme“

Pomůcky: žádné

Vek dětí: 4+

Počet dětí: libovolný

Motivace: Může se nám stát nepříjemná situace, že se svým rodičům někde omylem ztratíme. Pojďme si říct, co v takové situaci dělat.

Cíl: řešit kritickou situaci, umět si poradit

Popis hry: Děti se posadí po obvodu kruhu a paní učitelka navodí určitou situaci. „Představte si, děti, že jste s rodiči v nějakém velkém obchodě, zalíbí se vám tam nějaká hračka, vy se u ní zapomenete. Po chvíli se otočíte a nikde vaše rodiče nevidíte. Jak se v takové situaci zachováte, co uděláte?“ Nejprve necháme děti, aby samy hledaly řešení této situace, a poté je vhodně kladenými otázkami navádíme správným směrem. „Na koho se v této situaci můžete obrátit? Kdo vám může pomoci?" aj.

  1. „Potápějící se loď“

Pomůcky: kostky, stavebnice, židličky

Vek dětí: 5+

Počet dětí: libovolný

Motivace: Jedeme lodí na výlet? Připravte se, vyplouváme.

Cíl: řešení neobvyklých situací

Popis hry: Děti si postaví z kostek, stavebnice a židliček výletní zaoceánskou loď. Samy si určí, kdo bude kapitán, kdo posádka a kdo cestující. Loď vyplula a lidé na lodi dělají různé věci (opalují se, prochází se po palubě, hrají hry apod.). Najednou se přiženou mraky a začne pořádná mořská bouře. Cestující se snaží na lodi ukrýt před bouří. Najednou loď narazí na útesy a začne se potápět. Co v takové situaci uděláme? Jak se zachráním? Po hře se posadíme po obvodu kruhu a povídáme si o vzniklé situaci.

  1. „Létající balón“

Pomůcky: žádné

Vek dětí: 4+

Počet dětí: libovolný

Motivace: V dřívějších dobách, kdy ještě nelétala letadla, přepravovali se lidé na větší vzdálenosti balónem. Jak takový let vypadal?

Cíl: improvizace, řešení nenadálých situací

Popis hry: Děti se pohybují po prostoru a mávají rukama (předvádějí let balónem). Při tom popisují, co vše je z balónu dole na zemi, ale i ve vzduchu vidět. Najednou se přižene silný vítr a balón je neovladatelný a nekontrolovaně se řítí k zemi. Jak děti vyřeší tuto situaci? Necháme děti vyřešit situaci samy. Posléze společně celou situaci vyhodnotíme a popovídáme si o ní.

 

Netradiční vyjadřovací techniky

  1. „Pantomima“

Pomůcky: žádné

Vek dětí: 4+

Počet dětí: libovolný

Motivace: Už jste si někdy hráli se svým tělem? Teď to můžete zkusit.

Cíl: Improvizace, vyjádření děje pohybem

Popis hry: Posadíme se s dětmi po obvodu kruhu. Začneme dětem vyprávět o těle a děti přitom hýbají končetinami a mimickými svaly (usmíváme se, mračíme se, zlobíme se). Děti předvádějí jednoduché, předem určené činnosti (jízda na koni, střelba z luku, šití bot, zametání chodníku aj.). Každé dítě si pak vymyslí nějakou jednoduchou činnost, kterou pantomimicky předvede, a ostatní se snaží uhodnout, o jakou činnost se jedná.

  1. „Cirkus“

Pomůcky: provaz na vyznačení šapita

Vek dětí: 4+

Počet dětí: libovolný

Motivace: pojďte s námi do cirkusu

Cíl: improvizace, fantazie

Popis hry: Děti si mezi sebou určí jednoho, který bude mít roli ředitele cirkusu. Provazem vyznačíme šapitó a ředitel cirkusu si bude zvát jednotlivé děti, které mu budou nabízet svoje služby. Jedno dítě se nabídne jako tygr a předvede v šapitó, co dovede. Další dítě předvede klauna, další opici atd. Na závěr si s dětmi popovídáme o předvedených rolích, co se jim na nich líbilo a jaké role by si zahrály příště.

Závěr

 
Při hře „Let balónem“ děti úžasně vyřešily krizovou situaci a při pádu balónu si začaly nasazovat padáky. Tyto hry jsem si nastřádal z lekcí tvořivé dramatiky při naší MŠ, posléze jsem si je upravil k danému tématu a aplikoval přímo v práci s dětmi. Inspiraci jsem také čerpal z přednášek tvořivé dramatiky na vysoké škole. Všechny hry tyto dramatické hry se mi v mé praxi učitele mateřské školy velmi osvědčily a mohu je vše učitelkám doporučit.


Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
12. 3. 2012
Článek obsahuje zajímavé náměty a hry pro práci v MŠ. Náměty jsou vhodné pro dětí od 3 - 6 let.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

provaz, kostky, stavebnice, židličky, kouzelná hůlka, dláto (proutek, dřívko apod.), šátky, stuhy, papír, nádoba s vodou, dřívka, dvě lžičky aj., dětské peníze, prodejní pult nebo stolek