Tento integrovaný blok byl realizován od října jako volné pokračování předchozího bloku motivovaného hračkou - medvídkem. Předchozí blok byl zaměřený zejména na získávání sociálních dovedností, které jsme chtěli dál posilovat a rozvíjet. Základní téma jsme se snažili rozvinout tak, aby nabízené činnosti vedly děti k poznávání a přemýšlení, posilování a kultivování vzájemných vztahů, toleranci a ohleduplnosti.
Pomůcky a prostředky - hračky, stavebnice, pracovní listy, časopisy, knížky o zvířatech, výtvarný a pracovní materiál
Pro nás je méďa, medvídek, někdo říká Míša, roztomilé zvířátko. Ve skutečnosti je medvěd dravé zvíře, ze kterého jde strach, protože dorůstá až 10 metráků hmotnosti a délky až tří metrů. Medvěd hnědý spolu s ledním medvědem patří mezi největší suchozemské šelmy. Živí se rostlinami, trávou, kořínky, bobulemi, ořechy, medem, pochutná si i na rybách. Ze všeho nejraději má sladkosti, třeba med. Lední medvědi si umí ulovit tuleně, ryby a jiné mořské živočichy. Pandy jedí jen bambusové výhonky, protože tam, kde žijí, nic jiného neroste. Medvěd hnědý nemusí být vždycky hnědý, tak jak ho známe. Může být světle hnědý, šedohnědý až šedivý. Do skupiny medvědovitých patří osm druhů medvědů: baribal, hnědý, pyskatý, brýlatý, malajský, kterému se říká také medový, lední, ušatý, a panda. Maňásek ukazuje dětem mapu světa, na které jsou vyznačena místa, kde žijí medvědi. U nás žije medvěd hnědý, brtník, na kterého se pojedeme podívat.
Děti si všímají prostředí, ve kterém medvědi žijí, pozorují vzhled, chování, chůzi medvědů, způsob života, navzájem si sdělují své postřehy a poznatky.
1. Obrázek |
2. Obrázek |
Využití předchozích zkušeností k upřesnění získaných znalostí, procvičení paměti, nacházení souvislostí, vyjadřování
Děti si vzájemně radí, doplňují se ve vyprávění, sdělují si názory a zkušenosti, vzpomínají, čím ošetřovatelka krmila medvědy, jak si medvěd přihrnoval tlapou jablko, jak si pochutnával na hlávce salátu.
3. Obrázek |
4. den
Otázky:
4. Obrázek |
5. Obrázek |
5. den
Houpy, houpy, houpy,
co si méďa koupí?
Koupí si on za kačku
dlouhatánskou klouzačku.
Popis hry - děti utvoří kruh, určené dítě je uprostřed, představuje medvěda. Děti se drží za ruce, chodí v rytmu říkanky:
Po zahradě chodí medvěd, veliký a huňatý
ukaž, ukaž, co dovedeš, ty medvídku chlupatý.
Dítě uprostřed předvede nějaký cvik a ostatní ho opakují. Pro začátek je vhodné vybírat děti, které již mají určitou zásobu cviků, případně si pohyby vymýšlí.
Popis hry - určené dítě říká říkanku a současně si vybírá tři děti, které se chytí za ruce. Po skončení říkanky se pustí a hledají si další trojici. Hra končí tím, že říkanku říkají všechny děti a nikdo nezůstane sám.
6. Obrázek |
7. den
Otázka - Přemýšlejte, čím se liší náš plyšový medvídek od opravdického medvěda?
Odpovědi dětí:
Plyšový medvídek nejí jablíčka, není živý, je vycpaný, nepije vodu, neumí chodit, nemá zuby, nemá drápy, neumí plavat, nežije v lese ani v ZOO, neumí spát, můžeme se ho dotýkat, můžeme se s ním mazlit.
Skutečný medvěd má zuby, umí chodit, pije vodu, není vycpaný, leze po stromech, žere jablka, má opravdické chlupy, má srdce, nemůžeme ho hladit ani se s ním mazlit, může se koupat, je živý.
Své myšlenky a poznatky děti zakreslují na společný arch papíru.
Děti sedí v kruhu a hodnotí, zda se projekt povedl, co se jim líbilo, co jsme řešili a proč, co jsme se dozvěděli, co jim vadilo, z čeho měly radost, co se naučily. Připomeneme si předchozí projekt. Děti srovnávají, hodnotí, co se jim víc líbilo.
Integrovaný chlapec má stále větší potřebu navazovat kontakty s dětmi, snaží se děti napodobovat. Dokáže rozlišit části těla, ukázat, kde má medvěd oči, pusu, ucho, tlapky a čepici.
Nová poznání, aplikace poznatků, návyků a zkušeností podpořila sebedůvěru dětí, zlepšily se vztahy mezi dětmi, začaly si uvědomovat své možnosti.
Na závěr se s dětmi rozloučí i maňásek medvídek, poděkuje dětem, že ho pokaždé uklidily na správné místo.
Medvíďata. Ostrava: Anagram, 2002. ISBN 80-86331-84-9.
Zábavný blok předškoláka 2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-063-1.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.