Odborný článek

Čarodějnický rej

21. 4. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Nikola Janotová

Anotace

Pálení čarodějnic se stalo v naší mateřské škole tradicí. Oslavu tohoto živého zvyku prožíváme společně s dětmi, rodiči a zaměstnanci MŠ.

Materiální a technické zabezpečení:
  • spolupráci s rodinou - využití odpadového materiálu pro výtvarné čarování
  • publikace na téma strašidla, kouzla, čarodějnice a encyklopedie o hmyzu
  • přírodní materiál - ze školní zahrady (větvičky, šišky, listí, kamínky apod.)
  • bezpečné ohniště s roštem na opékání
  • odměny a občerstvení - částečně z prostředků školy, sdružení rodičů a sponzorů
Společné hry a činnosti všech tříd mateřské školy realizované v „čarodějném týdnu":
  • maminky dětem připravily kostýmky čarodějů a čarodějnic, po celý čarodějnický týden se děti převlékaly do kostýmů
  • byla vyhlášena soutěž v přehlídce kostýmů v rámci školy při vyvrcholení akce „Pálení čarodějnic a zla".
  • vyhlásili jsme soutěž „O nejkrásnější doma vyrobenou čarodějnici" (lze realizovat v rámci spolupráce školy s rodinou v EKO dílně v MŠ)
  • třídy, které se účastnily projektu, se naučily písničku „O bábě" (viz příloha).
Návrhy činností

Téma jsme využili pro společné setkání rodičů a dětí ve škole ve společné EKO dílně. Maminky s dětmi vyrobily v „rodinném týmu" čarodějnice. Na jejich výrobu byl použit odpadový a zbytkový materiál - PET láhve, plechovky, textil, zbytky kůže, provázky, letáky, krepový papír, větve, listí atd. Děti se seznamovaly s názvy použitých materiálů a s jejich likvidováním. Hotové výrobky byly vyvěšeny ve vestibulu školy - zájemci pomáhali porotě hlasovat na připravených lístcích, které čarodějnice, čaroděj nebo strašidlo jsou nejkrásnější. Vyvěsili jsme si loutkovou čarodějku ve třídě. Z látkových barevných kostek a Polikarpovy stavebnice děti společně postavily v prostoru třídy dům pro čarodějku Dorku.

Společnou činnost jsme začali četbou pohádky z knihy Čarodějka Dorka (Jennifer Jordan). Příběh byl přerušen v momentě, kdy čarodějka Dorka na střeše domu vidí lidi a zvířata, jak si navzájem slovně i fyzicky ubližují. Děti postupně říkaly, co se jim nelíbí, vzaly si připravený bílý papír (A4) a toto své „zlo" vypustily - pošeptaly (neslušná slova, různé formy ubližování, špatného chování - krádež, trucování) a zabalily do papíru, připevnily na větvičku, podvázaly pevně provázkem, aby zlo neuteklo. Větvičky s uvězněným zlem jsme umístili do květináče, abychom měli na paměti, jak se správně chovat. Povídali jsme si o tom, jak se k sobě chováme, jak lze vztah mezi přáteli upevnit. Poté jsme příběh dočetli do konce - čarodějka umí všelijaké čáry a kouzla, ale skoro vždycky je poplete. Je hodná, svými kouzly nikomu neubližuje.

Smyslové hry, které jsme si hráli:

SLUCHOVÁ: Připravili jsme si různé předměty a rytmické a melodické nástroje - papír, skleničku, hřebík a pokličky, triangl, klavír, flétnu, zvonkohru. Společně jsme vytvářeli zvuky a tóny, slovně vyjadřovali pocity ze slyšeného - který zvuk je nám příjemný a který naopak nepříjemný. Také jsme odhadovali, jak zvuk vzniká a co může znamenat (kopnutí, plesknutí).

PANTOMIMA: Jak bychom se měli a naopak neměli chovat (využití motivačního textu z knihy Jennifer Jordan Čarodějka Dorka.

ČICHOVÁ - VAŘÍME LEKTVAR: Některé čarodějnice uměly zahánět nemoci, vařily různé lektvary. Do misek jsme nasypali dětem známé druhy koření. Nejdříve jsme ho pojmenovali (děti rozlišovaly nejen podle vzhledu, ale také podle typické vůně) - pepř, skořice, sůl, kmín, hřebíček. Přikryli jsme oči a hádali podle vůně, jaké koření dává Dorka do lektvaru. Poté jsme vymýšleli kouzelné formule a proti jaké nemoci (zlu) lektvar uvaříme. Nakonec děti koření smíchaly do hrnce, zalily teplou vodou, promíchaly (voní - nevoní?).

PAVOUK ČARODĚJKY DORKY: Z Polikarpovy stavebnice jsme vytvořili rám, pomocí provázku natáhli osnovu a proplétáním stužky vytvořili pavučinu. Ze skořápky a drátků jsme sestavili pavouky, které jsme pověsili na pavučinu a vystavili ve vestibulu MŠ. Prohlíželi jsme encyklopedie a odborné knihy o hmyzu, o pavoucích a broucích, které jsme poznávali a pojmenovávali.

GRAFOMOTORICKÉ HRY:

Pavouk Pepík (N. Janotová)

Pavouk Pepík spřádá nitky,
vedle krásné žluté kytky.
Plete, plete pavučinku
Pro pavoučka Karolínku."

  • kreslíme pavouka uhlem na formát papíru A4 v rytmu říkanky
  • Pavučina: papír formátu A4 + tužka: vodorovné linky - spojování bodů
  • procvičovali jsme koordinaci ruka - oko, uvolněné tahy ruky, správné držení kreslícího materiálu
  • hotové pavoučky jsme vystavili na nástěnku

GYMNASTIKA MLUVIDEL A DECHOVÁ CVIČENÍ:

  • Dorka letí na koštěti - dlouhý nádech nosem, výdech pusou- fííííííííííííííí (nezvedáme přitom ramena)
  • Horký buřtík - nádech nosem, výdech pusou - au fu fu fu fu fu (vyrážet po slabikách)

ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ: Procvičovali jsme „L" ve výslovnosti slov - letí, létá, léto, lup, lupe, lupa, louka, les, kolo, postel, pila, lýko, chvíle, mléko apod. s hlasovou modulací. Na jeden nádech - „ABRAKADABRAKA ELCEPELCE KOTRMELCE".

LEXIKON KOUZEL: Přeložili jsme papír formátu A3 - kreslili pastelkami:

  • čarodějku Dorku
  • sebe převlečené za čaroděje
  • různé typy strašidel dle jejich výskytu a povahových vlastností

HRY NA ZAHRADĚ:

  • lektvary z přírodnin
  • koště pro čarodějku Dorku
  • závod - let na koštěti, zdolávání opičí dráhy
  • z provazové prolézačky jsme vytvořili dům čarodějky Dorky
  • výtvarné ztvárnění zážitků křídami

Vyvrcholením čarodějnického reje bylo společné setkání při „pálení čarodějnic" na školní zahradě. Převlečení provozní zaměstnanci byli naší porotou. Vybrali nejkrásnější strašidla a čarodějnice, spočítali hlasy z krabiček ve vestibulu školy. Napsali diplomy, připravili ceny pro vítěze i pohoštění pro všechny.

Hlavní čarodějka (ředitelka školy) přivítala děti. Spálili jsme všechno zlo, které bylo zavázané v papírech. Všichni jsme si zazpívali písničku „O bábě". Hlavní čarodějka vyhlásila vítěze soutěží. Odměnu samozřejmě dostaly všechny děti. Na řadu přišlo opékání vuřtů a občerstvení. Na závěr nesměl chybět rej čarodějnic a strašidel.

Všechny hry a činnosti děti velmi emotivně prožívaly. Čarodějnický rej se stal pro naši MŠ tradicí, při které se scházíme s rodiči, dětmi a všemi pracovníky MŠ.

Použitá literatura:

KAFOMET: Přichází jaro - Morena. TC-007,4
JORDAN, J.: Dobrodružství čarodějky Dorky. Bratislava: Junior 1993. ISBN 80-7146-054-0.
SVOJTKA&Co. Nakladatelství: Encyklopedie Hmyz. 2007. ISBN 80-7352-703-0.
Kolektiv autorů: Svět kolem nás. Státní nakladatelství dětské knihy. Praha, 1963.

DVPP:

Doc. PhDr. Eva Jeníčková - Relaxace a uvolňovací cvičení
MUDr. Eva Čadková - Dechová gymnastika

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
419.92 kB
PDF
příloha č. 1

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí