Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Pohádková rodina

Ikona zkusenostIkona kratkodobe
Autor: Bc. Radmila Michlíčková
Anotace: Příspěvek nabízí praktické hry, činnosti a aktivity, které dětem umožňují setkání s pohádkovou rodinou, a to prostřednictvím veršované pohádky.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  2. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  3. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Sebepojetí, city, vůle » být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » domluvit se slovy i gesty, improvizovat
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální
Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí
Klíčová slova: osobnostní a sociální výchova, rodina, imaginární svět

Cíl výuky:

  • Prostřednictvím pohádky (pohádkové rodiny) rozvíjet fantazii a představivost. 
  • Rozvíjet komunikativní dovednosti (verbální i neverbální). 
  • Rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách.   
  • Získávat povědomí o vlastní sounáležitosti se světem.  

Text článku:

Integrovaný blok: Rozhlédni se tu i tam, uvidíš, že nejsi sám

Tematický celek: Rodina

Dílčí téma: Pohádková rodina

Věk: 4–6 let

Pomůcky: viz hry, činnosti a aktivity

Didaktické prostředky: leporelo – HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov. Praha : Albatros, 1984. Demonstrační obrázky, Grafie, 2006. II. Volně žijící živočichové. ISBN 80-902560-0-7. LOGICO PICCOLO, Praha : Mutabene, 2009. Prvouka – Domácí a lesní zvířata. ISBN 80-86745-17-1. 

Motivace

Rozhlédni se tu a tam,
uvidíš, že nejsi sám.
Všude je tvůj velký svět,
pojď si o něm vyprávět.

Povíme si pohádku,
třeba o tom zvířátku.
Nakreslíme sluníčko,
trávu, kytky, jablíčko. 

Jsme tu všichni kamarádi,
všichni se tu máme rádi.

  • plyšové sluníčko nám vypráví pohádku

„Dobrý den, milé děti. Dnes vám povím pohádku. Pohádku o babičce a dědečkovi, kteří žili v domečku, na okraji lesa. Žili spokojeně, ale přeci jen jim někdy bylo trošku smutno. Jednou v zimě se přihodilo něco nevídaného.“

společné hry, činnosti a aktivity

  • seznamujeme se s veršovanou pohádkou (HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov)   
  • vedeme rozhovor o obsahu pohádky
  • cvičíme s říkankou Domeček

DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. s. 88.   

  • jednoduše charakterizujeme vzhled a způsob života zajíce, veverky, lišky
  • rytmizujeme říkanku Běžela liška, s doprovodem na hůlky; naleznete na http://www.predskolaci.cz/?p=2113
  • hrajeme hru Na zajíčka

MIŠURCOVÁ, V. Hry se zpěvem. s. 36.     

  • učíme se charakterizovat vzhled a způsob života kachny, srny, kňoura, kamzíka a daňka
  • získáváme encyklopedické informace o zvířatech z pohádky, naleznete na www.wikipedia.cz
  • vystřihujeme, nalepujeme a malujeme společný obraz pohádky Jak zvířátka našla domov
Jak zvířátka našla domov
1. Jak zvířátka našla domov
Autor díla: Bc. Radmila Michlíčková

hry, činnosti a aktivity skupinové, individuální

JAZYKOVÉ

  • před zrcadlem si procvičujeme mluvidla „řeč zvířat“ (kachna, kňour)
  • hrajeme hru Hádanky v obrázcích – otoč obrázek a vymysli hádanku    
  • vymýšlíme improvizovaný rozhovor „zajíc potkal veverku“  
  • popisujeme obrázky – Co vidím na obrázku? (leporelo veršované pohádky)
  • procvičujeme názvy méně známých zvířat – kňour, kamzík, daněk; učíme se pojmenovat samce, samici, mládě  
  • hrajeme sluchovou hru Hledej cestu k domečku (dítě jde se zavázanýma očima za zvukem zvonečku)
  • hrajeme slovní fotbal (využíváme první písmeno zvířete z pohádky Z, S, V, L, K, D)
  • vymýšlíme labyrint „Cesta k domečku?“ – nejkratší, nejdelší, jednoduchá bez překážek, náročná s překážkami (švihadla, lana, provázky, TV překážky)

LOGICKO-MATEMATICKÉ

  • pracujeme s pracovním listem (zakresli nejkratší x nejdelší cestu k domečku)
  • skládáme a nalepujeme puzzle zvířat z pohádky (rozstříhané obrázky zvířat, výkresy, lepidla)
  • starší děti pracují s didaktickou pomůckou LOGICO PICCOLO – Domácí a lesní zvířata
  • třídíme demonstrační obrázky II. Volně žijící živočichové – „vyber zvířata z pohádky“   
  • posloupně řadíme obrázky zvířat „kdo přišel k domečku první, druhý, ... poslední“

PROSTOROVÉ

  • stavíme domeček babičky a dědečka (velká dřevěná průlezka, bílá prostěradla; dřevěné kostky na kachlová kamna)
  • vystřihujeme sněhové vločky, stříháme podle čáry stromy, zvířata (šablony)  
  • malujeme, kreslíme – stromy, vločky, zvířata a postavy z pohádky
  • ze slaného těsta modelujeme zajíce
  • uvolňujeme zápěstí ruky v grafickém cviku = svislé nebo vodorovné vlnky „kňour běhá mezi stromy“, oblouky „veverka skáče ze stromu na strom“
  • vyrábíme si plošné loutky  
  • vyrábíme leporelo – kreslíme, vystřihujeme, lepíme
leporelo
2. leporelo
Autor díla: Bc. Radmila Michlíčková

HUDEBNÍ

  • JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 217, s klavírem procvičujeme píseň Zajíček
  • ZRNA, F. a kol. Zpěvník pro mateřské školy. s. 79, hrajeme si s flétničkou (zobcovou flétnou) a písní Sedí liška pod dubem
  • učíme se píseň Veverka, pohybově ji ztvárňujeme, JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 248  
  • hrajeme si s písní Veverky, HANUŠ, J. KALABIS, V. Skřivánek. s.74
  • veverky se smějí „šibalsky“ – doprovázíme na hůlky 
  • veverky se smějí „mile, líbezně“ – doprovázíme na zvonkohru
  • veverky jsou „rozchechtané“ – doprovázíme na rumba koule

TĚLESNĚ KINESTETICKÉ

  • pohybově improvizujeme říkanku Domeček, DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. s. 88
  • hrajeme si na zvířátka – cvičíme s hudbou
  • cvičíme na žebřinách „veverky v lese“ (vylézáme/přelézáme/slézáme/seskakujeme na měkkou podložku)
  • relaxujeme „u kamen v domečku jako zvířátka z pohádky“ (relaxační hudba, přehrávač) 
  • procvičujeme mazurku v páru na píseň Měla babka, čtyři jabka

ZRNA, F. a kol. Zpěvník pro mateřské školy. s. 131

DRAMATICKÉ

  • LADA, J. Bajky, hledáme poučení v bajkách
  • HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov, dramatizujeme veršovanou pohádku (s čepičkami)
  • hrajeme si divadlo s plošnými loutkami   
  • strojíme se, chystáme se na „setkání zvířátek“; učíme „srdečné pozvání“  

Lištičko, lištičko,                   
zajdi k nám na slovíčko.
Obleč hezkou blůzičku,
sejdeme se v domečku.  

(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)

  • úvodní oslovení obměňujeme podle výběru zvířete

Veveřičko, veveřičko...
Zaječko, zaječko...

hry, činnosti a aktivity pro pobyt venku

  •  „kreslíme“ jedním tahem do sněhu (smrk, zajíc)
  • „otiskujeme“ do sněhu (stopy zvířat)
  • dramatizujeme pohádku v prostředí lesa  
  • pečujeme o lesní zvířata – do krmelce neseme ořechy, kaštany, žaludy
  • sypeme ptáčkům do budky  
  • procvičujeme chůzi v hlubokém sněhu; srovnáváme, jak se skáče zajíci x jak se jde daňkovi

Reflexe:

Dílčí téma zaměřené na pohádkovou rodinu bylo dětem velmi příjemné. Samotná ústřední pohádka děti motivovala ke spontánnímu získávání nových znalostí a zkušeností. Všechny nabízené hry, činnosti a aktivity byly přiměřené věku i individuálním zvláštnostem dětí. 

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Rodina.

Ostatní články seriálu:

Citace a použitá literatura:
[1] - DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti v MŠ. 2006. [cit. 2012-05-10].  
[2] - HANUŠ, J.; KALABIS, V. Skřivánek. 1980. [cit. 2012-05-10].  
[3] - HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov. 1984. [cit. 2012-05-10].  
[4] - JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. 1986. [cit. 2012-05-10].  
[5] - LADA, J. Bajky. 2007. [cit. 2012-05-10].  
[6] - MIŠURCOVÁ, V. Hry se zpěvem. 1964. [cit. 2012-05-10].  
[7] - ZRNA, F. Zpěvník pro mateřské školy. 1954. [cit. 2012-05-10].  
[8] - Předškoláci. [cit. 2012-3-16]. Dostupný z WWW: [http://www.predskolaci.cz/?p=2113 ].  
[9] - Wikipedie. [cit. 2012-3-16]. Dostupný z WWW: [www.wikipedia.cz ].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 10. 05. 2012
Zobrazeno: 35456krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3.6667

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MICHLÍČKOVÁ, Radmila. Pohádková rodina . Metodický portál: Články [online]. 10. 05. 2012, [cit. 2019-03-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PNE/15497/POHADKOVA-RODINA.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 10. 05. 2012 09:49
Článek je pěkný, inspirativní. Autorka pracuje se všemi oblastmi RVP PV.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.