
Klubíčka přátelství


Naše školka, školička,
pěkná je jak písnička.
Máme se v ní všichni rádi,
v ní jsou děti kamarádi.
Činnosti, které nás provázejí během roku
V rámci třídy
- vytváření třídních pravidel vzájemné dohody a pohody zajímavou a poutavou formou, jejich dodržování
- zařazování hodnotících kruhů – hodnocení výtvarných prací, toho, co se dnes stalo, co děti zažily, navozování diskuse o problému, jeho řešení
- pomoc mladším, pomalejším kamarádům, při oblékání v šatně, na lehátku
- pomoc kamarádovi při stolování, úklidu nádobí, rada
- pomoc kamarádovi se stavbou, skládačkou, s úklidem hraček apod.
- řešení konfliktů a problémů vzájemnou dohodou
- hodnotíme kladně spontánní poděkování, prosbu, pomoc, pozdrav
- kreslení obrázků pro nemocné kamarády, při pobytu venku vhodit do jeho poštovní schránky
- povídáme si o dětech z dětských domovů, z jiných zemí, prohlížíme knihy a obrazový materiál
- pozorování chování druhých – odsuzování, oceňování
- vyřizování vzkazů
- cvičení ve dvojicích, družstvech
V rámci školky
Činnosti vedou k propojení vnitřního světa tříd v mateřské škole, bližšího poznání.
- společné akce pořádané školkou: vystoupení dětí, vynášení Morany, divadelní představení, výstavy, společné výlety
- společné hry na pískovišti
- společné činnosti a program na zahradě – zimní projekt, sáňkování
- návštěvy všech "školáků" v základní škole
- společné adventní zpívání u stromečku
- spojování dětí na vycházky
- společné spaní ve třídě
- návštěva učitelek a dětí v jiných třídách – začátek školního roku – prohlídky školky
- návštěva dětí z jiné třídy po vánoční nadílce – prohlídka dárků od Ježíška
- zastupování nepřítomné učitelky ve třídě
Navrhované činnosti
Interakční hry:
Umíme si pomoci – povídáme si o přátelství, o pomoci tomu, kdo pomoc potřebuje. Navodíme situaci, která se může přihodit. Tvůj kamarád pláče. Co uděláš? A jak pomůžeš kamarádovi, když sám na pomoc nestačíš? Pomůžeš i cizímu člověku? Jak se zachováš a proč?
Získáme představu o tom, co je přátelská pomoc a jaké chování do ní nepatří. Víme, že se můžeme v nesnázích vždy obrátit na paní učitelku, rodiče a rodinné příslušníky. Zároveň ale víme o nebezpečí před cizími lidmi.
- Kamarádi – "Našel jsem si kamaráda, ať si sedne vedle mne“ – zdůvodnění proč zrovna on.
- Z očí do očí, k sobě zády, obličejem, hledej jiného kamaráda apod. – reakce na signál, znalost těla.
- Tajná přátelství – pomoc tajně zvolenému kamarádovi.
- Jak mě vidí děti, udělujeme kolečko příslušné barvy, která znamená předem dohodnutou vlastnost, diskuse – odhadujeme a odhalujeme klady a přednosti kamaráda.
- Vadí Nevadí – odhadnout co mi vadí, co mě trápí, co chci zlepšit.
- Jakou barvu má radost – výrazy v obličeji – obrázky, barvy, nálady.
- Klubíčka a koťátka – hry s klubíčkem.
Prosociální hry:
- Žili byli dva pánové – Ejchuchu a Achich – jak je poznáme, jak se chovali, předvádíme, prožíváme náladu, přemýšlíme, co mají na sobě, jak vypadají před zrcadlem, vymýšlení příběhů, pohádek (rozlišujeme základní polaritu v pocitech, obě pocitové roviny jsou v pořádku).
- Náladové karty – čtvrtka rozdělena na čtyři díly, nakresleny smajlíci: radost, smutek, strach, vztek, dokreslujeme pokoj, jaké použijeme barvy, rozhovor o pocitech, kdy jsem byl vzteklý, smutný apod.
- Maminka a mláďátko – dvojice se hledají pomocí zvuků (i se zavázanýma očima).
Seznamovací hry:
- Kutálej se, korálku, kutálej, kamaráda pro mě vyhledej! – jména.
- Koulení míče – míč se jmenuje Ahoj, posílání kamarádovi – pozdrav.
- Klubíčko – posíláme klubko a navazujeme přátelství, vytváříme pavučinku.
- Na slimáky – hra ve dvojicích, na signál se spojí určenou částí těla.
- Tichá voda – poznáváme kamaráda hmatem
O perníkové chaloupce aneb Kdo za to může?
- rozdělení rolí
- dramatizace pohádky
- komentáře a otázky k příběhu, proč?
- Bylo to tak správné?
- výtvarná činnost
- reflexe
Vyprávění pohádky o Budulíkovi
- narativní (vypravěčská) pantomima
- vyprávění a poslech pohádky
- diskuse – Kdy bylo Budulínkovi nejhůře? Kdy měl největší strach? Radost?
Barevné kamínky - jak se cítíme:
(Přikrylová Milada Plus s. r. o.)
Soubor obrázků je určen pro skupinové a individuální činnosti. Naším záměrem je utváření vztahů dítěte k jinému dítěti, vzájemná komunikace, posilování prosociálních vztahů, postojů, vyjádření emocí a nálad.
Říkanka – Jak se cítíme
Jak se dneska cítíme,
proč se někdy zlobíme?
A proč máme slzičky,
jsme jen malé dětičky.
A kdo není miminko,
nevzteká se, maminko,
pěkným slůvkem požádá,
a co chce, pak vždycky má.
Šťastné ruce – Ve školce každý den používáme ruce. Dají se však používat hezky? Rukama tleskáme, jemně se dotýkáme ostatních, podáváme si hračky, máváme na pozdrav. Uděláme si obrysy rukou, vybarvíme. V komunitním kruhu si povídáme o nějakém hezkém způsobu používání rukou. Můžeme si vymyslet i nějaké smluvené signály.
Kouzelníkova zahrádka – děti na hudbu tancují, chodí po zahrádce, přerušení hudby – zakletí kouzelníkem, vysvobození – pohlazením.
Kouzené království – král chodí v kruhu dětí, každý u koho se zastaví, musí mu říci něco hezkého, usmát se na něj apod., lze vyměnit krále za další děti.
Kreslíme pocit – radost, radost kamaráda, veselost, smutek, strach, úzkost, křik apod.
Říkanka:
Tleskni vpředu, tleskni vzadu, dám ti jednu dobrou radu.
Na svět se jen usmívej, dobré věci lidem přej!
Stopovaná – dvě domluvené třídy, dopisy, plnění úkolů, hledání kamarádů a pokladu.
Výroba dárku pro jinou třídu – překvapení.
Pozvání na karnevalovou přehlídku – návštěva jiné třídy, společné hry, tanec, zábava, příprava pohoštění pro kamarády nebo rodiče.
Práce s CD Pastelka – píseň „Namaluj" – při poslechu písničky děti vnímají text a poté kreslí cokoli podle nálad – co je trápí, z čeho mají strach, radost, co je těší apod. Povídáme si nad obrázky, jak kamarádovi lze pomoci a vyřešit jeho případný problém.
Ať jsme všichni kamarádi,
ať se máme všichni rádi,
ať je krásně na světě,
na té modré planetě.
Zobrazeno: 20352krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo


Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.