Výtvarný úkol - pomocí kresby pastelkou vyjádřit svůj vlastní zážitek
Technika - kresba pastelkou
Pomůcky
děti: papír formátu A3, pastelky
učitelka: klavír, atlas hub, fotografie podzimního lesa
Dítě a jeho tělo:
Dítě a jeho psychika:
Dítě a ten druhý:
Dítě a společnost:
Dítě a svět:
Motivace
Samotné práci předchází vycházka do lesa, spojená s hledáním a sbíráním hub. Naučíme se písničku Hádaly se houby, popovídáme v komunitním kruhu o zážitcích z vycházky, vlastní zkušenosti dětí se sběrem hub. Ukázka obrázku podzimního lesa, při hrách prohlížení atlasu hub.
Zadání, vlastní práce
Vzpomeňte si, jak jsme byli v lese na houbách, nebo jak jste byli v lese s rodiči. Jak jste houby hledali, jak vypadaly, co jste měli s sebou?
Vlastní práce dětí - po skupinkách v průběhu celého dopoledne, případně více dní dle zájmu dětí.
Hodnocení:
Technika:
Pomůcky
děti: čtvrtka čtvercového formátu, temperové barvy (červená, žlutá, hnědá, oranžová), štětec, černá tuš, brčko, špejle
učitelka: voda, velký štětec, hudební nahrávka - A.Dvořák, Rej skřítků
Dítě a jeho tělo:
Dítě a jeho psychika:
Dítě a společnost:
Dítě a svět:
Motivace
Práci předchází několik vycházek do podzimní přírody, spojené s pozorováním barev v přírodě. Které barvy se dětem líbí a proč? Poté následuje první část práce - zapouštění barev do vlhkého podkladu.
Pře prací s tuší si opět povídáme o lese. Kdo v něm žije? Pustíme dětem skladbu Rej skřítků, neříkáme název, děti zkoušejí samy vymyslet, co jim hudba připomíná. Viděl už někdo lesního skřítka? Jak asi vypadá a co dělá? Zkusíme si skřítka nakreslit?
Zadání, vlastní práce
První část - zapouštění barev; vzpomeneme si na barvy z podzimní přírody, zopakujeme jejich názvy. Učitelka natře dětem čtvrtku vodou, děti tvoří barevné skvrny. Upozorníme na nutnost pracovat rychle. Necháme zaschnout.
Druhá část - skřítek. Rozdáme brčka a zkoušíme do nich foukat. Pokusíme se rozfoukat skvrnu z tuše pomocí brčka (menším dětem to činí potíže, je lépe rozfoukávat bez brčka). Podíváme se, co nám ze skvrny vzniklo, hledáme různé části těla, které by mohly tvořit skřítka. Dle fantazie dokreslíme skřítka špejlí namáčenou v tuši. Svého skřítka pojmenujeme.
Hodnocení:
Výtvarný úkol:
Technika:
Pomůcky
děti: velká čtvrtka, vodové barvy, štětec, papírová šablona, temperové barvy, nůžky
učitelka: voda, velký štětec, kniha s obrázky různých stromů, klavír
Dítě a jeho tělo:
Dítě a jeho psychika:
Dítě a ten druhý:
Dítě a společnost:
Dítě a svět:
Motivace
Návštěva podzimního lesa. Písnička V lese je krásně (nebo jiná píseň či báseň o lese). Popovídáme si o lese a o stromech na podzim. Jsou všechny stejné? Ukážeme rozdíly mezi jehličnatými a listnatými stromy. Obrázek jehličnatého lesa - i na podzim jsou stromy zelené. Ale jak to vypadá pod stromy (po návštěvě lesa zjistíme, že zem je barevná.)
Zadání
Pracovat budeme po skupinkách, malé děti budou zapouštět barvu (k dispozici jsou vodové barvy, necháme tvořit samostatně, neomezujeme ve výběru barev). Starší děti vymalují šablonu stromu temperou, po zaschnutí vystřihnou a nalepí na čtvrtku se zapuštěnou barvou.
Hodnocení:
Výtvarný úkol:
Technika:
Pomůcky:
děti: štětec, temperové barvy, velká čtvrtka
učitelka: kniha s pohádkou Tři veteráni (úryvek o stromu s názvem frňákovník)
Dítě a jeho tělo:
Dítě a jeho psychika:
Dítě a ten druhý:
Dítě a společnost:
Dítě a svět:
Motivace
Pohádka Tři veteráni - krátké připomenutí obsahu pohádky, četba úryvku, kde se hovoří o stromu s názvem frňákovník. Vymýšlení dalších názvů stromů s využitím názvů částí těla. Praktické ztvárnění „růstu" různých částí těla. Dojdeme k ruce a dlani - jak bychom mohli takový strom ztvárnit? A jak bude vypadat na podzim, jaké bude mít barvy?
Zadání, vlastní práce
Společná práce (2 skupiny dětí) - velké děti: malba stromu temperou, všichni: - otisk dlaně, natřené temperou. Upozornit na nový nátěr při každém otisku.
Hodnocení:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.