Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Tvořit na flétně krásné tóny – 2. lekce: Neposedné ručky (Poznáváme hudební nástroje)
Odborný článek

Tvořit na flétně krásné tóny – 2. lekce: Neposedné ručky (Poznáváme hudební nástroje)

11. 2. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Váňová

Anotace

Obsah příspěvku 2. lekce Neposedné ručky přibližuje jeden z možných způsobů, jak děti seznamovat s hrou na tělo, hudebními nástroji.



Tento text navazuje na příspěvek Tvořit na flétně krásné tóny a Tvořit na flétně krásné tóny - 3. lekce: Maruška slaví narozeniny.


Dílčí vzdělávací cíle

Zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky, rozvoj řečových schopností, hudebních dovedností, osvojení si elementárních poznatků o rodině (členové) a hudebních nástrojích.

Pomůcky: hudební nástroje nebo jejich obrázky, fotografie, (např. dětské rytmické nástroje - ozvučná dřívka, činelky, tamburína, bubínek).

Metodický postup - motivační text


Maruška měla neposedné ručičky. Jedna ručka někdy zlobila tu druhou. Co umí ještě vaše ruce, děti? - Děti vyjmenovávají, co všechno dělají rukama.

Protože nás také někdy zlobí ruce, zkusíme si s nimi zacvičit, aby už nebyly neposedné - koordinace pohybů do rytmu písně, využití hry na tělo (tleskání, pleskání, dupání, luskání) atd. Každá ručka má prstíčky, Nepudu domů.


Seznámení s vybranými hudební nástroji

Popis obrázku - členové rodiny hrají na hudební nástroje - otázky: Na jaký hudební nástroj hrají, jaký vydává zvuk, jak vypadá, kdo na něj hraje, postavení v rodině?


Např.:

Táta Honza hraje na kytaru. Máma Adélka hraje na klavír, babička Cecilka hraje na .... varhánky, dědeček David hrál na benjo. Bratři Gustík a Emilek - učily Marušku různé hříčky. Bratříček Gustík hrál na housle a Emilek na flétnu.

Další realizace a činnosti dětí

  • Rozhovor - vzpomínáme na členy rodiny, jak se jmenují
  • Zařazení hudebních nástrojů - popis, jakým způsobem se na ně hraje, jaký vydávají zvuk, práce s obrázkem - přiřazování jednotlivých hudebních nástrojů k jednotlivým členům rodiny
  • Hudební hádanky - poslech CD, rozeznávání hudebních nástrojů
  • Zpěv tematicky laděné písně Já jsem muzikant a přicházím k vám z české země, dramatizace jednotlivých slok písně
  • Učitelka hraje známou píseň na kytaru - „Říkal buben base, že pan klarinet, včera při muzice čtyři noty splet, čtyři noty -A, G, FIS, E splet.
  • Na flétnu - „Prstí s prstíkem se střídá...viz L. Daniel „Kouzelná píšťalka"
  • Melodizace říkadel ze zpěvníků - Malým zpěváčkům, Klavírní školička - V lese sedí srnka, na kytaru brnká, přiběhl k ní zajíček, nabídl jí krajíček
  • Hříčky s prstíčky - koordinace pohybů, hra na tělo, např. F. Hrubín - Špalíček veršů a pohádek Tak, tak, všelijak; Vařila myšička kašičku; To jsou prsty, to jsou dlaně

Tleskání:

Paci, paci pacičky, Maruška má ručičky,
Aby ručky dělaly a prstíky luskaly.

Pleskání:

Baci, baci, bacičky, teď si naplácáme,
Ať z těch našich ručiček velkou radost máme.
Ať jsme hodné dětičky, baci, baci, bacičky.

  • Závěr - společný tanec, dramatizace na jednotlivé sloky písně Já jsem muzikant a přicházím k vám z české země

Literatura a použité zdroje

[1] – HRUBÍN, F. Špalíček veršů a pohádek. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01652-4.
[2] – JANŽUROVÁ, Z. Klavírní školička pro děti 4-7leté. Praha : Panton, 1992. ISBN 80-7039-154-5.
[3] – Malým zpěváčkům. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kult, 2005. ISBN 80-7068-197-7.
[4] – HRADECKÝ, E. Hudební nástroje. (zvuková nahrávka) . Praha : Raabe, 2004.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Váňová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída