Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Komunikativní kompetence > Jak pejsek a kočička pekli dort aneb Poznávání...

Ikona prakticky

Jak pejsek a kočička pekli dort aneb Poznávání využití rostlin v kuchyni

Ikona zkusenostIkona strednedobe
Autor: Miroslava Strakatá
Anotace: Děti se seznamují s obsahem pohádky prostřednictvím četby, vyprávěním a zhlédnutím pohádky v divadle. Navazujícími činnostmi děti poznávají užitkové rostliny v kuchyni – které rostliny můžeme použít při vaření, která jídla jsou rostlinného původu. Využijeme smyslové vnímání při ochutnávce různých druhů ovoce a zeleniny – poznávání a určování podle chuti, vůně a hmatu. Okrajově se zaměříme na další využití rostlin – při léčení, na výrobu látek a předmětů, barvení látek, rostlinná potrava pro zvěř apod.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  2. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí
Nutné pomůcky: Kniha Povídání o pejskovi a kočičce, obrázky k pohádce, obrázky různých potravin, obruče, klávesy, různé druhy ovoce a zeleniny, šátky, obrázky ovoce a zeleniny, čtvrtky, pastelky, vodové barvy, vlasec, obrázek psí boudy, obrázek pelíšku pro kočku, tvrdý papír, látky, lepidlo, suroviny k výrobě pomazánky (tvaroh, sýr, bylinky, zeleniny, veka, měchačky, tácky), obaly od různých výrobků s obsahem rostlinných produktů, obrázky k pohádce Jak krtek ke kalhotkám přišel, různé druhy látek, oblečení, košíčky, kelímky, různé druhy semínek, misky.

Úvod:

Prostřednictvím pohádky „Jak pejsek a kočička pekli dort” se děti seznamují s využitím rostlin v kuchyni.

Cíl výuky:

Cílem následujícího bloku je seznámení dětí s obsahem pohádky a prostřednictvím navazujících činností poznávání užitkových rostlin.

Seznámení s pohádkou

Pomůcky: kniha „Povídání o pejskovi a kočičce”, tematické obrázky k pohádce.

Popis činnosti:

Učitelka seznámí děti s novou pohádkou „Jak si pejsek s kočičkou pekli dort k svátku” – vyprávění, četba. Po seznámení s obsahem pohádky následuje krátká pohybová chvilka a poté rozbor pohádky:

  • proč pejsek a kočička pekli dort
  • co vše do něj dávali
  • co do dortu patří a co ne
  • jak to s dortem dopadlo
  • proč bylo zlému psovi, který snědl dort, špatně
  • je správné, že cizí pes snědl dort, který pekl pejsek a kočička?

Které potraviny jsou rostlinného původu

Pomůcky: kartičky s obrázky různých potravin, 2 obruče.

Popis činnosti:
Učitelka vypráví dětem, co měla dnes k snídani, co jí chutná a naváže rozhovor s dětmi, co rády jedí (obecně o potravinách – ovoce, zelenina, koblihy, koláče, maso, apod.). Poté rozmístí na koberec obrázkové kartičky, na kterých jsou různé potraviny (jablko, banán, pomeranč, česnek, mrkev, salát, rýže, brambory, kuře, knedlíky, špenát, ryby a další). Děti sbírají postupně jednotlivé kartičky s obrázky, určují, co na nich je a zda je potravina rostlinného původu nebo ne. Kartičky třídí na dvě předem určená místa, například do jedné obruče dávají obrázky s potravinami rostlinného původu a do druhé ostatní potraviny.

Hudební hádanky

Pomůcky: klávesy, obrázky.

Popis činnosti:
Učitelka zpívá s dětmi jednoduché písně, po každé písničce děti říkají, zda se zpívalo o nějaké potravině, popřípadě o které a zda je konkrétní potravina z písničky rostlinného původu nebo není, například:

  • Běží liška k Táboru
  • Cib, cib, cibulenka
  • Až já budu velká
  • Červený šátečku
  • Holka modrooká
  • Pekla vdolky
  • Šla Nanynka do zelí a další

U některých písní je potřeba dětem některé pojmy vysvětlit, například v písničce „Běží liška k Táboru” – co je to zázvor, kde roste, jak vypadá (použijeme nejen obrázek, ale i zázvor. Ten si nejprve děti prohlédnou, prozkoumají hmatem, poté ho učitelka rozkrojí, aby ho mohly děti zkoumat i čichem).

Smyslové poznávání ovoce a zeleniny

Pomůcky: různé druhy ovoce a zeleniny, šátky.

Popis činnosti:
Děti si přinesou (po domluvě s učitelkou) z domova dle svých možností alespoň jeden druh ovoce nebo zeleniny, které umístí ve třídě na tác, kam učitelka přidá ještě další druhy. Děti společně všechny druhy pojmenují (jablka, hrušky, švestky, mandarinky, pomeranče, banány, papriky, okurky, kiwi, ananas, datle, fíky, rajská jablíčka, hroznové víno, citróny, mrkev a další). Poté si každé dítě vybere jeden druh a slovně ho popíše svým kamarádům – barva, tvar, velikost, dále řekne svým kamarádům, co mu chutnají nejvíce. Chuťový smysl si procvičí se zavázanýma očima: asi pět dětí se posadí čelem ke skupině ostatních dětí, učitelka jim zakryje oči šátkem a každému dá ochutnat jiný druh ovoce nebo zeleniny. Děti se ho snaží určit podle chuti a popřípadě chuť blíže identifikovat (sladké, trpké, kyselé. Děti se v určování prostřídají, činnost pokračuje dle zájmu dětí. Stejným způsobem děti poznávají ovoce a zeleninu podle vůně a podle hmatu. Na závěr učitelka zdůrazní důležitost zařazení ovoce a zeleniny do jídelníčku – velké množství vitamínů, které prospívají lidskému organismu.

Jazykové hrátky

Pomůcky: jednotlivé obrázky s ovocem a zeleninou.

Popis činnosti:
Na koberci jsou rozmístěny obrázky s jednotlivými druhy ovoce a zeleniny. Děti je nejprve společně vyjmenují, vytleskávají slabiky a určují první (popřípadě poslední) hlásku ve slově. Pro zpestření si zazpívají písničku Cib, cib, cibulenka s jednoduchým pohybovým doprovodem. Po písničce si děti jednotlivě vybírají obrázek s ovocem a zeleninou a činnost se opakuje – dítě určí druh ovoce nebo zeleniny, vytleská slabiky a snaží se určit první písmeno. Použité obrázky děti odkládají na předem určené místo a zvedají další, dokud neurčí poslední ovoce – zeleninu na obrázku.

Pojedeme do divadla

Pomůcky: obrázky.

Popis činnosti:
Učitelka dětem oznámí, že pojedou následující den do divadla a sdělí jim podrobnosti (divadlo Tábor, společně s dětmi ze sousední MŠ, kdy pojedou, kdy se vrátí, pohádka „O pejskovi a kočičce” apod.). Společné vyprávění dětí o divadle, kdo už v divadle byl, na jaké pohádce, zda hráli herci, maňásci nebo loutky, co je to jeviště, hlediště, kdo je uvaděč, herci, diváci. Učitelka vypráví dětem krátký příběh o klukovi, který se neuměl v divadle správně chovat. Navazující rozhovor s dětmi a zásadách slušného chování v divadle.

Návštěva divadla

Pohádka: „Povídání o pejskovi a kočičce”.

Návštěva divadelního představení
1. Návštěva divadelního představení
Pohádka: Jak pejsek a kočička pekli dort
2. Pohádka: Jak pejsek a kočička pekli dort
Pohádka formou divadelního představení měla pro děti vhodný obsahový i kulturní význam.
3. Pohádka formou divadelního představení měla pro děti vhodný obsahový i kulturní význam.

Vyprávění o divadle – zpracování zážitků dětí

Pomůcky: obrázky, čtvrtky, pastelky.

Popis činnosti:
Učitelka naváže rozhovor s dětmi o návštěvě divadla:

  • zda se jim líbila pohádka, o čem byla – stručné vyprávění
  • kdo hrál pohádku (herci, maňásci, loutky)?
  • kdo byl na jevišti a kdo v hledišti
  • čeho si ještě všimly v divadle apod.

Dle zájmu děti nakreslí cokoli, čeho si v divadle všimly, co je zaujalo.

Pohybová hra „Na pejska a kočičku"

Pomůcky: obrázky psích boudiček a kočičích pelíšků.

Popis činnosti:
Děti představují kočičky a pejsky (chlapci jsou pejsci a děvčata kočičky), kteří si spolu hrají – běhají v prostoru třídy. V prostoru třídy jsou různě rozmístěny obrázky – obrázky psích boudiček a obrázky kočičích pelíšků. Na pokyn učitelky si pejsci a kočičky najdou „svůj domeček” – sednou si na příslušný obrázek, děvčátka-kočičky na kočičí pelíšky a chlapci-pejsci na psí boudy. Hra se opakuje dle zájmu dětí.

Výroba masek pro pejsky a kočičky

Pomůcky: proužky z tvrdšího papíru, různé látky, lepidlo.

Popis činnosti:
Děti se rozdělí na dvě skupiny a samy si zvolí, zda budou chtít představovat pejsky nebo kočičky. Děti mají připravené hnědé, béžové, černé a bílé proužky z tvrdšího papíru a látky v podobných barvách. Každé dítě si vybere jeden papírový proužek a k němu zvolí látku, ze které vyrobíme uši pro pejska nebo kočičku. Proužky slepíme dle velikosti hlavy jednotlivých dětí a uši vystřihneme podle šablony z látek, které si děti vybraly – ouška pro pejska jsou větší a připevníme je tak, aby visely přes papírový proužek, ouška pro kočičku jsou malá a připevníme je k papíru tak, aby vyčnívaly vzhůru.
Když mají děti masky – čelenky hotové, každý „pejsek” nebo „kočička” si může vymyslet nějaké jméno.

Jak pejskové a kočičky připravovali svačinku

Pomůcky: suroviny k výrobě pomazánky, bylinky a zelenina na ozdobu, nakrájená veka, měchačky, příborové nože, tácky.

Popis činnosti:
Děti se rozdělí na dvě skupiny – jedna skupina jsou pejsci a druhá kočičky. Každá skupinka má k dispozici suroviny na výrobu jedné pomazánky, například sýrové a tvarohové, dále bylinky a zeleninu na ozdobu, nakrájenou veku. Učitelka vysvětlí dětem postup – společně s dětmi vyjmenuje suroviny, které jsou připraveny k výrobě pomazánky, bylinky a zeleninu na ozdobu. Děti se ve skupině domluví, kdo udělá ze surovin pomazánku, kdo ji bude mazat na veku a kdo bude chlebíčky zdobit. Hotové chlebíčky děti dají na tácky a svačinka může začít. Pejsci a kočičky si berou na talířky chlebíčky a vzájemně ochutnávají. Dále si vybírají mezi ovocným a bylinkovým čajem, který připravila paní kuchařka. Děti vzájemně hodnotí své dílo – chuť, vůni, zeleninovou dekoraci. Učitelka také ochutná chlebíček od kočiček i od pejsků, pochválí je, jak jí výborně chutnají a jak jsou pěkně nazdobené a ptá se dětí, z jakých surovin pomazánku vyráběly – opakování a zafixování činnosti.

Další využití rostlin

Pomůcky: obaly od různých výrobků s obsahem rostlinných produktů.

Popis činnosti:
Děti s učitelkou připraví na stolek krabičky, kelímky a sáčky, které si přinesly z domova, od různých výrobků (bylinné nebo ovocné čaje, rýže, šampony, pěny do koupele, krémy, a další). Společně prohlížejí, které rostliny nebo byliny jsou na obalech, snaží se je určit a správně pojmenovat. Tímto způsobem si děti uvědomí rozsáhlé využití rostlin nejen v kuchyni, ale také ve farmacii a kosmetice. Učitelka zdůrazní, že některé rostliny se přidávají do rozličných výrobků právě pro jejich léčivé účinky.

Krtkovy kalhotky

Pomůcky: obrázky k pohádce.

Popis činnosti:
Učitelka vypráví dětem pohádku „Jak krtek ke kalhotkám přišel” (většina dětí ji zná z loňského školního roku, kdy jsme ji zdramatizovali). Poté následuje krátká pohybová chvilka, kdy děti napodobují zvířátka z pohádky o krtečkovi. Učitelka naváže rozhovor s dětmi a ptá se, jak to bylo s těmi kalhotkami – jak vznikly a kdo krtkovi pomáhal. Rozhovorem učitelka děti dovede k poznání, že i některé látky se vyrábějí z rostlin a připomene průběh celého procesu, než jsou kalhotky hotové (od pěstování lnu – až k hotovým kalhotkám) a zdůrazní úlohu borůvek, které látku na kalhotky obarvily – další využití rostlin – k barvení látek.

Co máme na sobě

Pomůcky: různé druhy přírodních látek a oblečení.

Popis činnosti:
Učitelka naváže na předešlou činnost – krtek měl kalhotky ze lnu, co mají na sobě děti? Děti jmenují své oblečení. Učitelka dětem vysvětlí, že ne všechno oblečení se vyrábí z rostlin, některé látky jsou vyráběny uměle. Ukáže dětem několik druhů přírodních látek a oblečení, které jsou z nich vyrobené – lněnou látku a sukni, bavlněnou látku a tričko, vlnu a vlněný svetr. Jen krátce připomene – děti znají z pohádky o krtečkovi, podle obrázků jim vysvětlí, co je to bavlna a kde roste a stejně tak jim vysvětlí, odkud se bere vlna a jak se zpracovává. Vlna není rostlina, ale dává nám ji například ovce. Vlna chrání ovce před zimou a proto oblečení z vlny tak krásně hřeje. Dále si děti procvičí na svém oblečení barvy a barevné odstíny.

Nácvik nové básně

Pomůcky: obrázky k básničce.

Popis činnosti:
Učitelka seznámí děti s novou básničkou, kterou se postupně naučí:

Kotě a sluníčko

Na jednom plotě
sedělo kotě.

Volalo sluníčko:
Zahřej mě maličko!
Rádo bych, koťátko,
jsem tu jen na krátko.

Každý, kdo už podzim zná,
ví, že brzy přijde tma.
Den se krátí každou chvíli
A jen vítr, ten si sílí.

Co jedí zvířata v lese

Pomůcky: obrázky, knihy, encyklopedie.

Popis činnosti:
Na koberci jsou rozmístěny obrázky různých lesních zvířat – děti určují jednotlivá zvířata a snaží se k nim říct jakoukoli informaci, kterou o daném zvířeti znají – kde přebývá, čím se živí nebo ho jen slovně popíší. Učitelka dá dětem k dispozici další obrazový materiál – knihy, encyklopedie. Děti si obrázky prohlíží a společně s učitelkou zjišťují, čím se zvířata živí a zda k jejich obživě slouží také potrava rostlinného původu – žaludy, kaštany, obilí, seno, mrkev apod.

Co jedí ptáci

Pomůcky: obrázky, knihy, encyklopedie.

Popis činnosti:
Podobný postup je při zkoumání potravy ptáků – ptáčky na obrázcích se děti snaží správně určit nebo alespoň slovně popsat, popřípadě vyhledat podle obrázku stejného ptáčka v encyklopedii nebo jiné knize. Učitelka naváže rozhovor s dětmi o životě ptáků – kde „bydlí”, z čeho si stavějí hnízda, kde všude můžeme najít hnízda nebo úkryt ptáků, jak se rodí mláďátka a čím se ptáci živí, zda je potrava ptáků také rostlinného původu – různé druhy semen (slunečnice, mák, ovesné vločky apod.), bobule jeřabin a další.

Staráme se o zvířata v lese a o ptáčky

Pomůcky: malé košíčky, kelímky.

Popis činnosti:
Krátký rozhovor s dětmi o potravě zvířat a ptáčků a o tom, jak to mají zvířata a ptáci v zimě složité najít si potravu, když vše zapadá sněhem a zmrzne. Učitelka dětem zdůrazní a pochválí je, že se starají o lesní zvěř a ptáčky každou zimu, budeme jim pomáhat i letos. Děti si vezmou malé košíčky, kelímky nebo kyblíčky a jdeme společně sbírat potravu pro zvířata na zimu. V blízkosti školky děti sbírají žaludy, kaštany a bukvice (zopakujeme si, jak se jmenují stromy, na kterých rostou žaludy, kaštany, bukvice). Plody, které děti nasbírají, uložíme ve školce, abychom je v zimě mohli donést zvířatům do lesního krmelce. Ptáčkům nasypeme semínka do krmítek na školní zahradě.

Hra na ptáčky

Pomůcky: tři druhy semínek, tácky, misky.

Popis činnosti:
Učitelka rozdělí děti do malých skupin (3 děti). Děti představují ptáčky a sednou si ve svých skupinách na koberec. Učitelka vypráví dětem, že je zima, napadl sníh, vše umrzlo a ptáčci mají hlad. Každé skupince dá učitelka tácek – krmítko s potravou, kde jsou pomíchané tři druhy semínek (například slunečnicová semínka, ovesné vločky, obilí) a tři misky. Každý ptáček má ale chuť na jiná semínka. Děti v každé skupině se musí tedy dohodnou, který „ptáček” bude vybírat která semínka, a ta pak z hromádky vybírat do svého kelímku. Děti mezi sebou nesoutěží, nezáleží, kdo bude nejrychlejší, ale zda se umějí vzájemně dohodnout a semínka z hromádky správně roztřídit.

Výroba ptáčků

Pomůcky: čtvrtky, nůžky, vodové barvy, různé druhy semen, vlasec.

Popis činnosti:
Starší děti si vystřihnou ze čtvrtky předkresleného ptáčka, mladší děti použijí již vystřiženého. Ptáčka si namalují z obou stran dle své fantazie vodovými barvami, na místo oka nalepí nějaké semínko (výběr z několika druhů semen – slunečnice, oříšky, sušené ovoce, ovesné vločky …). Když jsou ptáčci hotoví, zavěsí je děti s pomocí učitelky do volného prostoru.

Reflexe:

Děti se seznámily různými formami důkladně s obsahem pohádky. V navazujících činnostech se zajímavými činnostmi seznamovaly s rostlinami a jejich využitím. U činnosti „Jak pejskové a kočičky připravovali svačinku” by bylo vhodnější rozdělit děti do více menších skupin pejsků a kočiček, aby se mohly podílet aktivně na výrobě pomazánky všechny děti (pasivnější děti spíše činnosti přihlížely).

Evaluace

Činnosti směřující k naplnění cílů byly vhodně a pro děti zajímavě zvolené. Děti se seznámily s obsahem pohádky a zhodnotily s pomocí učitelky zápletku o zlém psu, který snědl dort. Obsah činností seznamujících děti s významem a využitím rostlin byl velmi pestrý. Pozor při organizaci u některých praktických činností – je lépe dělit děti do menších skupin, aby se mohly všechny na činnosti podílet – například příprava svačinky. Při činnosti Hudební hrátky mohly také samy děti navrhnout  a zazpívat písně, ve kterých se zpívá o rostlinách. Vhodnou formou byl zdůrazněn význam využití rostlin nejen pro člověka, ale i pro zvěř a ptáky. Děti tak získaly poznatky o širokém uplatnění rostlin v životě vůbec.

Citace a použitá literatura:
[1] - KOPECKÁ, Z. Básničky od srdíčka. Brno : CENTA, 2003. ISBN 80-903327-4-9.. 
[2] - ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Lidové písničky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4. 
[3] - ČAPEK, J. Povídání o pejskovi a kočičce. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01878-0. 
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 02. 04. 2010
Zobrazeno: 23194krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3.33335

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 1
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
1 uživatel Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
STRAKATÁ, Miroslava. Jak pejsek a kočička pekli dort aneb Poznávání využití rostlin v kuchyni. Metodický portál: Články [online]. 02. 04. 2010, [cit. 2019-09-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PM/8121/JAK-PEJSEK-A-KOCICKA-PEKLI-DORT-ANEB-POZNAVANI-VYUZITI-ROSTLIN-V-KUCHYNI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Jana KneřováVloženo: 04. 04. 2010 10:45
Děkuji za tudo lekci. Nabízím k využití obrazový materiál naší wiki - v sekci kabinet- obrázky.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.