Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví šablony pro postavu víly Amálky, lepidlo Herkules, proužky žlutého krepového papíru, samolepky kytiček, voskovky. Děti proužky papíru trhají na menší díly a mačkají. Pomačkané kousky lepí pomocí lepidla Herkules na šablonu jako vlasy. Ze samolepek kytiček vytvoří víle věneček. Oblečení mohou znázornit voskovkami.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.
Víla Amálka se objevila/narodila z mlhy. Učitel s dětmi na zem rozmístí tylové šátky, posadí se na bobeček, položí se do tylů. Na znamení (zazvonění zvonečku) se probouzí, vstávají z tylů, protahují se. Zkouší chůzi po špičkách jako víly, ale i po patách, možná i vílí tanec.
Učitel připraví na zahradě lavůrek s vodou, který obloží modrým tylem. Do takto vytvořené studánky vloží listy, větvičky, květy. Děti studánku čistí pomocí kelímků od napadaných listů, větviček.
Celý den je inspirován příběhem „Jak potkala beránka Kudrnu“.
Učitel připraví šablony těla beránka, vystřižené zvonky z barevných papírů, stužky, vatu, černý fix, nalepovací oči, vatu, případně bílou vlnu. Děti tělo beránka (šablonu) natřou pomocí štětce lepidlem Herkules, přichytí chomáče vaty nebo spirálky vlny. Obličej domalují fixem, oči mohou být nalepovací. Učitel pomůže připevnit zvonek stužkou na krk.
Učitel dětem hraje na hudební nástroj melodii, u které záměrně mění tempo. Při pomalém tempu děti chodí po špičkách, při rychlém tempu poskakují. Pokud učitel zcela přestane hrát, děti se posadí na bobeček.
Učitel na školkové zahradě vytyčí trasu ze zalaminovaných obrázků bylin. Děti společně s učitelem hledají obrázky, v cíli objeví truhličku vyplněnou vatou a bylinkami/rostlinkami. V truhličce každé dítě najde zlatý čokoládový dukátek.
Celý den je inspirován příběhem „Jak se udělala ptáčkem“.
Učitel shromáždí roličky od toaletních papírů. Pro každé dítě připraví jednu a půl roličky. Celá rolička tvoří tělíčko, polovina roličky hlavičku. Na hlavičku namaluje oči, nalepí zobáček. Obě roličky shora proděraví. Hlavičku nalepí tavnou pistolí na tělíčko. Děti dokončují ptáčka zapichováním barevných peříček do předchystaných dírek.
Učitel děti seznámení s říkankou, vysvětlí méně známá slova: cupitá, zkrátka, volátko.
Zdroj: internet
Cupitá k nám vrabeček, (nohy cupitají – malé krůčky)
chtěl by aspoň drobeček. (prosí rukama)
Holub nesmí přijít zkrátka, (křídla = ruce na ramena a hýbou se)
střádá, střádá do volátka. (ukazováky střídavě k puse)
A na nebi vlaštovička, (rukama naznačí křídla a obchází do kruhu)
uzobává ze sluníčka. (prsty naznačí zobáček a zob, zob)
Mlsá, je to dareba, (olizování jazýčkem)
jenom takhle bez chleba. (ledabylé vrtění tělem)
Učitel připraví ptačí stopy od jednoho konkrétního ptáčka. Tyto stopy přichystá ve třech velikostech (rozdíly mezi velikostmi musí být značné). Kartičky rozmístí po zahradě. Nejdříve děti kartičky sbírají, poté je třídí podle velikosti na tři hromádky.
Celý den je inspirován příběhem „Jak si kutálela s oříšky“.
Učitel připraví šablony veverky, nastříhané odličovací tampónky, lepidlo Herkules, hýbací nalepovací oči, černý fix, namíchanou zrzavou temperu (oranžová a hnědá). Děti potřou tělíčko i ocásek veverky lepidlem Herkules, nalepí nastříhané odličovací tamponky. Na hlavičku dokreslí fixem fousky, čumáček, nalepí oči. Po zaschnutí tělo veverky natřou zrzavou temperou, dorozježí ocásek a je hotovo.
Učitel připraví nádobu/nádoby s rýží, do které schová vlašské nebo lískové ořechy ve skořápce. Děti oříšky hledají.
Učitel na zahradě/na hřišti přichystá dráhu pro kutálení oříšků, ďůlek. Děti kutálí oříšky do ďůlku.
Obměna: Cvrnkání/kutálení skleněných kuliček.
Celý den je inspirován příběhem „Jak odešla spát do jara“.
Učitel připraví silnější pruhy látky, na oba konce látky našije stužky, květy vystřižené z fleecu. Děti na látku pomocí lepidla Herkules nalepí květy. Po zaschnutí učitel věnečky naváže dětem na hlavy.
Obměna: Děti na věnečky dolepí i živé květy.
Děti stojí ve dvojicích naproti sobě, mezi nimi stojí stůl. Učitel mezi děti položí míček na stolní tenis. Děti do míčku foukají jako dědci Fujavci.
S celotýdenním tématem se rozloučíme na zahradě s velkým bublifukem, případně malými bublifuky pro každé dítě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.