Odborný článek

Chceme být zdraví

13. 2. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ludmila Hajzlerová

Anotace

Výchova ke zdraví.

Výtvarné a pracovní činnosti
  • kreslení a malování postavy (zachycení části těla, zaměření se na detaily, správné pojmenování)
  • obkreslování ležící postavy na balicí papír (doplnění a správné pojmenování jednotlivých částí těla)
  • obtisky rukou a chodidel namočených v barvě (pozorování struktury kůže)
  • koláž na téma „Kostra", lepení natrhaných nebo nastříhaných ústřižků papíru
  • malba - zachycení postavy na téma „Moje maminka, tatínek nebo kamarád"
  • kresba na téma „Můj nejhezčí zážitek z víkendu" - zachycení postavy, výběr ze tří technik (pastelky, křída, tuž)
  • skupinová práce „Naše třída" - lepení namalovaných kamarádů (nikdo nesmí chybět)
  • modelování na téma „Moje rodina"
Hudebně pohybové činnosti
  • rytmizace, správné frázování, změna hlasitosti jednotlivých slov z oblasti tělo, (např. pa-le-ček)
  • melodizace - hra na otázku a odpověď, např. „Co dělá maminka?" -- „Maminka..."
  • hudebně pohybová hra - „Dáme ruku tam, dáme ruku sem, a takhle s ní zatřesem (na jednotlivé části těla). Uděláme hoky koky rotaci, ať máme legraci."
  • poslech písní Pavla Nováka a jejich dramatické ztvárnění
Jazykové a řečové činnosti
  • komunikativní kruh - jak se zachovám, když se někdo zraní; poskytnutí první pomoci
  • vyhledávání informací z encyklopedie (tělo a jeho části, orgány a jejich funkce, zdraví)
  • četba úryvků z knih (Čapek, J.: O klukovi, který se tuze bál pana doktora, Říha, B.: Vítek na cestách, Honzíkova cesta)
  • dokončení příběhu „Co by se stalo, kdyby... (kdybychom jedli pouze čokoládu)"
  • určování počtu slabik ve jménu kamaráda
  • tvoření zdrobnělin částí těla (např. ručička)
  • vyprávění (zážitky z rodinného výletu, z výletu se třídou...)
  • rozhovory v rámci námětových her (např. „Na lékaře")
Další didakticky zaměřené činnosti
  • rozhovor o osobní hygieně
  • rozhovor o tom, v jakých situacích nám pomáhají lékaři, pediatr, zubní, ušní lékař atd.
  • návštěva střediska pediatra, překonání strachu, seznámení se s prostředím
  • řešení pracovních listů a labyrintů (hledáme cesty k mamince, do mateřské školy)
Pohybové činnosti
  • zdravotně preventivní pohybové aktivity s náčiním a s hudebním doprovodem (písničky Pavla Nováka)
  • cvičení s padákem a míčem „Kutálej míč kamarádovi"
  • pohybová hra „Sed, leh, dřep" - názvosloví, uvědomění si částí těla

Literatura a použité zdroje

[1] – NOVÁK, P. Budeme si zpívat. [hudebnina]. Agentura Family, 1999.
[2] – NOVÁK, P. Budeme si zpívat. [hudebnina]. Agentura Family, 2000.
[3] – NOVÁK, P. Budeme si zpívat. [hudebnina]. Agentura Family, 2002.
[4] – NOVÁK, P. Budeme si zpívat. [hudebnina]. Agentura Family, 2003.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ludmila Hajzlerová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze