Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Těšíme se do školky: Prosinec

Ikona inspiraceIkona lekce
Autor: Ladislava Horová
Anotace: V ukázce jsou použity různé aktivity, říkadla, hry a dramatizace, které souvisí s obdobím měsíce prosince. Celá kniha je uspořádána právě podle měsíců a doprovází ji jednoduché obrázky.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  2. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  3. Předškolní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » chápat slovní vtip a humor
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první destíky, poznat víc
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Klíčová slova: čert, Mikuláš, Vánoce, dramatizace, rytmizace textu, portálkniha

Zima je v plném proudu. Pokud je zatím beze sněhu, je naděje, že bílá nadílka brzy napadne. Oblékání nám trvá déle než dřív, ale dětem to nevadí. Těší se na pořádnou koulovačku.

BLE, BLE, BLE, KDO K NÁM JDE?

Jedna známá pranostika říká: „Svatý Mikuláš přijíždí na bílém nebo na hnědém koni.“ Bílá barva by mu určitě v tomto měsíci slušela více. Neslyšíte nějaký rámus? Možná bychom se měli jít opatrně podívat.

Pekelná rýma (rytmizace)

Rýma je nepříjemná pro každého a občas se nevyhne ani čertům. Obzvlášť, když mlsají, co by neměli.

Nejez v zimě zmrzlinu,
dej si pozor na rýmu! 
(záporně kroutíme dlaněmi v rytmu, potom jednou rukou hrozíme)
Lucifer a Luciferka
smrkají už od úterka.
(holčička si najde chlapce, chytí se za ruce)
Místo zmrzliny jak led
užívají čaj a med. 
(děláme dřepy v rytmu)

Čert a čertice  (pohybová improvizace)

Čertice mi řekla, ať vylezu z pekla.
(děti sedí v podřepu)
Lezu, lezu do komína, venku bude velká zima.
(zvolna šplháme do výponu, tleskáme nad hlavou)
Jestli bude velký mráz, do pekla se vrátím zas.
(obejmeme tělo rukama, vracíme se zpět do podřepu)

Co dělají čerti v pekle (dramatizace)

Nemyslete si, že se čerti v pekle nudí. Důkazem je například následující dramatizace.

První čert: „V pekle máme také práci, nejsme tu jen pro legraci.“
Druhý čert: „Zatopíme pod kotlem.“
Třetí čert: „Drbeme se za uchem.“
Čtvrtý čert: „Pak hrajeme na babu.“
Lucifer: „Dost, svolávám poradu!“ (Děti – čerti se sesednou do kruhu.)
Lucifer: „Zaslechl jsem zprávu, že zas lidé zlobí…“
První čert: „Je to možné, kdo ví?“
Lucifer: „Zaletím se podívat, jestli je to pravda. Připravte mi svačinu, víte, že jím za dva.“
Vypravěč: „Tak Lucifer zkontroloval všechno, jak se řeklo. Od té doby mají čerti přeplněné peklo.“ (Čerti zablekotají a ukloní se)

Kolik přijde čertů (já a kamarádi)

Pojďme si procvičit číselnou řadu 1–6. Děti sedí v prostoru herny. Mohou být převlečené za čerty. Pedagog odříkává sám nebo společně s dětmi. Malí počtáři reagují tak, že si stoupnou do skupiny v počtu, který je v říkadle vysloven. Hra je vhodná pro předškoláky. Hlavně, a nezapomenou počítat i sami sebe…

Čerti umí strašit děti, chodí sami nebo v pěti?
Jestli chodí jenom sám, tak ho hravě spočítám.
(V prostoru herny se postaví každý sám.)
To je pěkná hra, čertíci jsou dva.
(Děti si najdou kamaráda do páru.)
Teď jsou čerti tři, slyším jejich křik.
(Děti tvoří skupiny po třech.)
Vidím čerty čtyři, do školky už míří.
(Vznikají skupinky po čtyřech.)
Teď je čertů pět, spočítám je hned.
(Děti tvoří skupiny po pěti.)
Teď je čertů šest, nesmíme to splést.
(Děti se pokusí utvořit skupiny po šesti.)

Kreslíme si čerta

Vidím tu stát plný pytel,
převázaný mašlí.
(kreslíme tvar pytle, v horní části nakreslíme mašli)
Do pytle jsme nakoukli,
koho jsme tam našli?
(kreslíme část hlavičky s vlásky, dokreslíme dva rohy)
hop a už pryč utíká.
(dokreslíme oči, nos a pusu)

SVÁTEČNÍ ČAS

Všechno je zdánlivě stejné a přece pociujeme tu zvláštní atmosféru. Možnáje to vůní vanilky nebo prvními sněhovými vločkami. Tak jako tak je předvánoční čas kouzelný a krásný.

Hvězdička (pohybová improvizace)

Rozkrojené jablíčko
překvapí tě hvězdičkou.
(rozpažíme, otočíme se okolo své osy)
Tahle není z oblohy,
honem vyskoč na nohy.
(třepotáním prstů přejdeme do podřepu, vyskočíme do stoje)
Je to hvězda z ovoce,
brzy budou Vánoce.
(otočíme se okolo své osy, pleskáme o boky)

Dopis pro Ježíška (dramatizace)

Dopis pro Ježíška bychom neměli podcenit. Jak jinak mu dát najevo, co si doopravdy přejeme…

Maminka: „Napiš dopis Ježíškovi, a zná tvoje přání.“
Vypravěč: „Ještě najít velký papír a už začne psaní.“
Dítě: „Písmenka mi ještě nejdou.“
Maminka: „Kresli obrázky.“
Vypravěč: „Dopis už je hotový, ještě provázky.“
Dítě: „Zavážu to svoje psaní, a ho nikdo nevidí. Tenhle dopis pro Ježíška není totiž pro lidi.“
Maminka: „Ukaž, dám ho za okýnko.“
Dítě: „Za okno ten dopis dáme, zítra se tam podíváme.“  Maminka chytne dítě za ruku, ukloní se a odcházejí.

Před Vánoci (rytmizace)

Tleskáme si, co je třeba před Vánoci připravit,
cukroví se v troubě peče, provonělo celý byt. 
(tleskat)
Zadupem si, co se chystá před Vánoci po roce,
záclona je krásně čistá, na stole je ovoce. 
(dupat)

Co si přeju (já a kamarádi)

Děti sedí v řadě. To, které je na kraji, pošeptá kamarádovi do ucha své přání. Ten ho pošeptá dalšímu a ten dalšímu, až přání dojde tichou poštou na konec řady. Důležité je, aby děti slova co nejpřesněji vyslovovaly a aby slovo na konci řady mělo stejnou podobu jako na začátku.

Kreslíme si svícen

Nakreslíme mističku,
která patří pod svíčku.
(nakreslíme oblouček, obtáhneme)
Svíčku dáme na ni.
Kolem chvojí, které voní.
(kreslíme svíčku, dozdobíme)


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Těšíme se do školky.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 28. 01. 2014
Zobrazeno: 15441krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HOROVÁ, Ladislava. Těšíme se do školky: Prosinec. Metodický portál: Články [online]. 28. 01. 2014, [cit. 2019-09-16]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PM/18257/TESIME-SE-DO-SKOLKY-PROSINEC.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.