Odborný článek

Jedeme na výlet

3. 7. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Podolská

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Autorka uvádí nabídku činností, která směřuje k naplňování vytyčeného cíle žádoucími metodami a formami práce. Rozsah nabídky je úměrný předpokládanému časovému rozsahu realizace projektu. Zahrnuje pestrou škálu aktivit a poskytuje dětem možnost svobodné volby.
Očekávané výstupy:
  • umí samostatně vyhledat informace v encyklopedii
  • dokáže rozvinout hru
  • má orientaci v prostoru
  • chápe prostorové pojmy
Časový rozsah: 1 den
Věková skupina: děti 3 - 7 let

Prostřednictvím krátkodobého projektu se budeme snažit posílit dětskou zvídavost a zájem o objevování. Připravíme modelové situace s dopravní problematikou k opakování pravidel bezpečného chování na ulici i v dopravních prostředcích. Umožníme dětem výtvarně vyjádřit prožitky z cestování. Nabídneme námětovou hru Na cestování, konstruktivní hry se stavebnicemi i dalším materiálem. Zařadíme didaktické činnosti směřující k rozvoji smyslového vnímání (sluch - rozlišování začáteční, koncové slabiky, zrak, hmat). Předložíme jmenovky, aby děti poznaly napsané vlastní jméno. Připravíme různé obměny překážkových drah a povedeme je k samostatnému vyhledávání informací v literatuře. Cíleně se zaměříme na procvičení číselných a matematických pojmů.

Očekávání

Očekáváme aktivní účast celého kolektivu v nabízených činnostech, samostatné vyjadřování, používání nových pojmů, překonání ostychu při výtvarných činnostech, dobrou orientaci v prostoru s pochopením prostorových pojmů, samostatné vyhledávání informací v encyklopedii (5 - 6leté), procvičení pohybových dovedností, zájem o řešení problémových situací, uplatnění vlastní fantazie. Předpokládáme, že děti budou jednat samostatně, dokáží zorganizovat a rozvinout námětovou hru s dopravní tematikou. Rozšíří si povědomí o dopravních značkách, pravidlech chování v dopravních prostředcích a na silnici. Své znalosti uplatní v modelových situacích. Upevní si představu o jednoduché číselné řadě. Prostřednictvím her zdokonalí své smyslové vnímání.

Nabídka činností

Připravíme následující podněty:

  • knihy, encyklopedie (např. Velká obrázková abeceda), procvičování výslovnosti, vyhledávání dopravních prostředků, opakování významu dopravních značek
  • písmenkové pexeso - určování začáteční a konečné slabiky, dodržování pravidel hry, vzájemná spolupráce
  • stavebnice, látkové pruhy, lana, figurky, dopravní prostředky a značky, semafor a další doplňky (převleky, zástupné předměty) - konstruktivní hra, stavění naší obce a sousedního města s křižovatkou, nádraží, mosty, silnice, koleje - řešení problémových situací s využitím informací z encyklopedie, kooperace, ohleduplnost, respektování přání druhého
  • výtvarný materiál, nastříhané šátečky se jmenovkami, barvy na látku, štětce - zdobení šátečku na výlet, uplatnění dekorativních prvků
  • různé tvary a formáty kreslicího papíru, tuš, křídy, voskové pastelky - výtvarné vyjádření prožitků z cestování (z předešlého výletu vlakem)
  • barevné kroužky - pohybová hra Na barevná auta, běh, reakce na signál, ohleduplnost, orientace v prostoru

Nabídneme řízenou činnost - námětovou hru Jedeme na výlet

Pomůcky:

Židle, makety dopravních prostředků, převleky (policie, řidič), předměty se vztahem k cestování - fotoaparát, dalekohled, baťůžky, mapa, buzola apod.

Postup:

  • seznámení dětí s programem výletu
  • vytvoření modelové situace, autobus s řidičem a sedadly + maketa autobusu
  • zpěv písní podle přání dětí
  • cestování - pravidla slušného chování, kupování jízdenek, vyslovení přání, střídání dětí v roli řidiče

Zastávky:

  • přestávka na relaxaci - zdravotně preventivní aktivity
  • prohlídka města, kterým projíždíme, využijeme staveb postavených při konstruktivních hrách + obrázky, fotografie - název řeky, významné budovy, přechody pro chodce, dopravní značky
  • procházka volnou přírodou, překážková dráha (motivace: přechod přes řeku, výstup na horu, přeskakování kořenů, dýchání čistého vzduchu apod.)
  • přestávka na svačinu - svačina, hygiena
  • návštěva galerie, prohlídka výtvarných prací dětí - vyjádřit při hodnocení vlastní názor
  • fotografování - didaktická hra na procvičení hmatu (vyndavání předmětů z batohu podle slovních instrukcí, naposledy fotoaparát), společné fotografování, vyhledávání nejvhodnějšího místa a pozadí
  • zakončení výletu písničkou dle přání dětí, zhodnocení našeho cestování
  • na zahradě nabídneme stavby z písku (stavění města, kolejí, silnice)

Literatura a použité zdroje

[1] – DUFEK, A. Velká obrázková abeceda. 1. vydání. Ostrava : Librex, 2003. ISBN 80-7228-426-6.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Eva Podolská

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída