Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Pohádka o třech medvědech
Odborný článek

Pohádka o třech medvědech

18. 4. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Jana Mlynková

Anotace

Prostřednictvím klasické pohádky a hračky medvídka pomáháme adaptovat se na nové prostředí v mateřské škole, snažíme se rozvíjet dialog mezi učitelkou (medvídkem) a dítětem. Vedeme děti k tomu, aby navazovaly hezký vztah ke kamarádovi, pomáhaly si, komunikovaly spolu

Vzdělávací nabídka:

  • Připravujeme výstavku donesených plyšových medvědů - rozhovor o nich (jaký je, od koho je, jaké má jméno).
  • Stavíme domečky pro medvídky, povídáme si, co dělají medvědi v zimě, co dělají ostatní zvířátka (děti nosí listy z vycházky do pelíšků), jak můžeme zvířátkům pomoci my, domky porovnáváme velikostně, hodnotíme, učíme se říkanku, modulujeme hlas:

    Brum, brum, brum, medvěd staví dům,
    nejdřív stěny, potom střechu,
    pak zaleze do pelechu.
    Brum, brum, brum, ó to bude dům.

    Obrázek
    1. Obrázek

  • Jsme v "divadle" - pozorně posloucháme pohádku "O třech medvědech", učitelka hraje maňáskové divadlo, pohádku si opakujeme při přiřazování obrázků na magnetické tabuli (didaktická pomůcka).
  • Kreslíme pohádku - starší děti, dbáme na správné držení pastelky, pomoc učitelky při kresbě "zvířecí" figury, upozorňujeme na odlišné velikosti medvědů.
  • Kreslíme (doplňujeme) na vystřižené medvědy obličej, drápky, vybíráme nejmenšího/největšího tátu (mámu, Míšu), porovnáváme.
  • Cvičíme v lese - cvičení motivované pohádkou, Tánino zabloudění, pohyb mezi překážkami (Polykarpova stavebnice, stromy, lana apod.), jejich zdolávání (větve, kopečky - molitanová bedna).
    Obrázek
    2. Obrázek

  • Cvičíme s medvědem - mazlení, domečky, chování na rukou, běh, poskoky, relaxace, usínání plyšáků.
    Obrázek
    3. Obrázek

  • Ve třídě vyhledáváme stejné předměty, nebo na ně během dne upozorňujeme (zvířátka, talířky, auta, mašinky, kamarádi, židličky, příbory apod.), určujeme jejich velikost, "měříme", umisťujeme do kroužků.
  • Prohlížíme si "medvědí" knížky (naučné i pohádkové), obrázky (např. kolik váží ten největší, lední medvědi, co mají rádi), některé děti vymýšlí medvědí příběhy (na lehátku).
  • Návštěva obrovského medvěda - 1,5 m, poměřujeme s ostatními medvědy, s dětmi, s paní učitelkou, zkoušíme, kdo ho unese, jakou máme sílu (vhodná motivace - špenát k obědu).
  • Nalepujeme postýlky, misky, lžíce (dle velikostí) tátovi, mámě, Míšovi, a vytváříme tak medvědí rodinku na barevném papíře, odměnou je želatinový Méďa v téže barvě.
  • Komunikační kruh s medvídkem, pochvala dětí, hladíme svého kamaráda i medvídka, vyslovujeme (šeptáme) svá přání kamarádovi.
  • Co bych chtěl Méďovi ve školce ukázat - děti se orientují nejen ve třídě a v šatně, ale i po celé budově.
  • Odměňujeme všechny plyšové kamarády medailí a dokonce i různými "tituly" - nejchlupatější, nejhezčí, největší, nejmenší, nejupovídanější, nejveselejší apod. Děti samy rozhodovaly o odměněném.
  • Vycházka do Podstrání - medvědí les; Jak Máša zabloudila? - běh mezi stromy, přes překážky, v zástupu apod.

Další náměty pro starší děti:

  • dokreslování druhé půlky medvěda;
  • využití metodických listů - karty velký x malý;
  • sestavování rozstříhaného obrázku medvěda (puzzle);
  • manipulace s Méďou - procvičení pojmů (nad, pod, v, mezi, vedle apod.);
  • sluchová hra "Ztracený Méďa";
  • improvizační cvičení "Medvědí tanec";
  • Labyrint - hledáme cestu pro Táňu.
Hodnocení dětí

Dětem se pohádková témata líbí, pohádky jsou jim blízké a motivačně vhodné k získávání dalších dovedností, poznatků a postojů. Medvídek byl dobře zvolen jako prostředek k usnadnění postupné adaptace v novém prostředí, napomohl při rozvíjení komunikace mezi učitelkou a dětmi, zapojoval děti do nabízených činností. Vybízel ke spolupráci dětí, utužoval pocit sounáležitosti se skupinou. Všechny děti, k mému milému překvapení, přinesly svého domácího plyšového medvídka, ba dokonce s jedním musel tatínek přijet autem, neboť byl tak veliký, že se nám málem nevešel do dveří. Děti si s medvídky hrály, povídaly, mazlily se, cvičily, stavěly jim domečky. Účastnily se rády dalších a dalších činností motivovaných Méďou, přijímaly nové poznatky, byly zvídavé a plně prožívaly každý den se svým kamarádem. Odměnou všem medvědům byla medaile, dětem zase pocit radosti z vykonaného, prožitého a nepochybně i medvědí rodinka s malým bonbónkem (doma prý zahrají pohádku mamince a Tomášek ji vyzkouší z rozeznávání velikostí medvědů). Mou odměnou byly neplačící děti, které se do školky těšily, byly to děti "v pohodě", začaly si spolu hrát, komunikovat.

Realizace projektu

Nabízené činnosti byly vybírány s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí. Byla zohledněna i velká emocionalita tříletých dětí. Pohádka se líbila, děti soustředěně poslouchaly, dobře se orientovaly ve třídě při hledání předmětů, poznaly, co je malé a velké, zapamatovaly si text, spojovaly ho s pohybem. Pohádku vytvořily nalepováním věcí k medvědí rodince (s technikou lepení se některé teprve seznamovaly), správně přiřadily velikosti. Podařilo se zapojit do nabízených činností i děti nesmělé, ostýchavé. Hračka je pro děti tohoto věku hodně důležitá z hlediska jejich psychické pohody a pro nás skvělá pomůcka, jak děti nenásilně vtáhnout do činností a usnadnit jim tak tuto velkou změnu v jejich životě zvládnout.

Obrázek
4. Obrázek



Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída