Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Závěrečná miniolympiáda II.
Odborný článek

Závěrečná miniolympiáda II.

12. 8. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Anotace

Prostřednictvím her a soutěží si děti ověří své znalosti a dovednosti, které získaly v jednotlivých měsíčních programech celoročního programu environmentálního vzdělávání.

Děti jsou rozděleny do družstev po 4 - 6. Každé družstvo je označeno nějakým symbolem symbolizujícím živou přírodu - na zahradě naší mateřské školy vznikla družstva z řad hmyzu:

  • čmeláčci
  • mravenci
  • motýlci
  • berušky (slunéčka sedmitečná)
  • broučci

Každému dítěti učitelka připnula příslušné označení (obrázek čmeláka, mravence apod.) na tričko. Seznámila děti s bodovací listinou, na které byly znázorněny symboly všech družstev, ke každému družstvu bude zapisovat body za splněné úkoly. Upozornila děti, že se nebude ve většině případů závodit na rychlost, více bude záležet na tom, do jaké míry prokáže každé družstvo své znalosti a vědomosti s oblasti rostlinné a živočišné přírody, kterou poznávaly v průběhu celého školního roku.

Poznáš některé rostliny?

Pomůcky - obrázky různých rostlin.

Každá skupina dětí dostane obrázky s různými rostlinami, květinami a bylinami, se kterými se seznámily během školního (každá má stejný počet a stejné druhy rostlin). Učitelka nechá dětem časový prostor, aby se mohly poradit, zda znají jednotlivé rostliny na obrázcích. Poté obejde skupinky a ptá se na názvy rostlin. Za každou správnou odpověď získává družstvo bod. Na závěr má každé z nich za úkol vzpomenout si na nějakou básničku nebo písničku o rostlinách a alespoň kousek zazpívat nebo přednést. Pokud skupina dětí splní i tento úkol, má za něj další bod.

Jak poznáme hmyz?

Pomůcky - obrázky zvířat a živočichů.

Skupiny dětí dostanou několik obrázků s různými zvířaty a živočichy. Jejich úkolem je vybrat takové, na kterých je hmyz. Snaží se ho správně pojmenovat (motýl, včela, vosa, slunéčko sedmitečné, mravenec, vážka a další) a také vysvětlit, podle čeho hmyz poznáme - co je pro jeho druh typické (velikost, tvar a barva např. hlavy, těla, zadečku, tykadel, páry nohou). Každá skupina dostane tolik bodů, kolik druhů správně vybere, body získá za počet správné pojmenování a další bod, pokud správně vysvětlí, podle čeho hmyz poznáme.

Překážková dráha pro hmyz

Pomůcky - kuželky, strachový pytel, míček, lavička, průlezka, lano, obruče.

Učitelka dětem připomene, že jsme hmyz pozorovali nejvíce na naší zahradě. Pohybuje se v trávě, v zemi - přímo v našich záhoncích, pod kameny, na kmenech stromů, ve větvích stromů, na květech rostlin apod. Někdy to hmyz na svých cestách nemá jednoduché a musí zdolat spoustu překážek. Družstva představují hmyz a zdolávají překážkovou dráhu - slalomový běh mezi kuželkami, prolézání strachovým pytlem, hod míčkem na cíl, plížení po lavičce, přelézání průlezky, chůze po laně, proskakování obručí. Opět nevyhrává družstvo, které je nejrychlejší, ale každé dostane tolik bodů, kolik dětí ve skupině zdolá všechny překážky.

Péče o mláďátka

Pomůcky - přírodní materiál, ptáčci ze čtvrtky, pastelky.

Učitelka naváže rozhovor s dětmi, jak zvířátka pečují o svá mláďátka. Připomene dětem, že stejně, jako se maminka stará o své děti, starají se i zvířátka o svá mláďátka. Musí jim shánět potravu a také připravit příbytek. Každé družstvo dostane seno, slámu, větvičky, popřípadě listí a má za úkol vyrobit hnízdo pro ptáčky (každá skupina tvoří společně jedno hnízdo). Po té každé dítě ve skupině vybarví jednoho ptáčka ze čtvrtky a umístí ho do hnízda. Učitelka opět nehodnotí rychlost, ale vypracovanost každého hnízda a vzájemnou spolupráci dětí ve skupině.

Najdou zvířátka svůj domov?

Pomůcky - obrázky živočichů, velký arch papíru s příbytky živočichů, lepidla, pastelky.

V předešlé činnosti děti vyrobily hnízda pro ptáčky, ale víme, kde bydlí někteří další živočichové? Každá skupina dětí dostane několik obrázků živočichů a velký arch papíru, kde jsou znázorněné jejich příbytky. Děti rozmísťují obrázky jednotlivých živočichů do jejich příbytků (mravenec-mraveniště, včela-úl, žížala-půda apod.). Za každé správné určení místa výskytu jednotlivých živočichů získává družstvo bod. Poté si děti ve skupině živočichy na papír nalepí a celý arch papíru společně vybarví.

Hra na včelky

Pomůcky - pět obdélníků ze čtvrtky v různých barvách, barevné stužky, triangl.

Na zahradě je umístěno vedle sebe pět obdélníků ze čtvrtky v pěti různých barvách, které znázorňují včelí úly. Každé družstvo dostane ke svému „hmyzímu" označení ještě barevné určení některého úlu (učitelka připne dětem na tričko červenou stužku, žlutou atd.). Učitelka si s dětmi zopakuje, jak včely létají na louce a na zahradě na květiny a sbírají z nich pyl, se kterým pak letí do svého úlu. Děti představují včelky, létají po zahradě (ve vyznačeném prostoru) a na pokyn učitelky letí do svého úlu. Každé dítě se snaží najít úl v barvě stužky na svém tričku. Pokud některé dítě splete barvu, učitelka odečítá družstvu bod. Hra se opakuje dle zájmu dětí.

Rozumíš rostlinám?

Pomůcky - živá rostliny i s kořínky pro každou skupinu, malé motyčky.

Učitelka s dětmi krátce zopakuje, co je to herbář a vzpomíná s dětmi, jak ho společně tvořily. Úkolem každé skupiny je najít na zahradě (nebo na louce) libovolnou rostlinu a opatrně ji vyjmout ze země i s kořínky. Poté se každá skupina snaží pojmenovat svou rostlinu, dále co nejlépe ji popsat - jednotlivé části rostliny (kořínky, stonek, listy, květ), barvy jejich listů a květů, tvar listů a květů, velikost rostliny v porovnání s rostlinami v ostatních skupinách, hustotu lístků (popřípadě počet), její vůni, jaká je na pohmat (jemná, škrábe, píchá...). Na závěr děti krátce zopakují postup, jak rostlinu, kterou právě popsaly, začlení do herbáře.

Učitelka dává skupině bod, pokud správně určí název rostliny, další bod je za popis (v tomto případě získala každá skupina bod) a poslední bod získávají skupiny za správné určení postupu zařazení rostliny do herbáře - pokud některá zapomene na některou část postupu, bod nezíská.

Umíš správně počítat?

Pomůcky - pracovní listy, pastelky.

Každá skupina dětí dostane velký arch papíru, na kterém je nakreslena rostlina (od kořínků až po květ). Rostlina je čarami rozdělena na několik částí - květ, na kterém sedí 3 včelky, stonek s listy se dvěma motýlky, kořen s pěti broučky. Děti ve skupině mají kreslit na linky vedle květiny tolik kruhů, kolik je na květu včel, tolik čtverečků, kolik je na jeho listech motýlků, tolik trojúhelníků, kolik má stonek listů a tolik obdélníků, kolik leze v kořenu broučků. Těžší varianta (dle věku a znalostí) - určení celkového počtu prvků, navýšení jednotlivých počtů prvků, porovnávání velikostí - více, méně. Bod přidělí učitelka skupině za správné řešení jednotlivých bodů.

Potrava pro ptáčky

Pomůcky - velké a malé misky, různé druhy semínek.

Děti vzpomínají společně s učitelkou, čím se živí ptáci v přírodě a jak jim děti pomáhají s potravou v zimě - co vše jim sypou do krmítek. Každá skupina dostane misku se třemi různými druhy semínek, která se snaží přebrat a každý druh dát na jednu menší mističku. Bod získává každá skupina, která vytřídí semínka správně, byla první, druhá apod.

Hledání potravy

Pomůcky - ptačí hnízda s ptáčky vyrobená v předešlých činnostech, kuličky z barevných papírů.

V předešlé činnosti jsme si povídali, čím vším se živí ptáci. Mimo jiné sbírají v přírodě také hmyz, se kterým létají ke svým mláďátkům do hnízd. Mláďátka mají většinou velký hlad, pískají ve svém hnízdě a ptačí rodiče musí stále létat a shánět další a další potravu. Jak velké starosti to jsou, si nyní vyzkoušíme. Každé družstvo dostane hnízdo s ptáčky, jenž si děti si v předešlých činnostech samy vyrobily. Ve vymezeném prostoru na zahradě jsou malé papírové kuličky v různých barvách, které představují hmyz. Hmyz (papírové kuličky) je všude - v trávě, pod kameny, na květech rostlin, ve větvích stromů, na kmenech stromů apod. Na pokyn učitelky se děti ze všech družstev rozeběhnou hledat malým ptáčkům. S potravou, kterou najdou, běží ke svému hnízdu, kam ji pokládají pro nenasytná mláďata. Děti se musí pozorně rozhlížet v prostoru zahrady, aby našly „potravy" co nejvíce. Hru ukončí učitelka předem domluveným znamením. Učitelka spočítá „hmyz" v každém hnízdě, nejvíce bodů získává skupina dětí, která nasbírala potravy nejvíce.

Které ptáčky znáš?

Pomůcky - obrázky různých ptáků, ptačí puzzle.

Každá skupina dostane obrázky několika ptáků, o kterých jsme se učily během roku a které pozorujeme, když se slétávají do krmítek na zahradě mateřské školy. Děti ve skupinách se snaží určit co nejvíce druhů ptáků, za každý správně určený získává skupina bod. Dále každá skupina dostane rozstříhaný jednoduchý obrázek (puzzle) nějakého ptáčka a snaží se ho co nejrychleji složit. Body získávají skupiny dle rychlosti správně složeného obrázku.

Zdravá svačinka

Pomůcky - obrázky ovoce a zeleniny, archy papíru, lepidla, misky s ovocným salátem.

Děti si nejprve s učitelkou zopakují, jaké druhy zeleniny a ovoce znají. Každá skupina dostane jednotlivé obrázky s různými druhy ovoce a zeleniny a dva archy papíru. Na jeden arch s označením pomeranče dávají děti ovoce a na druhý arch s označením okurky dávají zeleninu. Pokud roztřídily obrázky správně, mohou si je nalepit. Dále dostane každá skupinka misku s ovocným (nebo zeleninovým) salátem, který lžičkami děti v každé skupině ochutnávají a snaží se určit, jaké druhy ovoce jedí, popřípadě zda je sladké, kyselé apod. Učitelka přidělí bod každé skupině, která roztřídila správně ovoce a zeleninu a další bod získává skupina za každý správně označený druh ovoce v salátu.

Závěr

Po splnění všech připravených činností během závěrečné miniolympiády se všechna družstva shromáždí v zahradním altánku, kde proběhne slavnostní vyhodnocení. Učitelka seznámí děti s celkovým hodnocením na listině, kam za účasti dětí zapisovala body za jednotlivé soutěže. Podle počtu bodů vyhodnotí pořadí družstev, každé družstvo dostane odměnu v podobě samolepek a obrázků se zvířaty, medaile s nápisem „Pomáhám přírodě", pexesa se zvířecí tématikou.

Na závěr pedagogové zhodnotí celý školní rok, pochválí všechny děti za jejich znalosti, vědomosti a dovednosti v oblasti živé a neživé přírody. Zdůrazní, že kromě jejich znalostí je neméně důležitá snaha a ochota dětí celoročně přírodu chránit a jejich snaha jí rozumět.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě