Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Dramatika v mateřské škole: Hry na navazování kontaktů
Odborný článek

Dramatika v mateřské škole: Hry na navazování kontaktů

5. 3. 2012 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Anotace

Inspirativní seriál článků Dramatika v mateřské škole nabízí učitelkám mateřských škol zásobník dramatických her, jednoduše aplikovatelných v každodenní vzdělávací nabídce.

Úvod

Tento inspirativní článek obohacuje vzdělávací nabídku v mateřských školách o dramatické hry, především prosociálního charakteru. Tyto hry učí děti vyjadřovat se jiným než verbálním způsobem, učí je kooperaci a vzájemné pomoci. Hry jsou pro přehlednost rozděleny do osmi krátkých bloků a věřím, že budou dobrou inspirací pro práci s předškolními dětmi. 

Hry na navazování kontaktů

  1. „Uhodneš, kdo jsem?“

Pomůcky: šátek na zavázání očí

Vek dětí: 4+

Počet dětí: libovolný

Motivace: Ne všechny děti mají to štěstí, že mohou používat zrak, musí tedy k rozpoznávání využívat jiné smysly, např. sluch. Pojďme si teď ukázat, jaké to má nevidomé dítě.

Cíl: využívat k rozpoznávání sluch

Popis hry: Děti se postaví po obvodu kruhu. Jednomu dítěti, např. Jirkovi, zavážeme oči šátkem a postavíme jej doprostřed kruhu. Jirku několikrát zatočíme okolo své osy, aby si nemohl zapamatovat postavení jednotlivých dětí. Pak se vydá jedním směrem. Až dojde k nějakému dítěti, zastavíme ho. Dítě, které stojí před Jirkou, se ho zeptá „Uhodneš, kdo jsem?“ a Jirka se snaží poznat, o kterého kamaráda nebo kamarádku se jedná. Takto může hádat třikrát. Poté si role obě děti vymění. Hra pokračuje do té doby, dokud se všechny děti uprostřed kruhu nevystřídají. Obměnou této hry může být poznat svého kamaráda nebo kamarádku dotyky obličeje.

  1. „Telefonní rozhovor“

Pomůcky: žádné

Vek dětí: 4+

Počet dětí: dvojice

Motivace: Kamarád vás chce pozvat na návštěvu a vám se nechce. Je něco, co by vás mohlo přesvědčit o tom, že se vám návštěva bude líbit?

Cíl: rozvoj komunikačních dovedností, improvizace

Popis hry: Tato hra se hraje ve dvojicích. Jedno dítě zvedne imaginární telefon a volá druhému dítěti, že jej zve k sobě na návštěvu. Druhému dítěti se však nechce a první musí použít nějaké motivační prostředky pro to, aby druhé dítě přesvědčil, že se mu návštěva bude líbit. Telefonní rozhovor pak může vypadat nějak takhle:

1. dítě např. Honza, 2. dítě např. Eliška

Honza: Ahoj Eliško.

Eliška: Ahoj Honzo.

Honza: Měla bys dnes odpoledne čas, rád bych tě pozval k nám domů na návštěvu?

Eliška: Víš, Honzo, já sice nic odpoledne nemám, ale moc se mi nikam nechce, venku je docela zima a vadí mi i to věčné oblékání.

Honza: To je ale škoda, kdyby ses třeba rozhodla, že k nám na návštěvu přijdeš, mohli bychom si zahrát pěknou hru, kterou jsem dostal loni o Vánocích pod stromeček.

Rozhovor pak může pokračovat dál. Hra pak může pokračovat improvizační scénkou skutečné návštěvy Elišky u Honzy.

  1. „Narozeninová oslava“

Pomůcky: žádné

Vek dětí: 5+

Počet dětí: libovolný

Motivace: Určitě každý z vás rád slaví své narozeniny. Víte ale, co vše je potřeba na takovou narozeninovou oslavu přichystat?

Cíl: rozvoj komunikativních dovedností, fantazie

Popis hry: Děti se posadí po obvodu kruhu a paní učitelka všem poví, že dnes má jedno z dětí narozeniny a že by bylo velice hezké připravit slavnostní narozeninovou oslavu. Děti postupně říkají své nápady, co vše by mohlo na narozeninové oslavě být. Hra pak může vypadat třeba nějak takto:

1. dítě: Mně by se líbilo, kdyby na narozeninové oslavě byly nafukovací balónky.

2. dítě: Já bych zase byla ráda, kdyby se oslava konala na dětském hřišti.

3. dítě: Já bych si zase přála, aby na oslavě bylo hodně sladkostí.

Hra může pokračovat třeba i dvakrát dokola nebo do té doby, dokud budou mít děti nápady a dokud je hra bude bavit. Na závěr hry si pak mohou děti mezi sebou říct, jak taková narozeninová oslava vypadá u nich doma anebo jak by rády své narozeniny slavily.

  1. „Prodavač“

Pomůcky: dětské peníze, prodejní pult nebo stolek

Vek dětí: 4+

Počet dětí: libovolný

Motivace: Určitě jste, děti, byly někdy s rodiči na nákupu. Pojďme si na takový obchod třeba s ovocem a zeleninou zahrát.

Cíl: rozvoj komunikativních dovedností, improvizace

Popis hry: Paní učitelka určí jedno dítě, které bude prodavač nebo prodavačka, a posadí jej za prodejní pult nebo stolek. Ostatním dětem rozdá dětské peníze. Děti se pak postaví do zástupu a po jednom chodí do obchodu s ovocem a zeleninou a kupují si zboží. Cena zboží ovšem není pro každého stejná. Prodavač prodá každému dítěti zboží za rozlišnou cenu a to, proč zrovna danému dítěti prodal zboží za tolik peněz, zdůvodní. Hra se pak může vyvřít například takto:

Zákazník: Dobrý den.

Prodavač: Dobrý den, co si budete přát?

Zákazník: Rád bych si u vás koupil kilo banánů, kolik stojí?

Prodavač: Kilo banánů mám pro vás za 5 korun, protože jste mi velice sympatický.

Na řadu přichází druhé dítě.

Zákazník: Dobrý den.

Prodavač: Dobrý den, co si budete přát?

Zákazník: Máte, prosím vás, melouny?

Prodavač: Ano, máme, budete si jeden přát?

Zákazník: Ano, jeden si vezmu, kolik vám zaplatím?

Prodavač: 50 korun, protože jsem vás viděl, jak předbíháte ve frontě.

Hra takto pokračuje do té doby, dokud děti baví nebo dokud se všechny v roli prodavače nevystřídají.

Závěr

Všechny hry publikované v tomto inspirativním článku se mi v mé praxi učitele mateřské školy velice osvědčily a děti je v různých obměnách mají potřebu hrát. U her na navazování kontaktů se děti přirozeně vžily do role např. nevidomého dítěte, a když bylo vidět, že je jim tato role nepřirozená, s rolí se sžily a hru si užívaly. Hra „Prodavač“ je v mé třídě velice oblíbená. Děti mají úžasnou fantazii a cenu zboží pro jednotlivé zákazníky dovedou úžasným způsobem zdůvodnit. Určitě není potřeba se bát negativních reakcí dětí, když jim prodavač prodá zboží dráž kvůli nějakému jejich negativnímu chování např. předbíhání ve frontě. Děti toto berou jako hru a kolikrát dělají naschvál negativní věc, i aby byla při hře větší legrace.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
5. 3. 2012
Článek obsahuje zajímavé náměty a hry pro práci v MŠ. Náměty jsou vhodné pro dětí od 3 - 6 let.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

provaz, kostky, stavebnice, židličky, kouzelná hůlka, dláto (proutek, dřívko apod.), šátky, stuhy, papír, nádoba s vodou, dřívka, dvě lžičky aj., dětské peníze, prodejní pult nebo stolek