Autorka příspěvku zvolila tematický celek, který je ve ŠVP zakotven do společného integrovaného bloku (IB) s názvem Zimní čas, který je uskutečňován v průběhu dvou měsíců.
Jedná se o aktualizaci tematického celku realizovaného v předchozím školním roce. Pozitivem vzdělávací nabídky je využití událostí, které děti skutečně prožívají. Tematický celek zpracovaly učitelky prostřednictvím TVP pouze v jedné třídě.
Charakteristika podmínek:
Naše mateřská škola v Dolním Bousově má dvě heterogenní třídy. Budova školy se nachází v menším městě s pěkným přírodním okolím, kde se slaví různé tradice a zvyky. V regionu se pořádají karnevaly, zabíjačky a v blízkosti našeho města se slaví masopust s tradičním průvodem.
Nástin činností a aktivit (na základě prožitkového učení):
Masopustní dny:
Říkadla:
Skákala bába
reksum, kandr,
cinka, bzinka
přes rybník,
skákal za ní,
reksum kandr,
cinka, bzinka
kominík.
Bába se ho
reksum, kandr,
cinka bzinka,
ulekla
a skočila,
reksum, kandr,
cinka, bzinka
do pekla.
Naše stará Blažková
papírový boty má,
dyž ona je vobuje,
jako blázen tancuje.
Za vraty, za vraty,
za vrátnicí,
porazil hadrník
hadrnici.
"Když jsi mě porazil,
pomoz mi vstát,
pomoz mi ty hadry
do nůše dát."
Písně:
Kalamajka
Kalamajka mik, mik, mik,
oženil se kominík,
vzal si ženu Elišku,
v roztrhaným kožíšku.
Kalamajka mik, mik...
Přišli jsme se ptáti, mužem-li tu zazpívati,
přišli jsme se ptáti, mužem-li tu tancovati,
přišli jsme se ptáti, mužem-li tu zadupati.
Skákej medvěde
Skákej medvěde,
čert pro tě jede,
s drátovaným měchem,
stojí za ořechem,
s drátovaným talířem,
budeš v pekle malířem,
huja, hujajá,
báby do chlíva.
Pohybové hry
Leze, leze had,
pojď si s námi hrát.
Uděláme tlačenici,
tlustou jako jitrnici,
tu já mám rád.
Postup: vázaný zástup za vedoucím dítětem, které stáčí děti do klubíčka. Kdo byl poslední, bude hada rozmotávat (chůze jedním směrem, rozmotání směrem opačným).
Jemine, domine (na závěr masopustu)
Jemine, domine,
masopust pomine,
Jemine, domine.
Pohybové hry:
1. Masopust pryč
Děti stojí v kruhu, chůze do středu a zpět. Pustí se a na slovo "pryč" tlesknou.
2. Maso- pust
Reakce na slovní pokyn. Děti jsou volně rozmístěny v prostoru. Učitelka zavolá slovo "maso" a děti se pohybují. Na slovo "pust" se děti zastaví.
Medvědí honička
Děti utvoří kruh a drží se za ruce. Dítě v roli medvěda sedí v dřepu uprostřed. Děti chodí v rytmu říkanky.
Ty medvěde chlupatý,
co máš kožich na paty,
rychle, rychle utíkej,
všechny si nás pochytej.
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
už nás začni honit. Teď!
Na poslední slovo se všechny rozběhnou a medvěd je honí. Chycený je zase medvědem.
Použitá literatura:
Šottnerová, Dagmar: Zima - zvyky, obyčeje, náměty návody, pohádky, příběhy a hry
Jurkovič, Pavel, Battěková, Ludmila: Bude zima bude mráz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.