Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt pohybových aktivit je součástí ŠVP, je zpracován z hlediska přínosu pro dítě a připravených podmínek, je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností a v závěru nechybí evaluační pravidla. Projekt je doplněn o hodnocení sledovaných činností a je zajímavé toto hodnocení porovnat s plánovanými pravidly evaluace.
Očekávané kompetence: samostatnost, sebedůvěra, vlastní rozhodování, vytrvalost v činnosti, chápání sociálních vztahů a rolí, pravidelná potřeba pohybu a sportovních aktivit, správný životní styl.
Časový rozsah: Průběžně po celý jeden školní rok.
Věková skupina: 3-6 let
Přínos pro dítě:
- radostné prožitky z pohybu
- spontánní pohyb příznivě působí na růst dítěte
- osvojuje si správné držení těla, správnou chůzi
- osvojuje si nové pohybové a senzomotorické dovednosti
- poznává vlastní pohybové dovedností a pohybové možnosti
- chápe základní bezpečnostní, organizační a hygienické zásady
Prostředky a podmínky k realizaci volných pohybových aktivit:
- věcné
- škola má dobré stavebně - technické prostředí
- nabízené aktivity jsou podnětné a variabilní
- dostatek prostoru
- bezpečnost, hygiena
- vybavení TV pomůckami, náčiním
- odpovídající teplota v místnosti, v zimě zvlhčovače vzduchu
- dostatečný prostor i vybavení školní zahrady
- přísun tekutin
- organizační
- optimální denní režim
- vytváření skupin - optimální diferenciace
- pravidelný odpočinek
- učitelka neorganizuje děti, volné hře nechává prostor i čas
- sociální
- podpora sebedůvěry dítěte, vzájemné důvěry mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi
- dodržování pravidel soužití a dodržování pravidel při hře
- třídní rituál
- vzájemná zpětná vazba, okamžitá zpětná vazba k vykonaným činnostem - sledování pokroku
- zdravé klima, radost ze života
- společný prožitek
Způsob výchovy k pohybovým aktivitám
Využíváme prožitku a zkušenosti získané v činnostech, kterými se dítě učí. Činnosti vycházejí z kvalitně připravených podmínek (prostoru, nářadí, náčiní atd.)
- spontánní pohybové aktivity
- didakticky zacílené činnosti
Musíme přitom dodržovat tyto znaky učení:
- spontaneitu
- objevnost z pronikání do reality, radost
- komunikativnost
- prostor pro aktivitu, tvořivost
- konkrétní činnosti
- celostnos
Rozvoj pohybu a individuálních tělesných schopností
- pohybové činnosti jsou přímo nebo nepřímo motivovány
- vychází z dětí (co je zaujalo, co chtějí zkoušet či rozvíjet)
- záměrně cílené (jaké pohybové dovednosti chceme děti naučit, jaké zdokonalovat či rozvíjet)
- jsou součástí denního režimu
- záměr učitelky vychází z pedagogické analýzy - vybraný konkrétní cíl vede k rozvoji osobnosti, pohybových dovedností, zkušeností, postoji, hodnotě
Výše uvedená podtémata dělíme do tematických bloků. Příklady uvedených tématických bloků využívají zejména připravených podmínek, různého nářadí či náčiní.
Tematický blok : Kamarádi
Dobrý den, pojďte ven
Hledám tě , vidím tě - chůze, labyrint
Po mé pravici je volné místo
Tematický blok : Mám strach
Překážková dráha
Švédská bedna - prolézání
Padák
Strašidla na hradě - různé pomůcky, improvizace
Tematický blok : Až budu veliký
Skákací koberec
Balanční míče
Chůdy, polokoule
Tematický blok : Cestování
Dopravní prostředky - kroužky, tyče, žíněnky, jiné drobné náčiní
Vláček, tramvaj, letadlo, autobus, automobil
Rakety
Tematický blok : Život v přírodě
Život v přírodě (zajíčci, Houbaři, žáby)
Den, noc - mraky, slunce, běh, chůze, lezení, převaly, narážení , dvojice atd.
Tematický blok : Roční období
Jaro - kruh, přeskoky, stuhy
Léto - u rybníka, u moře, kánoe (pramice, parník, rackové, námořníci, vodní živočichové)
Podzim - O řepě, sklizeň,
Zima - čerti, náčiní,stuha, brambory, koulování - koule z papírů, hry s papírem
Tematický blok : Domácí zvířata
Kvočna a kuřata - míčky, koulení, zrníčka, přeskakování, přenášení, vylézání
Pes a štěňata - honičky, bouda, obruče, překonávaní překážek, kotouly
Rizika ohrožující cíl
- nepřiměřená obava o bezpečnost dětí
- zesměšňování dětí, vyřazování dítěte z pohybových činností
- ničení námětu dítěte
- srovnávání s druhým; každý jsme jiný
- vedení k soupeření
- neuznávání projevu dítěte
- neznalost smyslu a cílů pohybových aktivit pro rozvoj osobnosti dítěte.
Další činnosti a příležitosti k pohybu
- individuální cvičení zdravotní, relaxační, dechová, psychomotorická
- příležitostná relaxační cvičení
- rozvíjení jemné motoriky, - grafomotorika
- cvičení rozlišovacích schopností všech smyslů
- rozvíjení sebeobslužných návyků
- využití přirozených cvičení na zahradě, vycházkách
Evaluační činnost
- Byl tématický celek úspěšný i z hlediska pohybových aktivit dítěte?
- Zajistila jsem dostatečný prostor pro volné aktivity dle kritérií?
- Bylo prostředí bezpečné a vstřícné?
- Jaká byla potřeba odpovědnosti,spoluodpovědnosti?
- Neupadala jsem do stereotypu?
- Jak se zapojily děti, mám přehled?
- Nebyla zde neúčelnost, přemíra pomůcek?
- Které konkrétní činnosti děti zaujaly a jaké byly výsledky vzhledem k získávání nových zkušeností, schopností a dovedností?
- Co je potřeba příště změnit?
- Celková úspěšnost učení?
Popis realizace není uveden, protože tento projekt je součástí ročního plánu činností, resp. je součástí ŠVP PV.
Uvádíme hodnocení týkající se pozorovaných dopoledních aktivit, z kterých jsou patrné tyto výsledky
Hodnocení z hlediska pozorovatele
- Sledované řízené a spontánní pohybové i jiné činnosti se vzájemně prolínaly zcela v souladu s principy a zásadami školního kurikula.
- Tematicky i obsahově vycházely již z konkrétně zpracovaných třídních programů. Zvolené pedagogické záměry cíleně navazovaly a rozvíjely předcházející poznatky, praktické zkušenosti a dovednosti dětí a citlivě se přizpůsobovaly jejich individuální situaci.
- Organizace činností byla zcela přirozená a plynulá, náročnější skupinové činnosti byly z hlediska efektivity pedagogického procesu vhodně zajištěny dvěmi učitelkami. Děti měly dostatečný časový prostor k dokončování práce.
- Bohatá, pestrá a záměrně připravená nabídka a podnětnost prostředí umožňovaly všem dětem širokou možnost individuálního rozhodování při výběru her a činností.
- Promyšlená příprava podmínek i jejich průběžná aktualizace včetně zajištění bezpečnosti, pozitivně ovlivňovaly všechny děti tak, že se mohly aktivně účastnit smysluplného a pro ně i pro učitelky uspokojujícího činění. Prostor k seberealizaci byl průběžně všemi dětmi využit k různým druhům spontánních, skupinových nebo individuálních her, činností a experimentů včetně pohybových, hudebních, výtvarných, pracovních a dalších aktivit.
- Zvolené metody byly pestré a vhodné, odpovídaly věkově heterogenní skupině dětí i jejich individuálním či specifickým potřebám.
- Pedagogické záměry a cíle byly plánovány i realizovány v podobě integrovaných a pro děti přitažlivých celcích.
Obsahová náročnost byla v nabídce vhodně diferencována a dětmi svobodně, ochotně a úspěšně naplňována.
- Bylo využíváno forem problémového učení, důraz byl kladen na získávání poznatků z vlastní zkušenosti dětí. Vstřícnost a ochota učitelek pomoci a posilování sebedůvěry se odrážely v jistotě dětí i ve velmi dobrých výsledcích a výkonech.
- Děti se v prostorách tříd velmi dobře orientovaly, byly samostatné. I bez aktivní účasti učitelky - např. v tělocvičně, důsledně dodržovaly společně dohodnutá pravidla. Prokazovaly velmi dobrou schopnost vzájemné komunikace a spolupráce i umění dohodnout se. Starší děti byly pro mladší výrazně inspirujícím vzorem, ke kterým se mladší děti s důvěrou obracely a požadovaly radu a pomoc.
- Účinná úvodní i průběžná motivace a adresné pozitivní hodnocení i citlivé řešení problémů přinášeli dětem pocit uspokojení, jistoty a sebedůvěry. Dostatečně velký prostor pro seberealizaci a uspokojení měly děti díky rolím učitelek, záměrně simulovaným, nedominantním, převážně rádcovským. Cíleně formulovanými a rozvíjejícími otázkami podporovaly souvislé vyjadřování a podněcovaly chuť dětí hovořit.
- Vzájemná komunikace a interakce mezi učitelkami a dětmi i mezi dětmi navzájem byly partnersky vstřícné, otevřené a vyvážené.
- Klima jednotlivých tříd i celkové atmosféra školy jsou velmi příznivé - klidné, radostné, tvořivé a zcela bezkonfliktní.
- U dětí byly zaznamenány velmi dobré průběhové výsledky vyváženě ve všech, zejména však v hudebních a pohybových dovednostech, kulturně společenských návycích, ale i ve vývoji vzájemných vztahů. Děti se umějí aktivně uplatňovat, vyjadřovat své názory, samostatně respektovat přijatá pravidla i vzájemně si pomáhat a pozitivně ovlivňovat chování svých vrstevníků. Mají vyvinutou silnou vnitřní motivaci poznávat, objevovat, učit se nové věci a dosahovat dobrých výsledků.