Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Radovanovy radovánky

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Martina Cihlářová
Anotace: Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím příběhu se děti seznamují s tím, co pro ně znamená rodina, domov a jak přišli na svět. Některé činnosti jim pomáhají uvědomit si nejen své tělo, ale i své pocity.

Očekávané výstupy:
  • mít povědomí o narozeníčlověka , o lidském těle, jeho růstu, vývoji;

  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, popisovat situaci - námětové hry a činnosti;

  • uvědomit si příjemné a nepříjemné citové prožitky, jejich projevy v rodinném prostředí;

  • posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem;

  • rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, náležet tomuto společenství (rodině);

  • přijímat základní hodnoty v tomto společenství.


  • Předpokládaný časový rozsah: 6 - 10 dní

    Věková skupina: 5 - 6 let
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
    2. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
    Očekávaný výstup:

    Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
    Organizace prostorová: Školní třída

    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím příběhu se děti seznamují s tím, co pro ně znamená rodina, domov a jak přišli na svět. Některé činnosti jim pomáhají uvědomit si nejen své tělo, ale i své pocity.
    Očekávané výstupy:

  • mít povědomí o narození člověka, o lidském těle, jeho růstu, vývoji;
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, popisovat situaci - námětové hry a činnosti;
  • uvědomit si příjemné a nepříjemné citové prožitky, jejich projevy v rodinném prostředí;
  • posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem;
  • rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, náležet tomuto společenství (rodině);
  • přijímat základní hodnoty v tomto společenství.

  • Předpokládaný časový rozsah: 6 - 10 dní
    Věková skupina: 5 - 6 let


    Motivační text:

    Z. Svěrák: Radovanovy radovánky

    Každý jsme se někomu narodili. Radovan se narodil mamince a tatínkovi, kteří bydlí v domě s velkou zahradou a provozují zahradnictví. Jeho rodiče jsou zahradníci a Radovan jim rád pomáhá. Jeho kamarád, "známý výrostek Hugo", už takové štěstí nemá. Jeho rodiče jsou rozvedení a Hugo se potuluje a vymýšlí samé lumpárny. Žít doma a cítit se doma neznamená úplně totéž. Doma je místo, kde jsme pohromadě se svými rodiči, s těmi, které máme nejraději. Rodiče nám vždy poradí, když si nevíme rady.

    "To jsme si zase užili světa," povzdechl si Radovan, a jak si tak na všechno vzpomínal, ještě ve spánku se usmíval.

    Pohybové činnosti:

    • "Jak jsem se narodil" - tematická hra s padákem:
      • nafoukneme padák a všichni si vlezou dovnitř;
      • uvnitř je útulno a teploučko, stěny jsou maminčino bříško;
      • rozhovory, jak tam asi miminko leží, jak se mu tam líbí;
    • sluchová hra "U maminky v bříšku";
    • "Cesta na svět" - prolézání strachovým pytlem;
    • "Vrána letí, nese děti" - pohybováním nahoru a dolů (napodobování křídel vrány, změna intenzity);
    • pohybové cvičení se zpěvem "Je tu zima děti, vrány k městu letí";
    • "Hledání v mlze" - orientace v prostoru, i se zavázanýma očima;
    • "Zrcadlení" - napodobování cviků (Radovan pomáhá na zahradě);
    • koulení míče - procvičování pojmenování členů rodiny, jejich jmen, honičky na jména (maminek, tatínků);
    • "Na domečky" - hledání domečků v mlze (změny umístění domečků v prostoru, střídání běhu, chůze, lezení);
    • "Prší" - schováme se domů, reakce na smluvený signál;
    • "Prší, prší" - malá stříška, liják, bouře - velká střecha - cvičení
    • maminčino cvičení, tatínkovo cvičení:

      Táta cvičí rozcvičku, volá na mě človíčku,
      rádio nám vyhrává, budem cvičit oba dva.

    • stavebnice - manipulace - stavba domečku z molitanové stavebnice (kostky - cestičky k domečkům).

    Jazykové činnosti:

    • artikulační cvičení:
      • "Máme mámu, máme tátu, máma mává, táta mává."
      • pusa - špulení, sluchová kontrola, mlasknutí (od maminky na dobrou noc);
    • gymnastika mluvidel:
      • "Hugovo pošklíbání";
    • sluchová cvičení:
      • u maminky v bříšku - poznávání zvuků zvenčí;
    • rytmická cvičení:
      • u maminky v bříšku - tlukot srdce (zrychlování, zpomalování);
    • "Paci, paci, pacičky
      táta koupil ..."

      "Radoval se Radovan,
      radoval se rád,
      vždyť je Jirka Rezavý
      jeho kamarád."

    • slovní zásoba:
      • slovesa - co kdo dělá (Radovan s tatínkem na zahrádce);
      • podstatná jména - co k tomu potřebujeme;
      • vytváření pojmů - obrázková kvarteta, dvojice, pexesa;
      • rozhovory, skupinová konverzace (využití zážitků, foto, když jsem se narodil);
      • foto mojí rodiny, vytváření pojmů vztahů v rodině (já, táta, máma, bratr, sestra, babička = rodina);
    • četba knihy Radovanovy radovánky na pokračování
    • rozvoj logického myšlení, představivosti a fantazie:
      • konkrétní operace - porovnávání - malý x velký, tlustý x hubený, starý x mladý;
      • návaznost - dějové karty - vymýšlení děje příběhů naší rodiny;
      • logické dvojice - které obrázky k sobě patří dle zadání (tátovo oblečení, maminčino oblečení, moje oblečení);
      • třídění - dle určitého pravidla (děti, dospělí, ženy, muži);
      • 2, 3, 4 - počet členů v rodině (dvojčata, trojčata);
      • "Ztraceni v mlze" - skládání domečku z geometrických tvarů (každý má svůj domeček).

    Výtvarné a tvořivé dovednosti:

    • lepení, stříhání z barevných papírů "Tady bydlím se svojí rodinou";
    • kreslení postavy - kresby voskovými pastely "Jak vypadám já" (technika obkreslování postavy na balicí papír);
    • kreslení své rodiny - kresba tuší, vybarvení křídovými pastely;
    • dokreslování obličejů - maminka, babička, tatínek, dědeček;
    • domečky v mlze - technika lavírování (Radovan se ztratil).

    Hudební dovednosti:

      "Mamko, já ti zahraju, abys měla náladu,
      zahraju i taťkovi, ať se na mě nezlobí..."

    • hry s melodií - vzestupná, sestupná, střídavá, vymýšlení, rytmizace;
    • melodické hádanky:
    • "Kdo tě hladí, když jdeš spát?
      Pod peřinu složí sen?
      Kdo tě budí každý den?
      Kdo nám vždycky utře nos?
      Každou ránu pofouká ?

      Kdo nás učil nemít strach?
      Kdo se s námi v žertu pral?
      Kdo má tělo samý sval?
      Kdo nás všemu naučí?
      Kdo nás sevře v náručí?
      = poskládaná písnička

    Komunitní kruh:

    • chápání rolí ve společnosti (rodina, školka) - chápaní, kam patřím;
    • výrostek Hugo - ne každý má úplnou rodinu;
    • rozhovory o chování Huga - ponaučení a rady:
      • Může se stát, že dítě nemá svoje rodiče?
      • Jací by měli být správní rodiče?
      • Jací by být neměli?
      • Kdy je ti s rodiči nejlépe?
      • Co se ti doma líbí, co ne?

    Hry a činnosti:

    • hry na rozlišování společenských (rodina), profesních (zahradník) rolí;
    • osvojování si rolí při neřízených činnostech, role dle pohlaví;
    • používání koutků - kuchyňka, domečky, nemocnice - jejich úklid;
    • mimické napodobování nálad (rozzlobená, milá, veselá, smutná maminka);
    • rozvíjení příběhů, proč tomu tak je.

    Objevování - experiment:

    • zasazení rostliny do sklenice - pozorování klíčení a srovnávání s růstem miminka u maminky v bříšku (obrázková encyklopedie).

    Použitá literatura:
    Svěrák, Z.: Radovanovy radovánky. Knižní klub, 1994.
    Svěrák, Z.: Dělání. Albatros, 1996.

    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 30. 04. 2007
    Zobrazeno: 4454krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku : 3
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    1 uživatel Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    CIHLÁŘOVÁ, Martina. Radovanovy radovánky. Metodický portál: Články [online]. 30. 04. 2007, [cit. 2019-09-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PKD/1321/RADOVANOVY-RADOVANKY.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.